JÁTÉKRA FEL!

Konrádné Villányi Csilla: veszélyeshulladék-lerakó

  1. A játék neve, címe: veszélyeshulladék-lerakó
  2. A játék pedagógiai célja: Tapasztalják meg a gyerekek az együttműködés fontosságát, lényegét! Lássák, hogy az első osztályos ugyanúgy hasznára lehet a nyolcadikosnak, mint fordítva!
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő, lehetőleg sima terep kiválasztása. Figyelmeztetni kell a gyerekeket, hogy ne tülekedjenek. A pálya szélén állók vigyázzanak egymásra, főként a kisebbekre.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kockás lap a játékvezető részére Bármi, ami egy 5×8-as négyzetrácsos terület kijelölésére alkalamas: kötél, kréta, bot
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Egy kb. 150x240cm-es területen 5×8 négyzet kijelölése. Lehetséges változatok: kötéllel körbekeríteni, szabadtéren bottal vagy padlón krétával megjelölni a játékteret; anyagon előre megvarrni – ennek előnye, hogy bármikor, bárhol leteríthető.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékteret a résztvevőkkel közösen is kijelölhetjük.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet szerint a játéktér egy veszélyeshulladék-lerakó, amelyen keresztül egyetlen, jól meghatározott biztonságos út vezet át. A játékosok feladata, hogy megtalálják ezt az utat és adott idő alatt – 10 perc – minél többen átjussanak a telepen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játéktér egy 5×8-as, előre kijelölt terület, amelyen a kiindulási mező és a cél is föl van tüntetve. A játékvezető egy papírlapon kijelöli magának a biztonságos utat. Minden játékos a startról indul. Bármely mezőről három irányba léphetnek tovább: előre, jobbra vagy balra. Átlósan nem lehet lépni, mezőt kihagyni nem szabad. Ha valaki lelép a biztonságos útról, a játékvezető „Vigyázz, méreg” vagy „veszély” felkiáltással jelez. Ekkor a játékosnak vissza kell mennie a starthoz, ahonnan majd újra indulhat. A játékosok segíthetik, irányíthatják egymást – ennek az együttműködésnek a megtapasztalása a játék célja.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha letelt a feladatra szánt idő, vagy ha már mindenki átjutott a veszélyeshulladék-lerakón. Ekkor a játékvezető azzal zárhatja a játékot, hogy elmondja, mennyire örül, hogy mindenki épségben megúszta ezt a nagyon veszélyes átkelést. És jöhet a következő játék 🙂
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végeztével meg lehet kérdezni a résztvevőket, hogy milyen érzés volt az elsők között, a még ismeretlen terepen elindulni. És hogy érezték magukat, amikor a többiek segítették őket az előrejutásban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékterület bővítésével nehezíthető a feladat. Ha nem a résztvevők együttműködése a cél, hanem például a figyelmüket szeretnénk fejleszteni, próbára tenni, akkor a játék úgy is játszható, hogy a játékosok nem segíthetnek egymásnak. Mindenki csak a saját megfigyelésére hagyatkozhat.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot egy Föld napja alkalmából szervezett akadályversenyen játszottuk a gyerekekkel, ahol pontozni kellett a csoport teljesítményét. Ha nem kell pontozni, akkor érdemes addig hagyni a játékot, amíg mindenki át nem jutott a telepen, hogy minden résztvevő számára sikerélménnyel záruljon a játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Konrádné Villányi Csilla