JÁTÉKRA FEL!

Rataticsné Köő Lívia: Tavaszi túra

  1. A játék neve, címe: Tavaszi túra
  2. A játék pedagógiai célja: csapatépítés, a tavaszi fáradtság leküzdése, szórakozás
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyeljenek az elhangzott utasításokra, tartsák be a szabályokat. Folyosón az ajtó előtt csendben várakozzanak, hangjukkal se árulják el, hogy ők mentek ki, illetve ne zavarják a többi teremben folyó tanítást.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: keresztrejtvény feladatlapon, kendő
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszható esetleg, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet. Mi ma nem használtunk széket.
  13. Az előkészítés feladatai: A ráhangolódáshoz készített feladatlapok kiosztása, írással lefelé fordítva. A játék kezdete előtt a helyszín berendezése, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: megkérem a gyerekeket, segítsenek a székek padok elrendezésében, hogy tudjunk kört alakítani a teremben
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Motivációként egy keresztrejtvény megoldását terveztem, aminek megfejtéseként az IBOLYA szót kaptuk. Ezután érzelmi ráhangolódásképp elénekeltük a Mély erdőn című dalt. Ezt követően ismertettem a keretmesémet: Március hónapba léptünk, ez az első tavaszi hónap. Az állatok, növények is ébredeznek. Kisütött a napocska, csalogat minket a természet. Elindulunk a tavaszi erdőbe, hogy friss, üde ibolyát szedjünk. Lesz egy túravezetőnk. Ő felel azért, hogy az erdei kiránduláson minden rendben menjen. Igen ám, de ő elszunyókált a szép napsütésben egy fa tövében. Miközben ő bólogatott, addig pár csemete annyira belemerült a virágszedésbe, hogy messzire tévedtek a csapattól. A túravezető feladata, hogy mikor körülnéz, kitalálja, kik sétáltak túl messzire.
  17. A játék menete, játékszabályok: A túravezető előzetesen jól megnézi csapattársait, ki hol áll, majd ezután a szemét egy kendővel bekötjük. Ezután versikét mondunk közösen: „Az erdőben jártunk, keltünk, egy gyereket elvesztettünk. Mond meg, Sári, mondd meg nekünk, ki az aki nincsen velünk.” A vers közben 1 gyerekre rámutatok, ő csendben kimegy a teremből. A vers végén a túravezetőről levesszük a kendőt, és ki kell találnia, ki ment ki. Ha kitalálta, tapssal jelezzük a kint lévő gyereknek, hogy bejöhet. Ezután új túravezetőt jelölünk ki, és indulhat újra a játék.
  18. A játék lezárása: A játéknak nem volt következménye, a cél maga a szórakozás, élményszerzés, csapatépítés volt. A játéknak akkor vetettem véget, miután már minden kisgyerekek szerephez jutott akár túravezetőként, akár messzire bolyongó virágszedőként.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem őket, hogy betartották a szabályokat, hogy hamar észrevették, ki hiányzik, és hogy nagyon jó kis jellemzéssel segítették társuknak kitalálni, ki nincs meg. Megkérdeztem véleményüket, tetszett-e a játék. Ezt követően olvasás órán egy tavaszi olvasmány feldolgozására került sor.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. variáció: Tovább nehezíthető a játék úgy, hogy több gyerek is eltéved a túra során, tehát 2-3-4 gyerek is kimehet egyszerre. Ha nagyobb létszámú a csapat, akár 2 túravezető is lehet egyszerre. 2. variáció: Az eltévedt gyerekek és túravezető „büntetése” lehet, ha ők kiesnek a játékból. Hogy ne büntetésnek érezzék, leguggolnak és azt mondjuk, hogy napoznak, pihennek egyet a nagy ijedtségre. 3. variáció: Ha nem találja ki, akkor kiesik a játékból. De nem áll ki a körből, hanem bent marad, viszont a játékban nem vesz részt. Ezzel a még játszó játékosok dolgát nehezíti meg, mert így már arra is figyelni kell, hogy ki játszik és ki nem. 4. variáció: Az esetleges hibázás, tévesztés következménye lehet zálogadás vagy feladat elvégzése. Itt megjelenhet a tantárgyak közti átfedés. A zálog kiváltása történhet énekkel, fekvőtámasszal, műveleti eredmény kiszámolásával, nyelvtan-helyesírási kérdésekkel, stb.) 5. variáció: Nehezíthető továbbá úgy is, hogy a gyerekek helyet cserélnek egymással, miközben a vezető szeme be van kötve. Ha nem jön rá, kézfeltartással jelezheti, hogy kér segítséget. A többiek segíthetnek neki úgy, hogy jellemzést adnak az adott társukról. Segítségkérés ára lehet zálog adása is. A kerettörténet az évszakokhoz szabadon alakítható. Például ősszel lehet gombát szedni az erdőben, téli hónapokban állatok lábnyomai után kutatnak a hóban, stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertettem. Először csak egy utasítást próbáltunk ki, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor így haladhatunk a többi variáció vagy a nehezebb feladatok felé. Folyamatosan figyelek a játékosok fizikai és lelki biztonságára is, mindig olyanokat igyekeztem kiválasztani, akik addig még nem szerepeltek.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők szemlátomást is élvezték ezt a játékot. Amit menet közben alakítottunk rajta az az, hogy időkorlátot vezettünk be, mennyi idő alatt kell kitalálniuk, ki hiányzik. Máskülönben a végtelenségig gondolkodtak volna.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.facebook.com/livia.rataticsnekoo/media_set?set=a.1316511961764607.1073741855.100002174469883&type=3&uploaded=39
  24. A Játékot lejegyezte: Rataticsné Köő Lívia