JÁTÉKRA FEL!

TÓTH ZOLTÁN: Kerek a család!

  1. A játék neve, címe: Kerek a család!
  2. A játék pedagógiai célja: Pedagógia célom, hogy a résztvevők egy új játékkal ismerkedjenek meg, tudjanak csoportban együttműködve tevékenykedni. A játékkal neveljem őket, egymás elfogadására, segítésére. Az általam vezetett játék, alkalmas a tanórám végén, levezetésre, feszültségoldásra.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Masszív székek biztosítása, valamint megfelelő méretű terem (terület), ahol a játékosok akadálymentesen tudnak játszani.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 3 db támlás szék 18 db kártyák a családtagok, felirattal. Pl: nagypapa, nagymama, apa, anya, gyerek, kutya
  12. Technikai igény: Hangtechnika (nem kötelező), helyettesíthető dob, síp .stb
  13. Az előkészítés feladatai: A foglalkozás előtt negyed órával már a helyszínen kell lennem és előkészíteni a foglalkozásra a termet. A terem közepére helyezem a 3 db széket, támlával háttal fordítva. A kártyák elkészítéséhez szükséges papírlapok, íróeszközök előkészítése. A zene előkészítése a lejátszóba, beállítása, valamint a terem megfelelő fény és szellőzés biztosítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék elkezdése előtt a gyerekek készítik el, a foglakozáson használt családneves kártyákat. Nagyon fontos a szép olvasható írás, vagy felismerhető rajz.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék elkezdése előtt kiválasztom a két 18 fős csoportot, az első csoportba választottam a nagyobbakat (10-12 évesek), a második csoportba a kisebbeket, (7-9 éveseket). Ezután a nagyobbakból álló csoport elhelyezkedik a terem közepén elhelyezett székek körül, elszórtan. A többiek a terem oldalában leülnek és figyelik a játék menetét. Ezután kerül sor a játékszabályok ismertetésére és a megírt kártyák kiosztására, valamint itt hívom fel a figyelmet, az esetleges baleseti kockázatokra, (mivel a nagyobbakkal kezdem a játékot, így a kisebbek többször is látják, hogyan zajlik a játék).
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékban résztvevő 18 játékos a középre tett székek körül elszórtan helyezkedik el, kezükben a kártyákkal. A kártyákon 3 környező település neve van, valamint egy család személyeinek nevei és egy háziállat. PL (Érsekcsanádi nagypapa, Érsekcsanádi nagymama, Érsekcsanádi apa, Érsekcsanádi anya, Érsekcsanádi gyerek, Érsekcsanádi kutya) Ezután elindítom a zenét, melyre a gyerekeknek egyenletes zenére történő járással kell körbe járniuk a székek körül. Közben pedig a kezükben lévő kártyát, véletlenszerűen át kell adni (cserélni) a szembe érkező társuknak. Ezáltal a kártyák összekeverednek, senki nem tudja, hogy az adott pillanatban milyen kártya van nála. A zene hirtelen megállításakor nézhetik meg, hogy mi van a kezükben lévő kártyán. Feladatuk ekkor az, hogy minél hamarabb összeálljanak egy egész kerek családdá, majd a megfelelő sorrendbe (a fentiekben felsoroltak alapján, nagypapa, nagymama, apa, anya,…stb.) rendeződve a lehető leggyorsabban üljenek egymás ölébe a felállított szék valamelyikére. Az a csapat a nyertes, aki leghamarabb feltartott kézzel családot alkot. Az első játéknál még első, második, harmadik helyezést lehet elérni. Ezután a játékvezető vagy egy segítő kivesz a háromból egy széket, így csak kettő marad és folytatódik a játék, itt első, második helyezést lehet elérni. A következő végén már csak egy szék marad középen. Az a család győz aki az utolsó széken leghamarabb családot alkot.
  18. A játék lezárása: Mivel a játék a versenyhelyzeten alapul, ezért minden játék végén megbeszéljük, hogy ki lett a leggyorsabb család. Először három, majd kettő az utolsó játékban pedig már csak első helyezést hirdetünk ki.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A foglalkozáson való részvétel megköszönése. A játék során felmerülő kérdések tisztázása. pl.: A játékban addig nem ülhet le a nagypapa, amíg nem kész a teljes család, valamint a kézen fogott család folyamatos mozgásban van a székek körül. Összességében a játék, zökkenőmentesen folyt, a résztvevők nagyon élvezték, önfeledten játszottak. Az a csoport aki elsőnek családot alkot, kézfeltartással kell jelezni!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék továbbfejlesztésének lehetősége, ha a családtagok számát bővítjük. Pl:- unokatestvér, háziállat, nagybácsi vagy ország nevet teszünk elé. stb A fejlesztésnek, bővítésnek a játékosok életkora szab határt. A játék alatt a résztvevők elsajátíthatják az országok, települések, családtagok neveit.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék megnyitásakor érthetően kell elmagyarázni a szabályokat és a játék során felmerülő buktatókra is felhívni a figyelmet. Ha nem mindenki számára érthető a játék szabálya, menete, akkor érdemes két részben kipróbálni. PL:- járás zenére + kártyák cseréje – család keresése + sorrendbe ülés A játék akkor válik izgalmassá és élvezhetővé, valamint akkor érem el a pedagógiai célom, ha a résztvevők értik a játék szabályait, menetét.
  22. Egyéb/megjegyzés: Játékvezetési tapasztalatom szerint, ha az adott játék közben, mindenki hangosan keresi a családját, akkor a hangzavar miatt nem hallható, hogy ki hová tartozik. Ezért érdemes átgondolni, hogy csak a nagypapa keresi a családot. Hibaként jelent meg a játékban, hogy nem jó sorrendben ültek le. Ez úgy küszöbölhető ki, ha a nagypapa mellett kézen fogva sorakozik a család és várja, hogy az utolsó családtag is beálljon, majd csak ezután ülnek egymás ölébe a székre.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: TÓTH ZOLTÁN