JÁTÉKRA FEL!

Sinkovits Gabriella: Találd ki a szót, kapd el a labdát!

  1. A játék neve, címe: Találd ki a szót, kapd el a labdát!
  2. A játék pedagógiai célja: Már tanult idegen szavak ismétlése, szavak idegen nyelven való körülírásának gyakorlása, verseny. (Természetesen lehet játszani más tantárgyakból is, kulcsszavakkal, akár pl. szorzókártyákkal.) Kommunikáció fejlesztésére jó, önmagunk kifejezését és mások megértését segíti. Asszociációs képességet fejleszti.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Legyen hely leülni a két csoportnak sorban, illetve aki elsőként elkapja a labdát, előre menni a sor elejére.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: labda, szókártyák (én az egész év során, minden megtanult új szót kártyákra íratok a gyerekekkel, egyik felén angolul, másik felén magyarul – ezek közül válogattam a játékhoz).
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A terem berendezése (1-1 széksor egymással szemben), a labda elhelyezése középen, a sor végén, a szókártyák elkészítése, kiválogatása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Berendezik a termet, illetve a kártyákat is megírhatják.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Két csapatkapitányt választok, akik felváltva megnevezik az általuk választott csapattagokat, és helyet foglalnak a székeken. Mondok néhány definíciót, amit kitalálnak, és elmondom, hogy ez lesz a feladat, csak verseny-szerűen fog menni. Elmagyarázom a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden kör elején a játékosok húznak egy-egy kártyát, kivéve az utolsó, a sor végén, a labdához legközelebb ülő 2 játékos. A kártyákat megnézik, de senkinek nem mutathatják. Ekkor lehet segítséget kérni a tanártól, ha esetleg nem ismerik a szót, amit húztak. A játék ‘vigyázz-kész-rajt’-ra indul. A sor elején lévők kezdik. Addig kell magyarázni, körülírni, esetleg elmutogatni a szót, amíg a soron következő ki nem találja. Ekkor ő folytatja a saját szavának magyarázatát az utána következőnek, egészen az utolsó játékosig, aki, ha kitalálta a szót, felkapja a labdát. Ekkor ez a csapat nyerte a kört. Az utolsó játékos a sor elejére megy, és a csapat tagjai egyel arrébb ülnek. Akire nem került sor, megtarthatja a kártyát a következő körre, a többiek új kártyákat húznak, és indul az újabb kör.
  18. A játék lezárása: Megállapítjuk, melyik csapat lett a nyertes (akinek több tagja kapta el a labdát), illetve megpróbálunk minél több szót felidézni, ami szerepelt a játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérem, a legügyesebben magyarázóknak jó pontot (plusz) adtam, az esetlegesen gondot okozó szavakat még egyszer átnézzük, ismételjük.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az activity-hez hasonlóan a rajzolást is lehet engedélyezni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A nehézségeknél (De ezt hogyan magyarázhatom el?…Hogy van az, hogy…? stb) segíteni, ötletet adni, esetleg másik kártyát.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az unalmas szóismétlések, szótárlapozgatás helyett nagyon vidám, motiváló, pörgős játék, észre sem veszik, hogy mennyit és milyen gyorsan beszéltek az idegen nyelven. Konfliktusok természetesen adódhatnak (De hiába magyarázom, nem tudja kitalálni!…), ilyenkor a tanár segítsége, és az igazságos megítélés nagyon fontos.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Sinkovits Gabriella