JÁTÉKRA FEL!

Németh Ilona: Paccs-paccs Szókincsfejlesztő játék – az amőba, az ipiapacs és az asszociációs játék egyvelege, kombinációja.

  1. A játék neve, címe: Paccs-paccs Szókincsfejlesztő játék – az amőba, az ipiapacs és az asszociációs játék egyvelege, kombinációja.
  2. A játék pedagógiai célja: Motiváció
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Helyváltoztatáskor figyelni kell a másikra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Tábla, kréta
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: • A tanteremben legalább az első három sor padot szét kell húzni, hogy középen legyen kb. 2m x 2m-es szabad tér. • A játékosokat – számolós módszerrel – két csoportba osztom. Az egyik csoport az X-Faktor – jele: X; a másik csoport O-Crazy – jele: O. Az elnevezés a német Kreis/ kör szóra emlékeztet, ugyanis a játékot német nyelven játsszuk. • A játékvezető hármas oszlopban német szavakat ír a táblára. A szavak száma eggyel meg kell, hogy haladja a játékosok számát.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha ismétlésnek szánom a feladatot, előző órán el kell sajátítaniuk a szavakat. De új szókészlettel is dolgozhatunk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ismertetem a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A két csoport libasorban felsorakozik a tábla előtt, attól kb. másfél méterre. A játékvezető a táblán szereplő szavak közül körülír egyet. Az élen álló játékosoknak ki kell találniuk, hogy melyikre gondolt. (Ha jó a csapat, a csoporttársak nem segíthetnek egymásnak.) Aki tudja a választ, odaszalad a táblához, és „Paccs-paccs” kiáltással rácsap arra a szóra, amely szerinte a megfejtés. Ha jó a megoldás, a leggyorsabb játékos csapata kap egy pontot, amit a tábla szélén, a margón rögzítünk, illetve a szót magát a csoport jelével – X / O – látjuk el. Aki rossz szóra üt, az ellenfél számára szerez pontot. Ezután a játékosok a sor végére futnak és a következő páros méri össze tudását és gyorsaságát. Következik az újabb „szómagyarázat”. Pluszpont kapható, ha a játék során vízszintes, függőleges vagy átlós irányban kijön a három X ill. O, mint az amőbánál. Ez megduplázható, ha négy lesz egy sorban. Együttes találat esetén mindkét csapat kap egy-egy pontot.
  18. A játék lezárása: A játék addig vihető, amíg már csak egy szó marad a táblán.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat kis ötöst vagy csak egyszerűen dicséretet kaphat. A játékot a tevékenység öröméért is végezhetjük.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Összetett szavak, idiómák tanítására is alkalmas a módszer.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Felpörgethető a játék, ha nem kettő, hanem három csapatot alkotunk. Az ő jelük lehet – *Star.
  22. Egyéb/megjegyzés: A diákok nagyon élvezték a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Németh Ilona