JÁTÉKRA FEL!

Barcza Tibor: Nyomorgó

  1. A játék neve, címe: Nyomorgó
  2. A játék pedagógiai célja: A társas kapcsolatok erősítése, javítása, oldott légkör teremtése, figyelem koncentráció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Székek stabilitásának ellenőrzése, a résztvevők megkérdezése arról, hogy esetleges sérülés, korábbi műtét miatt nem ellenjavalt-e a tehertartás a combján.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Játékosonként egy szék, 1 csomag magyar kártya.
  12. Technikai igény: Nincs. Esetleg a gyerekek által választott halk háttérzene .
  13. Az előkészítés feladatai: Az asztalok eltolásával a terem közepén helyet csinálunk, a székeket kör alakzatban elrendezzük, a kártyát előkészítjük, megkeverjük.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyet a gyerekek készítik elő a bútorok átrendezésével.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 1. A magyar kártya lapjainak bemutatása (piros, zöld, tök, makk) 2. A játék menetének, szabályainak ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. A játékosok helyet foglalnak. 2. A játékvezető minden játékosnak mutat egy lapot, melynek kimondja a színét, ami a továbbiakban a játékos neve lesz. 3. A jv. húz egy lapot, kimondja a színét. 4. Akinek a színét (nevét) mondta, annak egy székkel jobbra kell ülnie, akkor is, ha már ott ül valaki. ez esetben az ölébe ül. 5. A jv. kihúzza a következő lapot, és megint egyel jobbra ül, akinek a színét húzza. Ha már az illető ölében ül valaki, akkor nem rázhatja le az öléből, legközelebb csak akkor mozdulhat, ha nem ül rajta senki.
  18. A játék lezárása: 1. Lezárhatjuk a pakli elfogyása után, kb. 5 perc. 2. Lezárhatjuk egy kijelölt játékidő után. 3. Lezárhatjuk, ha a győztest kijelöljük, pl. aki a leghamarabb visszaér a helyére.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Feldolgozás kérdésekkel, beszélgetéssel: Hogy érezted magad a játék során? Kinek tetszett/kinek nem? Mitől volt jó ez a játék? Nálam a következő gyakori válaszok születtek: „Tetszett, mert addig sem tanultunk.” „Jó volt, mert úgy lehetett közel kerülni valakihez, hogy az nem volt gáz.” Megdicsértem diákjaimat fegyelmezettségük miatt (vigyáztak egymásra). Észrevételem: túl hangos a játék a szomszéd teremben folyó tanórák miatt. Ha olyan tanulók ültek egymás ölébe, ahol ennek érzelmi jelentősége volt, hangosabban reagálták le.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az ász kihúzásánál a kupacon ülők sorrendet fordítanak, helyet cserélnek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A kártyák húzása a pakliból olyan időközönként, hogy a játék pörgős maradjon, de azért a gyerekek is helyet tudjanak változtatni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Megkérdeztem a diákokat, hogy valakinek problémát okoz-e az ilyen jellegű testi közelség. Amennyiben szemlélete, erkölcsi meggyőződése ellen való a játék, természetesen nem kell benne részt vennie. (Jelen esetben nem volt ilyen.) Máskor is fogjuk ezt a játékot játszani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Barcza Tibor