JÁTÉKRA FEL!

Kaszab Andrea: Segítsünk Tibinek!

  1. A játék neve, címe: Segítsünk Tibinek!
  2. A játék pedagógiai célja: Első osztályban magyarból, a hangokra bontással kezdünk. Tanév elején ,(november) az éppen elsősöknek nagy a mozgásigénye, így nehéz őket papíralapú munkára fogni . Ebben a formában inkább játéknak veszik a feladatot.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét fel kell hívni, hogy hirtelen mozdulatoknál figyeljenek mellettük álló társuk testi épségére. Ugyanis ebben az életkorban hajlamosak a hirtelen, váratlan, nagy mozgásformákra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy nagyobb plüss figura.
  12. Technikai igény: Nincs rá szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: A kiválasztott terület biztonságos legyen. Például ha az udvaron játszunk, ne legyen köves a terület, és legyen hely nagyobb mozgásra is.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Több plüss állat közül választhatják ki, hogy mivel játszanak. Közösen adhatnak neki nevet. Eldönthetik, fiú vagy lány legyen. Mitől lenne fiú, mitől lány…. a.közös beszélgetéssel is segítjük, hogy egymásra hangolódjanak.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az 1.b osztály tanév elején kabalafigurának, egy Tibi nevű plüss oroszlánt szavazott meg. Innen a játék neve: Segítsünk Tibinek! Tibi az osztály oroszlánja nagyon szeretne eljutni Betűországba. Betűország kapuját 8 lakat zárja ( mindig annyi ahány gyerek játszik ).Tibi akkor juthat be, ha a lakatok kinyílnak. A lakatok akkor nyílnak ki, ha a gyerekek helyesen folytatják a szóláncot. Azaz, a kimondott szó első szótagjának, utolsó hangjával kezdődő szót tud mondani az a játékos, akinek Tibit dobják. Pl.: pa-pa-gáj, az új szó a j hanggal kezdődik. Ha a játékos jó szót mondott, akkor leül törökülésbe. Ha minden lakat kinyílt, azaz mindenki ül, a játékosok együtt kiáltják magasba emelt karral- Tibi bejutott! Ez a játék a plüssdobálós névtanulós, és egy szólánc folytatós ötvözete, hangokra bontással.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékban az első szót mindig az a tanuló mondja, aki – megállapodás kérdése-.pl:,legmagasabb, vagy kék nadrágja van. Tehát nincs tétje. Kimondja az első szót a kezdő, és Tibit odadobja egy társának. Ha a játékos, akinél Tibi van, jó szót mond, akkor leül törökülésbe. Ezzel jelezzük, hogy a lakat kinyílt. Aki hibázik, újra próbálkozhat, de csak egy következő dobásnál. Hibás szó esetén csak az dobhatja tovább Tibit, aki tudja a megoldást a játékban lévő játékosok közül. Ilyenkor javítót a játékvezető választ. Ha minden lakat kinyílt, azaz mindenki ül, a játékosok együtt kiáltják magasba emelt karral- Tibi bejutott!
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden lakat kinyílt, azaz mindenki helyesen folytatta a szóláncot. És győztünk, együtt, mert együtt voltunk okosak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Hogy érezték magukat, mi volt a játék során a legviccesebb, a legérdekesebb…szó, helyzet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A folytatandó szó rokonértelmű legyen, vagy a kimondott szó utolsó szótagjával kell kezdődni az új szónak.. Ha jól megy a játék (bírják a terhelést) lehet több fordulót is játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Úgy ismertetni a szabályokat, hogy mindenki megértse. Életkorból adódóan, minden utasítást külön kell elmondani, értelmezni, és eljátszani. Csak akkor lehet továbblépni, ha mindenki érti.
  22. Egyéb/megjegyzés: Mivel ez a játék Tibihez, az osztály oroszlánjához kapcsolódik, így a gyerekek mindig szívesen vesznek részt benne. Bár ez a játék komoly koncentrálást igényel, az 1.b osztályban a lazulós játékok közé tartozik, mivel Tibit megérinteni nagy öröm.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kaszab Andrea