JÁTÉKRA FEL!

Ékes Nóra Viola: Süllyedő kalózhajó

  1. A játék neve, címe: Süllyedő kalózhajó
  2. A játék pedagógiai célja: A szabályok gyakorlása, betartása. Összetettebb játékhelyzet gyakorlása. A jobb és bal (irányok) gyakorlása. A térérzékelés, kooperációs képesség fejlesztése. Gyors irányváltás, figyelem fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét,, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: fonal v. ugráló kötelek, újságpapírok.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai:
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok segíthetnek a helyszínt biztonságossá tenni. Padokat elpakolni aulából, tornateremből stb.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék kerettörténetének ismertetése. Kalózok vagytok mindannyian, azonban egy szerencsétlenségnek köszönhetően a kalózhajó léket kapott és süllyed. A kalózoknak menekülniük kell a tengeren át a hajóról egy közeli szigetre. Azonban a menekülést cápák nehezítik. Jussatok el a szigetre úgy, hogy a cápák ne tudjanak elkapni.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek „kalózok” egy vonal mögött helyezkednek el, és a terem túl felében is található egy ugyanilyen vonal. A két vonal közötti rész a tenger. Minden gyereknek át kell jutnia úgy, hogy nem lép bele a tengerbe. Ha valaki a tengerbe esik, neki vége a játéknak. Az átkeléshez a gyerekek pár könnyen téphető újságpapírt kapnak, jóval kevesebbet, mint ahányan vannak. A játékban egy „cápa” is rész vesz, aki a tengerben van, és azonnal elviszi az üres papírokat, ha azokon nem áll senki. Ha nagyobb a papír, mint amekkora felületen állnak, a cápa letépheti a fennmaradó részt. A gyerekeknek tehát figyelniük kell arra, hogy miközben előrelépnek a következő papírra, legyen mögöttük valaki, aki arra azonnal rálép Nehezítés! Egy két bevezető játék után, már csak bal v. jobb lábbal léphetnek a papírra először. Aki elrontja, kiesik. Célszerű a „cápát” a játékvezetőnek játszani, így nem kell a csoport egy tagjának sem kimaradni a játékból.
  18. A játék lezárása: A tévesztő/hibázó játékosok kiesnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok dicsérete, a részvétel köszönete. Kérdés a játékosoktól: hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól ismerik a játékot, a kiesők is lehetnek cápák. Lehet kitalálni nehezebb feladatot miközben, átkelnek a tengeren pl.: közben fognia kell az előtte haladó vállát, vagy egymás kezét, vagy hátratett kézzel játszani stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. (több papírlapot letépni, elvenni) Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok alapján a résztvevők nagyon élvezték ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ékes Nóra Viola