JÁTÉKRA FEL!

Radócki-Dukai Virág: Emlékezz!

  1. A játék neve, címe: Emlékezz!
  2. A játék pedagógiai célja: A kommunikációs ismeretek és a Nyelv mint változó rendszer tanítási egységek összefoglalása, ismétlése valamint a tananyag felhasználása a való világban.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincsenek.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Különösebb kellékekre nincs szükség, ám a résztvevők használhatnak pl.emblémákat a jelenet készítésekor. Valamint nem árt, ha tankönyv, füzet kéznél van.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék első részében a játékosok körbe állnak, ehhez helyre van szükség a tanteremben. Majd a második részében a résztvevők 3-4 tagú csoportokban dolgoznak, ehhez kell számukra megfelelő távolságot, helyet biztosítani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel itt egy tanórán alkalmazható játékról van szó, természetesen szükséges hozzá a tananyag ismerete, az összefoglaló, ismétlő óra előtti tanórákon való részvétel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető megkéri a játékosokat, hogy gondoljanak ki maguknak az aktuális tananyaggal kapcsolatos 3 témát.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körbe állnak, majd (az E-me-se c. játékhoz hasonlóan) három elemből álló mozdulatsort tesznek meg, miközben az Em-lé-kezz szót mondják. A mozdulatsor utolsó eleme a valakire való rámutatás. Akire rámutatunk, annak mondania kell egy témát az adott tananyagból. A következő két mozdulat a gondolkodási idő, mert akire rámutatunk, annak az imént elhangzott témához kapcsolódó fogalmat, művet, személyt kell mondania. Addig megy tovább az adott témához kapcsolódó gondolatsor, amíg a játékvezető azt nem mondja: Emlékcsere. Ekkor másik téma következik. Ha valaki nem tudja folytatni a sort, nem esik ki, de meg kell jegyeznie, mi hangzott el, mielőtt rá került volna a sor.(Le is lehet jegyezni.) Ezen elemek felhasználásával kell majd 1-2 perces jelenetet készíteni a játék következő részében. 8-10 perc után 3-4 tagú csoportokat alkotunk úgy, hogy minden csapatban legyen olyan személy, akinél megakadt a játék, vagyis nem tudta folytatni a sort. Tehát, ha pl. valaki a kommunikáció témájánál nem tudja folytatni a sort, mondjuk az üzenet szó után, olyan jelenetet kell majd készítenie a csapatának, melyben megjelenik ez a fogalom-nem kell feltétlenül elhangoznia a szónak, hanem pl. Pisti üzenetet küld Juliskának, melyet ö-ző nyelvjárásban ír meg-mert a másik csoporttag meg a nyelvjárás elhangzása után nem tudta folytatni a sort (2 ilyen fogalomnak kell szerepelnie a jelenetben). A jelenetek elkészítésére 10 perc áll rendelkezésre, majd bemutatjuk, elemezzük ezeket az egész osztály/csoport előtt.
  18. A játék lezárása: A játék körbeállós részét addig játsszuk, amíg a játékvezető úgy nem látja, hogy nagyjából minden témát érintettek a résztvevők. Majd a jelenetek bemutatásakor a többieknek rá kell jönniük, mely fogalmak alapján készült a jelenet, vagy ha ez túl nehéznek bizonyul, a jelenet készítői megmondhatják a fogalmakat, a többieknek pedig fel kell fedezniük azokat a jelenetben.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Végül megbeszéljük, hogyan ment a játék, miért működött, esetleg miért nem; a jelenetkészítésnél fontos megbeszélni, hogyan tudtak együttműködni, voltak-e kommunikációs problémák, hogyan lehetne azokat orvosolni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot más kerettörténettel is játszhatjuk, átismételhetjük így pl. az ókor vagy a középkor irodalmát. Irodalomórán játszhatjuk úgy a játékot, hogy pl. egy mű szereplőit, helyszíneit stb. mondjuk a körbeállós részben, majd állóképet készíttetünk egy műhöz vagy hőshöz kötődően.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek természetesen ismernie kell az anyagot, amely alapján a játék működik, valamint figyelnie kell, hogy megfelelően időzítse az emlékcserét.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékleíráshoz sajnos csak hétfőn tudok képeket mellékelni, ennek okait e-mailben leírtam. Ha esetleg valamin változtatni kell, újra be fogom küldeni a játékleírást. Elnézést a kellemetlenségért!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Radócki-Dukai Virág