JÁTÉKRA FEL!

Heim Brigitta: Szókocka (Kocka-kód)

  1. A játék neve, címe: Szókocka (Kocka-kód)
  2. A játék pedagógiai célja: Szókincs, kreativitás, együttműködés, kommunikáció fejlesztése. A játékosok közösen gondolkodnak és irányítanak.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kellett hívni a figyelmet, hogy a filctollas kockacukrot ne egyék meg.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: filctoll, egy doboz kockacukor, kendők (szem bekötéshez), papír, (láda)
  12. Technikai igény: Csapatonként szükség van egy padra vagy egy asztalra, és minden csapatnak legalább egy székre, mert akinek be van kötve a szeme, annak mindenképpen az ülő helyzet a legmegfelelőbb. A legjobb az, ha mindenkinek van egy széke.
  13. Az előkészítés feladatai: Minden csapatnak 1 asztal/pad biztosítása. Illetve az asztalok köré a székek elhelyezése, hogy körbe tudják ülni. A kockacukrot előre kiszedni a dobozból, egy tálcára. Filctollak, kockacukor, lapok kihelyezése az asztalokra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok segíthetnek berendezni a termet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékhoz kitaláltam egy történet, amit természetesen át lehet alakítani. Ezt célszerű a játék legelején elmondani, így a gyerekek izgatottan várják a játékszabályokat. A csapatok tagjai kalózok. Minden csapat szeretné magáénak tudni a kincsesláda tartalmát, amihez akkor juthatnak hozzá, ha minél több kódot tudnak gyártani. A kincsesláda felmutatása, ha nem képzeletbeli.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden játékos kap 3 db kockacukrot és egy filctollat. Mindenki ír egy-egy betűt, a saját kockacukrának minden oldalára. Egy játékos egy betűt csak egyszer használhat. Miután minden kockacukornak minden oldalán van egy betű, akkor csapatonként egy játékos szemét bekötik. Ő lesz a kódépítő. Neki kell a csapattársai által adott instrukciók segítségével a kódtornyokat felépíteni. Egy kódnak minimum 3 kockából kell állnia. Minden kocka egy pontot ér. Ha az oszlop másik oldalán is értelmes szó jön ki, akkor a pontok duplázódnak. A kódokat fentről lefelé olvassuk és minden esetben értelmes magyar szónak kell lennie. A kész szavakat a kiosztott papírra fel is írják. A már felépített kódtornyokat félrerakják, így a betűk variációja egyre szűkebb.
  18. A játék lezárása: Az a kalózcsapat nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti. Ha a pontok azonosak, akkor az számít, hogy melyik csapat volt a gyorsabb. A játékot addig játsszuk, amíg van legalább 3 kocka, amiből értelmes szó rakható ki. ( Ha ez így hosszadalmas, akkor megszabhatunk időkorlátot is.) A kódok felolvasása. A csapatok hallják, milyen jó ötleteik voltak a többieknek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok megdicsérése. Hogyan érezték magukat? Mi volt a legnehezebb a játékban? Mindenki színezzen ki egy, maximum két hangulatjelet a kis papírján amit kapott, attól függően,hogy érezte magát a játék alatt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot lehet szakosítani (tantárgyanként), vagy idegen nyelvesíteni. Pl.: angol órán angol szavakat kell kirakni. Lehetne akár a pokoli torony is, ha az lenne a cél, hogy egy olyan tornyot kell építeni ami minél magasabb, azaz minél hosszabb szót tudjanak kirakni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékosokat figyelmeztetni kell, hogy a kockacukor könnyen törik, ezért óvatosan bánjanak vele. Érdemes elmondani a játékosoknak, hogy mielőtt el kezdik a betűket írni, gondoljanak bele, melyek a leggyakrabban használt betűk a magyar nyelvben. Egy oldalon csak egy betű lehet, így ha pl.: TY betűt akarják kirakni, ahhoz kell egy T és egy Y.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az én esetemben a célcsoport egy osztályközösség volt, akik az utolsó évben klikkesedni kezdtek. Ezért a csapatok véletlenszerűen alakultak, nem a gyerekek választottak. Így egy csapaton belül voltak olyanok is, akik egyébként nem kedvelik egymást. Ennek ellenére egy nagyon jó hangulatú játék kerekedett.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Heim Brigitta