JÁTÉKRA FEL!

Kiss Hajnalka: Zászló fogó

  1. A játék neve, címe: Zászló fogó
  2. A játék pedagógiai célja: A futójáték során a figyelem, helyzetfelismerés, gyorsaság képességének fejlesztése. A mindenki egyért, egy mindenkiért elv érvényesülése. Együtt dolgozás, együttműködés csapatban.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Előzetesen fontos elmondani meddig lehet futni. A terület szélén gyors futás közben figyeljenek a falra, fára és padra! Felhívni a figyelmet arra, hogy a játék hevében futás közben, saját és egymás testi épségére is nagyon ügyeljenek. Ütközés nélkül, figyelve szaladjanak!
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 2 db zászló (ez lehet két különböző színű textildarab vagy rossz póló), színes kréta.
  12. Technikai igény: Mérőszalag a vonal és a kör pontos kiméréséhez, síp.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék előtt megrajzolni a két vonalat a csapatoknak. A térfeleken (hátulra) felrajzolni a köröket. Ezeknek távolsága, mérete meg kell hogy egyezzen a két térfélen.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A karika megrajzolásában segíthetnek és a zászlók helyére vitelében. Előzetesen készíthetnek technika órán saját megfestett zászlót is.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Van két csapatunk, két térfelünk és két zászlónk. A feladat az, hogy cselezéssel, fifikával, gyors futással raboljuk el a másik csapat zászlóját.
  17. A játék menete, játékszabályok: A földre (beton vagy füves rész) jelöljük ki a csapatok tartózkodási helyét. A térfelet válasszuk el két vonallal. A piros és a kék csapat vonala krétával kerül felrajzolásra. Középre felrajzoljuk párhuzamosan a két kb. 7-8 m hosszú vonalat egymástól kb. 1.5 méter távolságra. A vonaltól kb. 5-6 méterre távolodva, egymással szemben a térfél végébe felrajzoljuk a karikát. (A karika átmérője kb. 1.5 méter!) A karikákba berakjuk a zászlókat (ezek pólók is lehetnek). A kék csapat vonala és zászlója kék, a piros csapat vonala és zászlója piros. Kiválasztjuk a két csapat tagjait. A kiválasztás történhet: 1. variáció Két csapatkapitányt választunk és ők felváltva választanak a gyerekek közül csapattagokat. 2. variáció A tanító megszámozza a gyerekeket, az 1-es számúak a pirosak, a 2-es számúak a kékek lesznek. A játékot sípszóra kezdjük és fejezzük be.(Befejezés, ha a csapat megszerezte a zászlót, bevitte a mindenki földjére és lecsapta a földre.) A csapat tagjai kiválasztanak 3-3 védőt, akik a várnál a zászlót védik. Ők a kör mellett kell hogy álljanak és védjék a zászlójukat úgy, hogy az ellenfélhez (aki a zászlójukat el akarja venni) sem kézzel sem lábbal nem érhetnek hozzá. A védők nem hagyhatják el a helyüket, de játék közben a csapat bármikor cserélhet zászlóvédőt. A támadók szétszóródva helyezkednek el a két szemben lévő térfélen. Sípszóra elindulhat futással bárki az ellenség földjére. A támadónak hátra kell futnia a körig és beállhat a körbe, mert ott ő védettséget élvez. Bármikor fölvéve a kezébe a zászlót, vissza kell futnia és le kell csapni azt a két vonal közötti helyre a mindenki földjére. A visszafutás idejét a körben álló dönti el. A körbe több gyermek is állhat egyszerre. Futás közben az ellenfél térfelén (mindenki földjén nem) futó gyereket az ellenfél bármikor elkaphatja. Ha a karika elérése előtt elkapták, fogoly lesz. Ha a zászlórablás után kapták el, akkor is fogoly lesz belőle, és a zászlót vissza kell rakni a helyére. A fogolynak az elkapás helyén meg kell állnia, nem mozoghat, de őt ki lehet szabadítani a saját csapattagjainak. Átfuthatnak a csapattagjai, megérintik őt, és akkor visszafutva a saját csapatához beállhat ismét a játékba. A játékosoknak megosztott figyelemre van szüksége, mert egyszerre négy dologra is figyelniük kell. Szaladni kell a zászlóért és megszerezni azt, a térfelükön lévő ellenséget el kell kapni, védeni kell a várat és a fogságba esetteket ki kell szabadítani. Amikor a zászló lecsapásra került a játékot le kell fújni. A győztes csapat 1 pontot kap. Ha a zászlók a helyükre kerültek újra kezdődhet a játék. A támadáshoz jól átgondolt és véghezvitt kivitelezés kell. A védekezés legalább olyan fontos hiszen a zászlóra is kell figyelni, de a a támadó kiiktatására is. A játékosoknak a győzelemhez jó együttműködésre és összhangra van szüksége.
  18. A játék lezárása: Kétféle lezárása lehet: 1. Megadott időre játszuk, pl. 15 percünk van. Amelyik csapat több pontot ért el ez idő alatt az a győztes. 2. A másik variáció, hogy a kitűzött 5 vagy 10 pontot melyik csapat éri el előbb.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt. Ha van idő megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle. Külön megdicsérem azt, aki több pontot szerzett csapatának vagy nem volt fogoly.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kis nehezítés, ha a fogságba esett gyerekeket nem lehet kiváltani. Még jobban kell figyelni, mert akkor könnyen elfogyhat a csapat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertetem. Először csak egy utasítást próbálok ki, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetem a következőt, és így tovább. Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: Tapasztalataim szerint szeretik a gyerekek ezt a játékok. Legfőképp a nagyobbak a 3.és 4. osztályosok játszák élvezettel.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kiss Hajnalka