A játék pedagógiai célja: • Tantárgyi – biológia – ismeretek felelevenítése és alkalmazása, valamint az új tananyag rögzítése önkéntesen vállalt játék formában. • A szóban forgó foglalkozás lehet a tanóra végi összegzés része, mely a rendezés, emlékezés, problémamegoldó készség és a kreatív gondolkodás fejlesztését szolgálja. • A játék végére a résztvevők legalább ¾ – e biztosan tudja az elvárt fogalmak elnevezését és azok szerveződési sorrendiségét: sejt – szövet – szerv – szervrendszer – szervezet. • A foglalkozás céljainak nyilvánossági szintje az osztályközösség.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: Alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, hogy játék közben nehogy megüssék egymást.
Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
Résztvevők életkora: 14+
Játékidő: 15+
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Kellékigény: A játék nem igényel kellékeket.
Technikai igény: A foglalkozásnak nincsen technikai igénye.
Az előkészítés feladatai: A játék színhelyének biztosítása, melyen a játékosok egy kört tudnak alkotni, és épségben levezethetjük a foglalkozást.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék biológiához kapcsolódó fogalmak – és azok szerveződési sorrendiségének ismeretét (sejt – szövet –szerv – szervrendszer – szervezet) feltételezi, ezért érdemes azokat átismételni a foglalkozás megkezdése előtt. A játék színterének előkészítésébe szintén érdemes bevonni a játékosokat.
A játék megnyitása, nyitánya: Kő, papír, olló ráhangolódást segítő játék után a játékosok a játékvezetővel egy kört alkotnak. A játékvezető három újabb karaktert mutat be. A planktont (csillócsapkodást imitálok mindkét kézen nyitott és zárt tenyér gyors váltogatásával), a heringet (egyik kéz gyors hullámszerű, vízszintes előrelendítésével) és a cápát (szájnyílást formázva a nyitott karok függőleges távolításával).
A játék menete, játékszabályok: A játékosok keressenek párt, álljanak egymással szembe, számoljanak hangosan háromig és mutassák az általuk választott karaktert. Eshetőségek: amikor az egyik játékos a planktont mutatja, míg párja a heringet, abban az esetben a hering megeszi a planktont, és a hering kerül ki győztesen. Amikor a játékos a heringre utal, párja a cápára, akkor viszont a cápa falja fel a heringet, és a cápa lesz a győztes. Harmadik verzió, hogy a cápa és a plankton találkozik, ebben az esetben a plankton túl picinek bizonyul, ráadásul gyors, így elmenekül a cápa elől és a plankton a nyertes. Mindegyik karakter lehet győztes és mindegyik lehet vesztes. (Ezt gyakorolják be, úgy hogy játsszanak le páronként legalább három játékot.) Ezt követően hozzunk létre egy újabb kört! A küldetés nagyon könnyű: Egy szerveződési lépcsőn kell feljutni. Most a szerveződési lépcső legalsó fokán áll mindenki, és mindannyian sejtek. Egyik kezüket ökölbe szorítják, és közben mondogatják, hogy sejt vagyok, sejt vagyok. Találkozni fog két sejt, és lejátszanak egy-egy plankton – hering – cápa játékot. Aki nyer az a szerveződési lépcsőn felfelé fog lépni. Nem sejt lesz, hanem szövetté szerveződik. A játékos most mindkét kezét ökölbe szorítja, járkál és mondogatja, hogy szövet vagyok, szövet vagyok. A sejt csak sejttel játszhat, míg a szövet csak szövettel játszhat. Amikor játszik két szövet és az egyik nyer, akkor a nyertes feljebb lép a szerveződési lépcsőn és szerv lesz belőle. A szervet imitáló játékos karba tett kézzel sétál, miközben mondogatja, hogy szerv vagyok, szerv vagyok. A szerv csak szervvel játszhat. Két szerv játékának győztese szintén feljebb jut a szerveződési lépcsőn és szervrendszer lesz belőle. A szervrendszert játszó kitárja két karját, sétál és mondogatja, hogy szervrendszer vagyok, szervrendszer vagyok. A szervrendszer csak szervrendszerrel játszhat. Két szervrendszer játékából kikerülő győztes eléri a lépcső legfelső fokát és szervezetté formálódik.
A játék lezárása: A szervezet szintjét elért játékos nyer, és kiáll. A nyertes visszaállításával – bármelyik szintre beléphet – biztosíthatjuk további játékosok előrejutását a játékban. Érdemes ezzel a lehetőséggel élni, mivel így biztosíthatjuk a kívánt tantárgyi tudás elsajátításának eredményes megvalósulását. A játék lezárására javaslom azt az időpontot, mikor már a csoport egy része már visszaállt, és jelentős része a szerveződési szint magas szintjére került.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékot követően törekszem kiemelni és megemlíteni a foglalkozás során tapasztalt helyes magatartást. Megköszönöm a figyelmüket és részvételüket. Megkérem Őket, hogy segítsenek a helyszínt eredeti állapotába visszaállítani.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék az online kurzus során megismert evolúció játék átalakítása, specializálása tantárgyi tudás elmélyítéséhez elsősorban 7. osztályos biológia órára. A játékot, azonban egyéb egymásra épülő biológiai fogalom elmélyítésére is alkalmaztam (pl. faj, osztály, törzs, ország), de más tantárgyi tudás feldolgozására is alkalmas. A karakterek kijelölésénél érdemes a tantárgyi sajátosságokat figyelembe venni.
A játékvezető speciális feladatai: • A ráhangolódást segítő közismert játék szabályait is részletesen ismertessük a félreértések elkerülése érdekében. • A főjáték szabályait, utasításait lépésről-lépésre érdemes közölni. • A foglalkozás előkészítésekor, a játék alatt és azt követően is folyamatos figyelem biztosítása a résztvevők biztonsága érdekében.
