JÁTÉKRA FEL!

Fehér Gábor: A Pettkó kincse – a játék címe intézmény, -vagy csoportspecifikusan változtatható

  1. A játék neve, címe: A Pettkó kincse – a játék címe intézmény, -vagy csoportspecifikusan változtatható
  2. A játék pedagógiai célja: Segít a diákoknak megérteni, hogy a csend segítségével beindíthatják és jobb működésre bírhatják érzékszerveiket, segít a koncentrálásban, együttműködésben, fegyelemre tanít és sikerélményt biztosít.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szükséges a "közlekedő folyosón" biztosítani a a szabad áthaladást, illetve a kincs őrzőjének vonzáskörzetében is fontos az akadálymentesítés.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Szükséges egy sál, mellyel a kincs őrzőjének takarjuk el a szemét Szék, melyen az őrző helyet foglal Kincs, melyet az őrző őriz – bármi lehet – flakon, szivacs, labda, stb… mi egy patkót használtunk
  12. Technikai igény: Nincs rá szükség
  13. Az előkészítés feladatai: A közlekedő folyosó szabaddá tétele Kellékek előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem – esetleges – közös átrendezésével, közben elejtve egy-egy információ-morzsát a közelgő játék jellegéről: lopakodás, rejtély, kincs, veszély, stb…
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt a kerettörténet ismertetése: Iskolánkban több tíz évvel ezelőtt volt egy híres lovas, aki rengeteg versenyen vett részt. Egyszer ő is elérkezett a nagy esélyéhez, mégpedig a díjugrató világkupa döntőjéhez, ahol az iskolát képviselhette. Se előtte, se utána nem volt senki ilyen közel egy nagy lehetőséghez. Hősünk tökéletes programot ment, ezzel sikerült megnyernie a versenyt. Az erkölcsi győzelem mellé megkapta a lovas sportban adható legnagyobb elismerést, a patkó-kupát. Igen ám, de útban hazafelé a kupa eltűnt. Mostanáig senki sem talált rá, míg néhány bátor felfedező – Ti – nem jutottatok elég közel a megoldáshoz, mégpedig a kincset őrző helyhez.
  17. A játék menete, játékszabályok: A kincsig vezető úton is sok veszélyes helyzeten kellett átverekednetek magatokat, de a legnehezebb még előttetek áll. Először is kell választanunk valakit, aki a kincset őrzi (ez lehet előzetes jelentkezés, vagy megbeszélés alapján, már a játék ismertetése előtt kijelölhető). Megkérlek, hogy foglalj helyet a széken. A többiek feladata az lesz, hogy megszerezzék a kincset. Minden játékosnak próbálkoznia kell! A kincs akkor tekinthető a tieteknek, ha minden játékos sikeresen szerezte meg. Mi gátolhat meg a megszerzésben? Természetesen a kincs őrzője, akinek hiába van bekötve a szeme – ezen felül még helyhez kötött is, mert a székből nem tud felállni, csak előre hajolni – a hallása szuper érzékeny, minden neszre reagál és ha hozzád ér mielőtt te megfognád a kincset, a kincs marad nála, te pedig kiestél, az akciótok pedig elbukott. Az őrző úgy tegye le maga elé a kincset, hogy ha előre kell hajolni, akkor tudja, hogy hol keresse. Folyamatosan nem hadonászhat, csakis akkor, ha határozott zajt hall. Tehát: – Az őrző vak és mozgásban korlátozott, de remek a hallása – A játékban minden "kutatónak" meg kell szereznie a kincset – Fontos, hogy mindenki nesztelenül – hang nélkül – közlekedjen, mert így kevesebb esélyt adtok az őrzőnek – A próbázók sorrendjét ti határozzátok meg – Egyszerre csak egy ember indulhat ki és miután megszerezte, csendben várja társai beérkezését – A próbázók kialakíthatnak különleges taktikát, gondolkodhatnak a cipőjük levételében Mielőtt elkezdjük élesben, nézzünk meg egy próbakört, hogy a feladat mindenki számára egyértelmű legyen.
  18. A játék lezárása: A játéknak kétféleképp lehet vége: – mindenki átjut és megszerzitek a kincset – az őrzőé marad, ti pedig üres kézzel mentek haza Megszerzés esetén: Sikerült pontot tennetek egy nagyon régi rejtély végére és visszaszerezni egy olyan jelképet, mely iskolánk identitásához nélkülözhetetlen. Nincs más dolgotok, mint a kincset visszaszolgáltatni jogos tulajdonosának. – ez lehet a játékvezető. Bukás esetén: Ha van rá igény, a játék újrajátszható más-más leosztásokkal az őrző és a kutatók között. Módosítható a szabályrendszer is: pl.: – elég ha a csapat fele, háromnegyede, stb… szerzi meg a kincset, viszont utána a többieket ki kell szabadítani -> máris kapcsolódhat hozzá az újabb játék – lehetnek a már átjutott felfedezők az őrző mögött elhelyezkedve "zavaróak" is. Társuknak segítve egy alkalommal megzavarhatják a kincs őrzőjét hanggal, mozdulattal – kettesével is mehetnek a felfedezők, bár ez esetben a terület némi átalakításra szorulna
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végeztével fontosnak tartom, hogy beszélgessünk egy kicsit csend jelentőségéről, szerepéről. – hogyan érezte magát a játékos – miért volt nehéz – ha az volt – úgy közlekednie, hogy a lehető legkevesebb zajt adja ki az őrző(k)től: – milyen érzés volt az egyik érzékszerve hiánya – mennyire volt nehéz a koncentrálás – nehéz volt-e megfelelni a szabályoknak – nem állhat fel, koncentráljon Összességében átbeszélni, ki hogyan érezte magát
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék sokféleképp fejleszthető. Ha túl nehéz, arra már leírtam néhány variációt. A kincs gyors és könnyű megszerzése esetén viszont: – játszható akár két őrzővel is, közöttük elhelyezve a kinccsel – ebben az esetben körülöttük nagyobb tér biztosítandó – elhelyezhetünk a közlekedő folyosóra olyan tárgyakat, melyek nem baleset veszélyesek, de hangot adnak ki, ha arra haladunk – pl.: zsák, zacskó – nagyobb kockázattal természetesen tehetünk ki egyéb akadályokat is, de ezt nagy körültekintéssel tegyük!
  21. A játékvezető speciális feladatai: A legfontosabb feladat, hogy végig figyelni kell a csend fenntartásán. A játék úgy lehet a legélvezetesebb, ha mindenki lélegzet-visszafojtva figyeli a társát, vagy végzi a saját feladatát Egy-egy játékos után érdemes az őrző lelkére is hatni abban az esetben, ha a koncentrációja és a kincs megvédése nem túl sikeres
  22. Egyéb/megjegyzés: A képekben nem állt módomban jobbat/többet készítenem. A diákoknak – lévén mindenki kollégista – csak ezen a héten tudtam kiosztani a jogi nyilatkozatokat, és elküldeni a szüleiknek aláírásra, hogy képek készülhetnek róluk. Ha szükséges, a nyilatkozatok beérkezése után a játékot újrajátsszuk és akkor több lehetőségem lesz fotók készítésére. Addig is, az elkészült néhány képet átküldöm az info@jatekrafel.hu címre.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Fehér Gábor