JÁTÉKRA FEL!

Gellénné Kiss Zita Gizella: NYUSZIETETŐS JÁTÉK

  1. A játék neve, címe: NYUSZIETETŐS JÁTÉK
  2. A játék pedagógiai célja: Társas kompetencia fejlesztése, célirányos, akaratlagos figyelem fejlesztése, problémamegoldó képesség fejlesztés, szóbeli számolási rutin fejlesztése, szorzótábla gyakorlása, gondolkodás fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek ne hintázzanak a széken!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Színes, papírra nyomtatott nyulak és répák, a répákra szorzások kerültek; kinyomtatott szorzatok, melyek később a nyuszik hasára kerülnek. Mindegyiket mágnesszalaggal rögzíthetően készítettem el.A teremben szükséges a mágneses tábla.
  12. Technikai igény: A játék teremben jászható, mivel a kellékek rögzítése a játék folyamán mágnestáblára történik. A kényelmesebb játék biztosítására a gyerekek jó, ha ülhetnek, a teremben kényelmes székek, vagy legalább szőnyeg van.
  13. Az előkészítés feladatai: A vidám, élénk színű kellékekket előre kinyomtattam, kivágtam, a ragasztós mágnes szalagot a képek hátuljára rögzítettem. A nyuszik képét és a nyulak pocakjára kerülő szorzatokat a tanteremben a mágnestábla mellé készítettem, a szorzatokkal megírt répákat az asztalra tettem. ( Ezek a keretmese elhangzása után lettek kiosztva a gyerekeknek.)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A mai játékban egy tanyára látogatunk el, ahol háziállatok élnek. Mely állatok jutnak eszedbe? Minden gyerek mond legalább egy háziállatot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mi a nyuszi kedvenc eledele? Most mi is megetethetjük répával a nyulacskákat. A nyuszik etetése a következő módon fog történni….
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek a padokban ülnek, a játékvezető a tábla előtti részen iráyítja a játékot. Most egy tanyára fogunk ellátogatni, ahol többféle háziállat él. Ti milyen háziállatokat ismertek? Soroljatok fel néhányat! (ló, kecske, tehén, disznó, tyúk, kacsa, bárány, nyúl stb.) Először a nyuszik ketrecéhez megyünk. Szerencsénkre épp most van az etetési idő. Ti tudjátok, hogy a nyulak mit szeretnek enni? (káposzta, répa) A nyulacskák etetésében most mi is részt vehetünk. Minden nyuszit sorban meg fogunk etetni répával. De ezek a nyuszik nagyon válogatósak, és csak azt a répát fogják megenni, ahol a két szám szorzata éppen a pocakjukon szereplő számmal lesz egyenlő! Keressük meg, hogy melyik répával lakhatnak jól! Minden nyuszinak jusson répa! /Az első nyulacska hasára felkerül a 30. A kép a táblán van. A répákat közben a gyerekeknek kiosztom. Keressük meg, hogy melyik répát szeretné megenni! Ehhez a nyuszihoz tartozik 10*3; 3*10; 6*5; 5*6 szorzás. Ha mindegyik bontást megtalálták a gyerekek, akkor újabb nyuszinak keressük meg az élelmét. Segítsetek egymásnak, hogy mindegyik nyuszi megtalálja az ennivalóját, és ne maradjon éhen! Közben látjuk, hogy vannak falánkabb nyuszik (ahol több bontási lehetőség van), és kevésbé jó étvágyúak (pl.: 25-nél csak az 5*5 lehetőség van ). A játék addig folytatódik, míg a nyuszik mindannyian jól nem laknak, és valamennyi répa gazdára nem talál.
  18. A játék lezárása: A játék végén elénekeltük a Nyuszi ül a fűben, árokban kezdetű gyermekdalt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék befejezése után a gyerekek kifejezhették azt, hogy hogyan érezték a játék folyamán magukat. A teremben két nyuszifejet tettem föl, az egyik szája lefele görbült, a másik pedig vidáman mosolygott. Mindannyian a mosolygós nyulacskát választották!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több nyuszi képének felhasználása, amelyhez újabb szorzatok kapcsolhatók. ( A gyerekek nem csak egy, hanem akár 2 vagy 3 répát is kaphatnak.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szorzótényezők felcsrélhetőségéek megfigyelése. A játék elakadásakor a gyerekek segítsék egymást! Ne kiabáljanak be, egyszerre csak egy gyerek jöjjön ki a táblához! A gyerekek segítése, hogy a kisebbeknél is a táblára kerülhessen a répa.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gellénné Kiss Zita Gizella