JÁTÉKRA FEL!

Fata Éva: Levelet hozott a postás (átdolgozás)

  1. A játék neve, címe: Levelet hozott a postás (átdolgozás)
  2. A játék pedagógiai célja: Elsődleges cél a játékélmény a gyerekeknek. Egy nagyon nehezen motiválható csoportról van szó, nagyon szélsőséges matematikai tudással, sokan nem tudnak önállóan dolgozni, csoportban viszont igen. Célom, hogy kilépjünk a megszokott órakeretből, ezzel frissíteni őket, motiválni a továbbiakra. Közvetlen célja a játéknak, hogy a koordináta-rendszerben való tükrözés előtt átismételjük a koordinátákról tanultakat.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megkérem őket, hogy a helyváltoztatásnál ügyeljenek a saját maguk és társaik testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Székek, hogy leüljenek a gyerekek, A5-ös méretű papír gyerekenként, amit kiosztok majd nekik .
  12. Technikai igény: székek
  13. Az előkészítés feladatai: helyszín berendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segítenek a padok eltolásában, székek körberendezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Bevezetésképpen lejátszottunk 5-6 kört a változatlan „Levelet hozott a postás” játékból. Megismerték a szabályokat, 1 szék kivételével helyfoglalós változatot játszottuk. Utána elmondtam, hogy most a matematikai verzió következik: Kerettörténet: Ádáz kalózok kincset rejtettek el egy szigeten, aminek a pontos helyét nem tudjuk. Egy csapat bátor tengerész arra vállalkozott, hogy megtalálja ezt a kincset és elindultak felkutatni. A kincs lehetséges helyét a nálatok lévő pont koordinátái fogják megmutatni. (Most osztom ki a lapokat.) A kincs ott lehet, akire igaz a következő állítás: -A kincs annál a tengerésznél van, aki …… .- Kérem, hogy vizsgálják meg alaposan a kapott pontot; betűjelét, 1., 2. koordinátáját.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körbe ülnek, mindenkinek van széke. A cél nem elfoglalni a másik helyét, hanem az általam mondott tulajdonság felismerése, és ezután helycsere. A játékosok körben ülnek, én a körön kívülről irányítom a játékot. – Azt mondom: Annál a tengerésznél van a kincs, akinek az első koordinátája pozitív Akire igaz, feláll és keres egy másik helyet. – Ezután bemegyek középre, azt mondom: Aki helyet cserélt, emelje a homlokára a lapját és ellenőrzöm, hogy jól ismerte-e fel az elhangzott tulajdonságot. A többi gyerek feladata, hogy segítsen nekem a társai ellenőrzésében és jelezze, ha hibát talált. – Az újabb körnél szintén kiállok, hogy legyen helyük a gyerekeknek a helyváltoztatásra. – Ilyen tulajdonságokat mondtam: . . akinek a 2. koordinátája negatív … aki rajta van valamelyik tengelyen … koordinátáinak összege negatív … aki az I. síknegyedben van … 2. koordinátája nagyobb, mint az első … koordinátáinak összege kisebb -3-nál … 1. koordinátája legfeljebb 16 … pont betűjele tengelyesen szimmetrikus betű
  18. A játék lezárása: Ezt nem terveztem meg nagyon, mivel nem játszottuk még a játékot, azért nem tudtam, mennyire tetszik a gyerekeknek. A matematikai verziót én állítottam le, mikor elértünk a jelenlegi tananyaghoz kapcsolódó utolsó kérdéshez és amikor elértük azt az időt, amit erre a játékra szántam.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszöntem a részvételüket, és megkérdeztem, hogy érezték magukat, tetszett-e a játék. Egyöntetűen azt mondták, hogy igen. Elmondom, hogy a célom a szokásos óratartásból kilépés volt, az ő aktív részvételükkel játékos keretek között matekozni úgy, hogy ők is jól érezzék magukat. Úgy gondolom, hogy a célomat elértem,
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék lezárásaként egy kieséses rész szervezése. A végén 1 gyerek marad és övé lesz a kincs. (Ezt most azért nem választottam, mert a feladatok nehézsége könnyű, és sokáig tartott volna, míg a végén egy gyerek marad.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az első – A kincs annál a tengerésznél van, aki -… mondat után, azaz az első feladatnál több segítséget adtam, majd amikor már mindenki értette a feladatot, gyorsabban lehetett játszani. Többször elmondtam, hogy figyeljenek egymásra.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekeknek nagyon tetszett a játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Fata Éva