JÁTÉKRA FEL!

Szegezdy Béla: Magyaros Dobókockás

  1. A játék neve, címe: Magyaros Dobókockás
  2. A játék pedagógiai célja: A non-verbális kommunikációs készségek, a másikra való odafigyelés valamint az önuralom képességeinek fejlesztése
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az asztalok és székek átpakolásánál kérem, hogy figyeljenek oda magukra és egymásra is
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: három darab: egy piros, egy fehér és egy zöld dobókocka
  12. Technikai igény: egy (akár több kisebből összerakott) olyan asztal, amelyet kényelmesen körbe tudnak ülni a játékosok, székek vagy padok
  13. Az előkészítés feladatai: ha szükséges, a terem átrendezése az asztalok és a székek megfelelő elhelyezésével
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a padok összetolását és a székek elhelyezését a gyerekekre bízom
  16. A játék megnyitása, nyitánya: a játék nevének és eszközeinek bemutatásával elkezdem a szabályok elmagyarázását
  17. A játék menete, játékszabályok: Adott három dobókocka – egy piros, egy fehér és egy zöld. A kockán szereplő értékek egy háromjegyű számot adnak ki oly módon, hogy a magyar zászló színsorrendjének megfelelően először a piros, majd a fehér, végül a zöld kockán szereplő számokat vesszük alapul a három számjegy értékének megállapításához. A számok valódi értéke matematikai alapon értendő, kivéve, ha mind a három kocka ugyanolyan számot mutat. Ezek az értékek magasabbnak számítanak mint a 665 (a legnagyobb, nem ugyanolyan számjegyekből álló érték). A legnagyobb értékek sorrendje tehát 664, 665, 111, 222, ………. 666. A három hatos az abszolút legmagasabb értékű kombináció. A játékosok körbe ülik az asztalt, meghatározzuk a kör haladásának irányát. A kezdő játékos egyszerre dob a három kockával és kezével eltakarja a játék-szereket, hogy csak ő láthassa. Leolvassa a három számjegyet és bemondja a sorban következő játékosnak. A következő játékos, ha elhiszi hogy valóban azt a számot dobta, megnézés nélkül átveszi a kockákat és ő dob. Neki mindenképpen nagyobb számot kell bemondania a következő játékos felé, akármennyi is a tenyerei között lapuló kockákon szereplő szám. Ha a soron következő játékos nem hiszi el hogy a bemondott és a valós számok megegyeznek, felszólítja a dobót, hogy mutassa meg a kockákat. Ha igazat mondott a dobó játékos, a kétkedő esik ki, ha tényleg füllentenie kellett a dobónak, akkor ő esik ki a játékból. Célszerű az aktuális dobónak még egyszer dobás előtt kimondania az előző játékos bemondott értékét, hogy gyorsabban tudjon reagálni a tenyerei alatt kialakuló helyzetre.
  18. A játék lezárása: A játék addig megy, amíg a legutolsó bennmaradt játékos megnyeri a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Elismerjük a győztes „teljesítményét” de nem hangsúlyozzuk túl ennek értékét – és már mehet is a következő kör.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több csoport esetén bajnokság is szervezhető a csoportok legjobbjaiból. Olyan változat is játszható, hogy a dobás után bármelyik, még játékban lévő résztvevő kihívhatja a dobó játékost, nem csak a soron következő.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Alaposan elmagyarázni a kockák értékének helyes leolvasását, valamint a játékszabályokat. Mindenképpen érdemes egy-két tét nélküli próbamenettel kezdeni.
  22. Egyéb/megjegyzés: Jó társaság esetén a játék annyira szórakoztató, hogy nehéz abbahagyni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szegezdy Béla