JÁTÉKRA FEL!

Ferencz-Szabó Kinga: Csapkodós szópárbaj

  1. A játék neve, címe: Csapkodós szópárbaj
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők nyelvi intelligenciájának, memóriájának fejlesztése. Figyelemkoncentráció fejlesztése, egymás segítése.Szókincsfejlesztő és közösségépítő játék. (idegen nyelv órán is játszható)
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, hogy a hívószó utáni csapkodáskor figyeljenek egymásra!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Újságpapír vagy bármilyen színes papír, székek.
  12. Technikai igény: A játékhoz minden résztvevőnek szüksége van székre, hogy kényelmesebben játszhassanak, de állva szabadban is játszható.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, székeken körben ülve biztonságosabb a játék.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a résztvevőket megkérhetjük, hogy segítsenek berendezni a termet. Székek körbe rendezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt a játékban előforduló témakörök megbeszélése.A játékszabályok ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek. Összecsavarunk pl. egy újságpapírt, kiválasztunk egy játékost, aki középre áll. A kiválasztott játékos meghatározott hívószóra pl. Most! rácsap egy általa választott játékos térdére, akinek a megbeszélt témakörrel (témakör pl: állatok, növények, színek, tárgyak, gyümölcsök…) kapcsolatban egy szót kell mondania. Ha tud válaszolni, folytatódhat a játék, újabb csapkodással. Ugyanaz a szó nem szerepelhet többször a játék során. Ha nem tud válaszolni, nem jut eszébe semmi, akkor a jobb vagy bal oldalra ülő társa közül választhat valakit, aki a segítségére siet. Ha az általa választott játékos tud válaszolni, akkor bennmaradhat a játékban és nem kell helyet cserélnie a kör közepén álló társával. Ha a mellette ülő játékos sem tud válaszolni, akkor mindketten a kör közepére állnak és helyet cserélnek a csapkodós játékossal. így már ketten felváltva fognak párbajozni. (csapkodni)
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már csak egy játékos ül a helyén, a többiek a kör közepén állnak. A játékvezető a körön kívül irányítja a játékot. Ha a kör közepén sokan állnak rámutatással segíti, vezeti a játékosokat. (idegen nyelv órán próbáltuk ki, játszottuk a játékot)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok dicsérete, a részvétel megköszönése. Tapasztalatszerzés.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék tovább nehezíthető, ha a résztvevők (inkább felső tagozatosok vagy közép iskolás diákok) mondatokat is alkotnak a megbeszélt témakörrel kapcsolatban. (pl. idegen nyelv órán)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése. Először csak egy utasítás kipróbálása, és ha mindenki számára érthető mit kell tennie, akkor vezethetjük be a további utasításokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik, élvezik ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ferencz-Szabó Kinga, (sz_kingi@freemail.hu)