JÁTÉKRA FEL!

Farkas Gabriella: Toldi György lebuktatása

  1. A játék neve, címe: Toldi György lebuktatása
  2. A játék pedagógiai célja: Játékos formához köthessék az egyik legfontosabb jellemábrázolási módszert: a szerző cselekedteti szereplőit, cselekedeteikből derül ki, milyen emberek is ők. Arany János Toldijának nyolcadik éneke kiváló lehetőség arra, hogy beszéljünk ezekről a módszerekről. Arra is alkalmas ez az ének, hogy megfigyeljünk egy kommunikációs alapfogalamat: a nem nyelvi jeleket (nonverbális jelek). Ha belegondolunk, ezek nagyon komoly alapfogalmak. A megbeszélés kevés. Szükség van egy játékra!
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a gyerekek ülnek, nincs különösebb kockázat. Csupán amiatt aggódom, hogy a kicsi terem miatt nehezen férünk majd el. Tanácsot tudok kérni az osztályfőnöktől, mert ő már tartott itt ilyen térszervezéssel, ha jól emlékszem, foglalkozást. Ha rossz tapasztalatai vannak, akkor teremcserével oldom meg, és átmegyünk egy nagyobb terembe.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Az osztályterem elég kicsi. Padokra nem lesz szükség. Az osztályterem szélére húzzuk őket. Székeket az így nyert térben körben helyezzük el. Kellékek: egy korona, álarcok.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A gyerekekkel közösen rendezzük be a termet. Padokat a terem széleire húzzuk. 2 pad a folyosóra kerül. A terem közepén rakjuk körbe a székeket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek már többször rendezték be a termet, nagyon ügyesek, gyakorlottak, bevonhatók.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Leülnek, én, mint játékmester elmondom a keretjátékot, ami a szabályokat is tartalmazza. Megpróbálom úgy előadni, hogy hassak az érzelmeikre, az empátiás készségükre.
  17. A játék menete, játékszabályok: Vajon vagy-e olyan bölcs uralkodó, mint Nagy Lajos királyunk a Toldiban? Emlékszel? Lajos a nem nyelvi jelekből olvas, akkor, amikor Toldi György a vermet ássa Miklós öccsének a királynál ármánykodva. Rájön György sötét szándékára, mert mindenre figyel: György gesztusaira, mimikájára. Nemcsak a mondandójára. Ebben a játékban is a simlist kell lefülelned. Minden játékos Nagy Lajos király. Egyet kivéve, mert ő a gaz Toldi György lesz. Őt titkosan fogom kiválasztani. György kacsintással árulja el magát, persze csak akkor, ha észre veszed ezt nem nyelvi jelet. A bölcs királyok üljenek körbe, és figyeljenek, de nagyon, mert György nem az egyenes utat járja, és a királyt is át akarja verni. Ha György rád kacsint, felséges királyom, akkor elalszol királyi trónusodon, s György tovább ármánykodhat. Kérdés: hol ül a körben György? Ha lefüleled Györgyöt, akkor a koronaőr előhozza a királyi koronát, és fejedre helyezi. Ekkor még megkegyelmezel Györgynek, de figyeled minden lépését. Másnap maszkabál van a királyi udvarban. Mindenki felteszi álarcát. A király, immár koronával a fején, a bálterem közepén keresi Györgyöt, de ez nehéz az álarcok miatt. György pedig ravasz, nem nyelvi jelekkel irányítja az udvaroncokat, át akarja venni az uralkodó szerepét. Mindenki azt a mozdulatot csinálja, amit György. A király most is azon van, hogy lefülelje. Melyik álarc mögé rejtőzött György? A királynak ki kell találnia!
  18. A játék lezárása: Csak az beszélhet, akinek odaadom Nagy Lajos koronáját. Megkérdezem tőlük, hogy mik voltak szerintük a játék legfontosabb történései. Ha újra eljátszanánk a játékot, mit csinálnának ugyanígy, vagy másként?
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, hogy most, hogy beleélték magukat Nagy Lajos helyébe, vajon milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy bölcs uralkodónak. Felidézzük, hogy Arany milyen módszerekkel jellemzi a királyt és Györgyöt ebben a nyolcadik énekben. Nehéz-e a nem nyelvi jelekből olvasni? Milyen szerepet játszanak a nem nyelvi jelek egy mai ember életében? Megdicsérem őket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Arany János: A walesi bárdok című balladáját is idén tanuljuk. Ebben a műben is nagy szerepe van jellemábrázolásnak, aminek nagy mestere volt Arany. Erre a balladára is ki kell találnunk egy játékot, ami segíti őket abban, hogy megértsék Arany szereplőinek belső mozgatórugóit.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot. Bár én 20 percesre terveztem az egészet, és mást is szerettem volna csinálni az órán, újabb és újabb fordulót követeltek. Javaslatokat tettek közben, hogyan nehezítsük az egyes elemeket. Én is nagyon élveztem Toldi György többszöri lefülelését.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Farkas Gabriella