JÁTÉKRA FEL!

Molnárné Lőrincz Tímea: A varázsló és a szigetlakók

  1. A játék neve, címe: A varázsló és a szigetlakók
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők szórakozva, játékosan fejlődjenek az együttműködés terén. Fejlődjön az egymáshoz való alkalmazkodó képességük. Gyakorolják a nonverbális kommunikációt azáltal, hogy figyelniük kell egymás jelzéseire.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szabadtéri játék esetében a játék előtt a helyszín felmérése, nincsenek-e nagyobb gödrök, kövek, ágak a terepen. Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor és egymás kiváltásakor figyeljenek oda egymásra, és az egyenetlen talajon figyeljenek a lábuk elé is, nehogy rosszul lépjenek a játék hevében! Érdemes tanácsként elmondani, hogy lassan haladni előre nem csak biztonságosabb, hanem a cél elérése is biztosabb.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Szabadtéri játék esetén a talajra lefektetett szalag, kötél jelölheti azt a vonalat, ahonnan indulni kell, ill. ahová el kell érni.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Tanterem esetén át kell rendezni a helyszínt úgy, hogy elég hely álljon rendelkezésre a biztonságos játékhoz. Szabadtéri játék esetében, amennyiben vannak nagyobb ágak vagy kövek, a játék előtt azokat el kell távolítani a játékmezőről.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy foglalkozáson el lehet közösen készíteni a varázsló jelmezét, dekorációként meg lehet festeni egy lepedőre vagy nagyméretű csomagolópapírra a varázsló barlangját, várát, ahol az elrabolt, varázserejű gyémántot őrzi. Ez utóbbit célként benti játék esetén a falra lehet rögzíteni, szabadtéri játék esetén a helyi adottságoknak megfelelően kötélre kifeszíteni. Ezek a feladatok plusz időt igényelnek!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmondja a keretmesét, amelyben már megfogalmazódnak a játékszabályok is. Felhívja a figyelmet arra, hogy a biztonságos játék érdekében hogyan kell viselkedni, játszani. A következő keretmesét mondja el a játékvezető: Egy gonosz varázsló elrabolta Napfény-sziget varázserejű gyémántját, hogy növelje a saját varázserejét. A gyémánt nélkül viszont a szigeten kevesebb lett a napsütés, viszont sokkal több a nagy vihar, s a hőmérséklet is hűvösebb lett. Ez a változás az ott élők életét nagyon megnehezítette, mert a növények nem tudtak alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Sok a kipusztulás közelébe került, s a termés is egyre kevesebb lett. Az állatok és az emberek is egyre többet éheznek. A szigetlakóknak elegük lett, s hogy visszaállítsák Napfény-sziget harmóniáját, elhatározták, hogy visszaszerzik a varázslótól a gyémántjukat. A varázslónak az egyik varázslata rosszul sikerült, aminek az lett a következménye, hogy jelenleg nem jól lát. Így csak a mozgó alakokat érzékeli, az álló alakokat nem veszi észre. A hallása viszont nagyon jó, ezért a bátor szigetlakóknak teljes csendben kell eljutniuk a varázsló barlangjáig (váráig). Amíg a varázsló háttal áll a szigetlakóknak, addig kell nekik közeledni felé, de amint megfordul, mindannyiuknak mozdulatlanná kell válniuk. Akit a varázsló mozogni lát, azt kővé változtatja, úgy, hogy a mozgó alakra mutat, és a nevén szólítja őt. Miután visszafordul a varázsló (újra háttal áll a többieknek), a szabad szigetlakók újra mozoghatnak, sőt még a kővé változtatott társaikat is felszabadíthatják egy érintésükkel. Figyelniük kell egymásra, mert a varázsló varázserejét akkor tudják csak megtörni és a gyémántjukat visszaszerezni, ha mindannyian elérik a varázsló barlangját. Akik már elértek a varázslóig, azoknak már nem árthat a varázsló, viszont nem mehetnek már vissza a többiekhez a játéktérre, hogy felszabadítsák a kővé vált társaikat. A varázsló bármikor megfordulhat a játék során. A játék elején megbeszéljük, ki lesz a varázsló. (Kezdetben jobb, ha maga a játékvezető az.) A többiek lesznek a bátor szigetlakók. A varázsló a terem egyik falánál áll, a fallal szemben, ill. szabadtéri játéknál egy kijelölt helyen háttal egy bizonyos távolságra a többiektől. A többiek a szemben lévő falnál, ill. szabadtéren egy kijelölt helyen egy vonalban felsorakoznak. Megbeszélt jelre indul a játék.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető (a varázsló) a terem egyik falánál áll, a fallal szemben, ill. szabadtéri játéknál egy kijelölt helyen háttal egy bizonyos távolságra a többiektől. A többiek a szemben lévő falnál, ill. szabadtéren egy kijelölt helyen egy vonalban felsorakoznak. Megbeszélt jelre indul a játék. Amíg a játékvezető háttal áll a többieknek, addig a többiek igyekeznek felé, hogy elérjék az ő vonalát. Amint a játékvezető megfordul, a többieknek mozdulatlanná kell válniuk. Akit a játékvezető mozogni lát, azt kővé változtatja, mégpedig úgy, hogy rámutat a játékosra és a nevén szólítja. Miután visszafordul a többiek haladnak tovább előre, miközben a kővé vált társaikat is igyekeznek újra szabaddá tenni. Ezt úgy tehetik meg, hogy megérintik őket. Figyelniük kell arra, hogy csak akkor nyerhetnek, ha mindannyian elérnek a játékvezetőig. Akik már elértek hozzá, azoknak már nem árthat, nem változtathatja őket kővé, viszont nem mehetnek már vissza a többiekhez a játéktérre, hogy felszabadítsák a kővé vált társaikat. A játékvezető bármikor megfordulhat a játék során.
  18. A játék lezárása: A keretmese alapján akkor van vége a játéknak, ha mindenki elért a varázslóhoz, s így visszaszerezték a gyémántot, vagy akkor van vége, ha a játéktéren már csak kővé vált játékosok vannak. Ebben az esetben nem sikerült visszaszerezni a gyémántot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, s kiemel minden olyan pozitívumot, ami az együttműködés sikerének érdekében történt (még akkor is, ha a játék nem győzelemmel zárult). Megkérdezi, hogy tetszett-e a játék, hogyan érezték magukat játék közben? Nehéz volt-e a feladat? Ha igen, miért?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amennyiben nem az együttműködés a fő cél, akkor lehet versenyjátékként, kiesésre is játszani. Akit mozogni lát a varázsló, azt vagy visszaküldi a kezdővonalra, vagy az a játékos kiesik. Az nyer (azé lesz a gyémánt), aki először ér a varázslóhoz. Természetesen más történetet is ki lehet találni a korosztályhoz és a csapat összetételéhez igazodva.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is, nehogy összeütközzenek vagy egymást kezdjék hibáztatni pl.: ha egy-egy szabadítási akció nem sikerül, vagy nem sikerül összefogással sem a kincset megszerezni. Ha jól megy a játék, akkor lehet rövidebb időközökkel megfordulni, így ugyan nehezebb, de izgalmasabb is lesz a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: A létszámot lehet növelni, amennyiben versenyjátékként játsszák, hisz ebben az esetben nem kell egymást megvárni, míg véget ér a játék, s így nem húzódik el túlságosan az emelt létszám miatt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Molnárné Lőrincz Tímea