JÁTÉKRA FEL!

Szedmák Szimonetta: Zsipp-zsupp

  1. A játék neve, címe: Zsipp-zsupp
  2. A játék pedagógiai célja: Jobb és bal gyakorlása,lateralitás erősítése,testséma fejlesztése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét arra,hogy a székek hozásánál,elvitelénél,valamint a helyváltoztatáskor figyeljenek oda egymásra,vigyázzanak egymás testi épségére
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Szalag vagy hajgumi a jobb csuklóra (nagyobbaknál elhagyható)
  12. Technikai igény: A játéknál nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre,de kényelmesebben játszható,ha minden játékos széken ül.
  13. Az előkészítés feladatai: Közösen berendezzük a helyszínt.A székeket a csoportszobában körbe rakjuk,hogy azon ülve biztonságosan tudjunk játszani.Nagyobbak akár körben állva is elhelyezkedhetnek.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előkészítem a hajgumikat,amiket majd a jobb csuklójukra fogok tenni.Ezután közösen helyet csinálunk a játéknak a szőnyegen,elpakoljuk az ott lévő játékeszközöket.Ezalatt szóban játékba csalogatom őket.Mivel új játékról van szó,kíváncsiságukra hagyatkozva motiválom őket.Aki részt szeretne venni a játékban,hoz magának egy széket,amire leülhet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ha a részvevők elhelyezkedtek körben ülve a székeken,megkérem őket,emeljék fel a jobb kezüket,és én körbesétálok,a jobb csuklójukra teszem a hajgumit,ezzel megjelölve azt,segítségként. Új játék lévén,először ismertetem a gyerekekkel a játékot,elmondom nekik a játékszabályt és a játékhoz kapcsolódó mondókát.A mondókát néhányszor elismételjük gyakorlás,bemelegítésként,miközben mutatjuk is a hozzá kapcsolódó mozdulatokat: Itt a kezem jobb és bal (előre nyújtjuk először a jobb,majd a bal kart), összeverem megszólal (tenyereket összeütjük 1x), Itt a kezem bal és jobb (előre nyújtjuk a bal,majd a jobb kart), most kell vele tapsolnod (tapsolunk).
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek,velem együtt.Innen irányítom a játékot. A hajgumis jobb kezük a zsipp,a hajgumi nélküli,bal a zsupp. Ha ránézek egy tőlem jobbra ülő gyerekre,előre nyújtom neki a karomat mellső középtartásba,és azt mondom zsipp,ő válaszként a másik karját (bal) nyújtja előre és azt mondja zsupp. Ha az általam kiválasztott,tőlem balra ülő gyereknek a bal karomat nyújtom és zsuppot mondok,ő válaszul a jobb karját nyújtja előre és zsippet mond. Ha azonban én nem nyújtom a karomat senkinek és azt mondom zsipp-zsupp,akkor mindenkinek fel kell állnia a székéről és helyet kell változtatnia,át kell ülnie egy tetszőlegesen választott másik székre. A játék a közösen elmondott és elmutogatott mondókával kezdődik,melyet a játék folyamán többször elismételhetünk,pl. minden helyváltoztatás után.
  18. A játék lezárása: A játékot addig játsszuk,amíg minden játékos legalább 1x sorra nem kerül,illetve amíg örömmel,szívesen játsszák a részvevők. A játékot délelőtt,az udvarra menetel előtt is játszhatjuk,így aki már mutatott,elviheti a székét a helyére,leveheti a hajgumit a kezéről és elindulhat a fürdőszobába,majd öltözni.Ebben az esetben lassan elfogynak a játékosok,míg végül csak 1 marad és a játék véget ér.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Módszereim a játék egésze alatt:folyamatos dicséret,ösztönzés,példa állítás,magyarázat,beszélgetés,ellenőrzés-értékelés. A játék végén megdicsérek mindenkit,elmondom,hogy milyen ügyesen használták a jobb és a bal kezüket,milyen gyorsan helyet változtattak,mennyire figyeltek oda arra amit mondok. Megkérdezem őket tetszett-e a játék,játsszuk-e újra.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már többször eljátszottuk ezt a játékot,akkor: -játszhatjuk úgy,hogy én indítom el a játékot zsippel vagy zsuppal,és aztán akire mutatok az folytatja,és ő mutatja valamelyik csoporttársának tovább -már nem nyújtom a karomat ki amikor zsippet vagy zsuppot mondok,csak szóban közlöm -szalag vagy hajgumi nélkül is játszhatjuk,ilyenkor nincs segítségként megjelölve a jobb kezük -kiesős változatban is lehet játszani,aki elrontja kiesik a játékból
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék megkezdése előtt a hajgumik vagy szalagok felhelyezése után a mondókával gyakoroljuk a jobbat és a balt. Először kicsit lassabban vezetem a játékot.Egy próba játékot is játszunk,hogy mindenki megértse. Kezdetben ha valaki nem találja el hogy melyik a jobb vagy a bal keze,segítek,javítom,mutatom neki.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot most játszottam velük először,és én is csak most tanultam.Tapasztalatom szerint nagyon tetszett nekik,élvezték,nagyon ügyesek voltak,még a fiatalabb gyerekek is.Szívesen játsszák majd újra.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szedmák Szimonetta