JÁTÉKRA FEL!

Barna Enikő Csilla: Éhes gólyák

  1. A játék neve, címe: Éhes gólyák
  2. A játék pedagógiai célja: A gyermekek, gyakorolják, illetve ha nem ismerik egymást, tanulják meg egymás neveit. Memóriafejlesztés. Térérzékelés. A jobb és bal megkülönböztetése. Összerendezett nagymozgások, szem kéz koordináció gyakorlása. Reakció idő rövidítése. Szabálytartás gyakorlása. Kudarctűrés képességének alakítása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A hely kiválasztásánál ügyelni kell a terepre (megfelelő méret, akadálymentes).
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Mérjétek fel a helyszínt, hogy ott körben állva kényelmesen elférjetek és egy-egy gyerek mögé 4-5 gyerek is be tudjon sorakozni (a játék fokozatától és a létszámtól függően).
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt érdemes felhívni a résztvevők figyelmét, hogy kényelmesen öltözzenek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő mondja meg a keresztnevét. Ha még nem ismerik egymást, ezt többször ismételjétek meg. Mondd el a játékszabályokat, majd meséld el a kerettörténetet. Kerettörténet: Gólyák verődtek össze a láposnál vagy egy tó körül (kört alakítunk, ez lesz a lápos illetve tó). Éhesek és békát szeretnének enni. Az első játékos csőrt képez maga előtt a két karjával és rámutat a csőrével valakire. XY gólya barátom mit ennél? Akire rámutatott (és akinek a nevét mondta), válaszol. Békát ennék, ha lelnék. Ez idő alatt a jobbról és balról mellette álló gyermeknek szárnyat kell képezni XY jobb illetve bal oldalán a két kezükkel úgy, hogy az egyik kezükkel XY vállát, másik kezükkel a derekát érintik meg. Ha a válasz alatt a jobb illetve bal oldali játékos nem mutat szárnyat, akkor békává változnak és XY bekaphatja őket, azaz XY háta mögé kell állnia a tévesztőnek. XY – nak ezért gyorsan kell csőrt mutatnia és válaszolnia, hogy a két mellette állónak ne legyen ideje szárnyat képezni és XY mögé kelljen állnia kieső békaként.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, a játékvezető a körön kívül irányítja a játékot, vagy beáll ő is játékosnak. Kicsiknél érdemes körön kívülről vezetni a játékot és segíteni a gyerekeket a mozgásban. A játékvezető rámutat az egyik játékosra és elindítja a játékot a következő mondattal. • XY gólya barátom mit ennél? (keresztnév) és rámutat XY ra. Az XY mellett jobbra és balra álló játékosoknak két kezükkel szárnyat kell képezni XY oldalán az idő alatt, míg XY visszaválaszol a játékvezetőnek: Békát ennék, ha lelnék. és közben csőrt mutat a karjával maga előtt. • Ha senki nem rontotta el, XY kérdez másvalakit, hogy VZ gólya barátom mit ennél? (keresztnév) és rámutat VZ re. Ha a jobb illetve baloldalon álló játékos elrontja (nem képez szárnyat, vagy rossz irányba fordulva képez szárnyat, vagy kicsúszik az időből), beáll az éppen aktuális csőrös gólya mögé lenyelt békának • Ha olyan játékosnak kell szárnyat mutatni, aki mögött már áll kiesett játékos és elrontja a feladatát, akkor az egész mögötte álló béka sor átlép az aktuális gólya mögé.
  18. A játék lezárása: A játék végén megszámoljuk, hogy melyik gólya hány békát evett meg? Az a játékos nyer, aki mögött a legtöbb játékos áll. Az alábbiakban két játékszabály szerinti lehetőséget mutatok be: A játékot addig játszhatjuk, míg van elegendő játékos a mutogatáshoz, illetve míg meg nem unják a résztvevők. A másik: fiatalabb játékosokkal lehet kiesés nélkül csak a játék kedvéért játszani, ebben az esetben nem lesz senkiből béka és nem kell a gólya mögé állni.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha a nehezített változatot játszuk, a békák megszámlálása után dicséret. Kicsik lerajzolhatják legkedvesebb pillanataikat, nagyobbak megfogalmazhatják, hogy mi tetszett a játékban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játékosok már ismerik egymást és elég idősek ahhoz, hogy kitalált nevekkel is játszhassanak, akkor a játékot lehet játszani például állat vagy növény, tárgy stb. nevekkel is. Ebben az esetben más kerettörténetet találunk ki az adott nevekhez illően.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat a játék során fokozatosan a felmerülő helyzetnek megfelelően érdemes ismertetni. A játékosok életkorától, számától függően kell bevezetni a nehezített szabályokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: Óvodás korúak esetében ne a kieséses változatot játsszuk, mert nem elég pörgős. Értik a szabályokat, de nem annyira élvezetes számukra, mint 8 – 10 éves kor felett. Az egyszerűbb verziót, aminél nem esnek ki a gyerekek és nem gyűjtenek békát maguk mögé, csak a csőrt és a szárnyakat kell mutatni időkeret nélkül a kisebbek jobban élvezik és a szabály egyszerűsége miatt jobban átlátják.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Barna Enikő Csilla