Egyéb/megjegyzés: A csoport jellemzői, mely az evolúció játék konvertálását inspirálta. Létszám, kor, nemek aránya: A foglalkozáson a tagiskola hetedik osztályos tanulói – 18 fő – vesz részt. Nagyrészük 13 éves, 1 fő 15 és 1 fő 16 éves. 8 lány és 10 fiú alkotja az említett osztályközösséget. Cél, időtartam, motiváció: A csoportot alkotó tagok általános iskolai tanulmányaik befejezésükig maradnak együtt. A foglalkozásra egy biológia órán kerül sor, bár a játékban való részvétel önkéntes. Közös tapasztalatok, fejlődési szint, problémák: Legtöbbjük óvodás korától tagja az említett összeszokott csoportnak, melynek tagjai kifejezetten szeretnek játszani. Tanítónőjük együttműködésével – aki hatodik évfolyamos korukig vezette őket – sokat és rendszeresen játszottak. Az osztályra a csoportfejlődés produktív időszaka jellemző. Említésre méltó problémát a csoport esetében nem ismerek. Összetétel, szociális kapcsolatok, hátrány: Az osztály nagy részének gondot okozott biológia órán az élőlények szerveződési szintjeinek helyes sorrendben történő rögzítése, így a játék feldolgozásához az említett hiányosságot használtam fel. Csoporton belüli klikkek és peremhelyzetű diákok nincsenek annak ellenére, hogy néhányan a szomszéd település iskolájából – csak később – az előző két évben jelentkeztek a csoportba. Nem tudok olyan problémáról, mely akadályozhatja valamely csoporttag részvételét a rövid ráhangolódást követő játékban.
A foglalkozásról készült fotó/videó:
A Játékot lejegyezte: Pailinger István
A felhasználói élmények javítása érdekében sütiket használunk, amiket az oldal használatával, vagy a gombra kattintással fogadsz el! ELFOGADOMCookie beállításokbővebb infó
Adatvédelem és irányelvek
Adatkezelési összefoglaló
A Játékra Fel (jatekrafel.hu) oldala sütiket használ az oldalon való navigációhoz és a tartalmak megjelenítéséhez. Ezen sütik két csoportra oszthatóak. A "Szükséges" sütikre, amelyek szigorúan az oldal használható működését biztosítják, illetve a "Javasolt" sütikre, melyek segítik analizálni és megérteni, hogyan használják az ügyfeleink az oldalunkat, ennek segítségével és a tartalmak optimailzálásával még személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtunk.
Ezek a sütik az oldal működéséhez elengedhetetlenek. Ide csak azok az alap sütik tartoznak, amelyek szükségesek a biztonságod és az oldal zavartalan használatához és Google Analytics rendszerével anonimizált statisztikai adatok gyűjtéséhez, melyek az oldal zavartalan és felhasználóbarát működtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlenek. Ezek semmilyen személyes információt sem tárolnak és nem is nyerhető belőle ki semmilyen rád vonatkozó adat.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-non-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Non-necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
Ide tartoznak azok a sütik, amik nem közvetlenül az oldal működéséhez szükségesek, viszont fokozzák és javítják az oldal használhatóságát azáltal, hogy anonimizált adatokat gyűjtenek azt oldal látogatóinak szokásairól, hogy azokat analitikai céllal felhasználva javíthassuk a te felhasználói élményed is. Illetve a Facebook és Google rendszerével való kommunikáció által, a későbbiekben a számodra már nem releváns ajánlatokkal nem, az esetleg téged érdeklő, a képzésre épülő további kedvezményes ajánlatunkkal pedig találkozhatsz.
Ezek a sütik nem alapvetőek az oldal működése során, de a felhasználóbarát működéshez nélkülözhetetlenek, mint például a beágyazott videók megjelenítéséhez, a tartalmak közösségi oldalon való megosztásának lehetőségéhez stb.
Cookie
Duration
Description
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Cookie
Duration
Description
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk például megtudni, hogy mennyien tekintenek meg egy adott oldalt, az ide látogatók milyen forrásból kattintottak ide, mennyi időt töltenek az oldalunkon stb. Az ezekből nyert adatok statisztikai fehasználásával tudjuk kideríteni, hogy mely részét fejlesszük következő lépésben tovább az oldalon, illetve hogy hol érdemes tovább optimalizálni a folyamatokon.
Cookie
Duration
Description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_5JTFRREVRT
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Ezek segítségével tudunk számodra olyan, a saját vagy az általunk szakmailag is elismert partnereink ajánlatát megjeleníteni, melyek számodra is érdekesek lehetnek, az érdeklődési terüledbe vághatnak. Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk ezen ajánlatok eredményességét visszamérni, illetve például a facebookon is így tudunk számodra értesítést küldeni olyan lehetőségekről, kedvezményekről, melyekre jogosult vagy.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és még nincsenek besorolva egy kategóriába sem.
Az űrlap kitöltésével elfogadom
Az űrlapon beküldött játékot én jegyeztem le. Nem sért semmilyen szerzői jogokat. Kizárólagos felhasználási joggal rendelkezem!
Szavatolom, hogy a játékleíráson nem áll fenn harmadik személynek olyan kizárólagos szerzői vagyoni/felhasználási joga, amely a játék közzététele esetén jogsértést eredményezne.
Hozzájárulok, hogy a képzés vezetője közzétegye a www.jatekrafel.hu honlapon, vagy annak valamelyik aloldalán az általam beküldött játékleírást, vagy annak a meg változtatott alakját! Elfogadom, hogy ezért semmilyen juttatásban nem részesülök!