JÁTÉKRA FEL!

Beckné Hartmann Brigitta: Harcos Hettyen-pitty

  1. A játék neve, címe: Harcos Hettyen-pitty
  2. A játék pedagógiai célja: Pedagógiai célom az osztályban perifériás helyzetben lévő kislány helyzetének megkönnyítése, megváltoztatása, elfogadásának és befogadásának erősítése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A székeket amennyire csak lehet, közel helyezzük egymáshoz, elkerülve a botlás veszélyét. Megfelelő kendőt kell választani, hiszen nem minden anyagtípus alkalmas arra, hogy jól meg lehessen kötni a gyerek fején (lecsúszik).
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: A farsangi mulatság napján az osztálytermet átrendeztük játéktérré. Megszokott, biztonságos a környezet, a jelmezek és a hangulat miatt mégis kicsit más. A székeket körbe rendeztük, és egy kendőt használtunk.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A terem berendezése, kör alakban a székekkel.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Pakolás, rendrakás.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A harcosok csapata vagyunk, szuperképességünk hangunk elváltoztatása. Vezetőt kell választanunk magunknak, erre a legjobb eszköznek egy közös játék bizonyul. Így hát körbe ülünk, hogy megtaláljuk a legjobbat. Szoros volt a küzdelem, hiszen csapatunk minden tagja ismeri a hangelváltozatás minden fortélyát, akár saját társát is képes megtéveszteni. Nyitás: Leültetem a gyerekeket körben, egy gyereknek bekötöm a szemét.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindannyian üljetek le! Egy játékosnak bekötöm a szemét, neki az lesz a feladata, hogy bekötött szemmel fel kell ismernie az egyik játékostársát, annak elváltoztatott hangja alapján. Háromig számolok, addig mindenkinek új helyet kell keresnie! Akire rámutatok, az ráül a bekötött szemű gyerek térdére. A bekötött szemű játékosnak a következő hívószót kell kimondania: „Hettyen.” Erre a párja a „pitty” szóval válaszol, teljesen elváltoztatott hangon. A bekötött szemű játékosnak három lehetősége van, hogy megnevezze, ki ül a térdén. Ha sikerül, helyet cserélnek, ha nem, önkéntesen új gyereket választunk, akinek bekötjük a szemét.
  18. A játék lezárása: A kerettörténetnek megfelelően a következő héten, ismét harcosoknak való feladatot kaptak. A „Bumm” nevű játékkal a nyelvtanórához kapcsolódva, a számnevek fajtáit gyakoroltuk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A célom az volt, hogy a periférián lévő kislányt bevonjam a játékba. Ő is sorra került, az ő szeme is be lett kötve, sikerült kitalálnia az ölében ülő osztálytársának a nevét. Az időbeosztással nem volt probléma, mivel bőven volt időnk. A helyszín, az osztályterem megfelelőnek bizonyult. A játékhoz szükséges csendet biztosítani tudtam, nem voltak zavaró tényezők. Tudtam a gyerekektől, hogy az osztály nagy része harcosnak fog öltözni, így ehhez igazítottam a történetet. A kerettörténet érdekesnek bizonyult számukra, jól beleélték magukat. A 9-10 éves korosztálynál azt tapasztalom, hogy testnevelés órán, táncórán, párválasztásnál, csoportalakításnál egyes gyerekeket nem választanak párnak és utolsónak választják a csapatba. Számomra a játék legfőbb tanulsága az volt, hogy az amúgy tartózkodóbb gyerekek is hajlandóak vállalni a testi kontaktust, ráülni a másik térdére.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kerettörténet továbbszövése, órai anyagoknak megfelelően.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Odafigyelni arra, a periférián lévő gyermek mindenképpen sorra kerüljön.
  22. Egyéb/megjegyzés: nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Beckné Hartmann Brigitta