JÁTÉKRA FEL!

Nagy Judit: Nagyhal megeszi-e a kishalat? – piaci kiszorítósdi

  1. A játék neve, címe: Nagyhal megeszi-e a kishalat? – piaci kiszorítósdi
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelem felkeltése, érdeklődés fenntartása, koncentráció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A fizikai kockázat alacsony, a játékosok (bekebelezett kisvállalkozók) pszichikai biztonságára a játék közben és a játék lezárása során kiemelten figyeljen a játékvezető.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kártyalapok „kisvállalat” felirattal, 1 db kártyalap „nagyvállalat” felirattal.
  12. Technikai igény: Minden játékosnak egy szék, amire leülhet.
  13. Az előkészítés feladatai: Kártyalapok elkészítése, helyszín biztonságos berendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín biztonságos berendezése együtt történik, a játékvezető irányításával.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: • A játékosok közül kiválasztunk egy játékost, úgy, hogy a többiek nem tudják kit választottunk. Kártyalapokat húznak, amelyen a kisvállalkozó kifejezés szerepel. A kiválasztott játékos kártyáján a nagyvállalkozó szó szerepel. • A játékosok körbe ülnek és megkérjük őket, hogy mindenki folyamatosan nézzen a többiek szemébe. • A kiválasztott játékos monopol vállalati pozícióba szeretne kerülni, megpróbálja bekebelezni a kisvállalatokat. Három kisvállalkozó összefogva ki tudja szorítani a piacról a monopol helyzetbe törekvő nagyvállalkozót. • A kiválasztott játékosnak rá kell kacsintania a többiekre, úgy, hogy csak az játékos vegye észre, hogy mit csinált, akire kacsintott. • Akire a kiválasztott játékos rákacsintott, azt a kisvállalkozást sikerült bekebeleznie, a játékos kiesik a játékból. • Ha valaki észreveszi, hogy ki a nagyvállalkozás, akkor azt jeleznie kell felemelt kézzel, de egyelőre még nem árulhatja el, hogy kire gyanakszik. Ha már három kisvállalkozó sejti, hogy ki a kacsintó, akkor nekik egyszerre kell rámutatniuk arra a játékosra, akire gyanakszanak. Ha nem ugyanarra mutatnak rá, akkor mindhárman kiesnek a játékból, őket is bekebelezte a nagyvállalkozás. • Ha mindannyian ugyanarra mutatnak, akkor az a játékos esik ki, akire rámutattak, akkor is, ha nem ő a kacsintó, ez a kisvállalkozó tönkrement.
  18. A játék lezárása: • Ha a nagyvállalkozóval együtt már csak hárman maradnak játékban, akkor a nagyvállalkozó nyert. Monopolhelyzetbe kerül a piaci verseny során, hiszen már nincs három kisvállalkozás, akik összefogva legyőzhetnék. • Ha pedig a kisvállalkozások lefülelik, akkor ők győznek, nem sikerült a monopolhelyzetbe kerülnie a nagyvállalkozónak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Részvétel megköszönése, játékosok megdicsérése. Tapasztalatok megbeszélése, következtetések levonása.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • A játék gazdasági órára, a piaci magatartás értelmezésének bevezetéséhez készült, de a piaci magatartás értelmezéséhez a folyamat más részén is játszható más pedagógiai céllal (ismétlés, elmélyítés). • Diáknapokon, tanításmentes napokon is játszható, a pedagógia cél változtatásával. • Nyári táborban szabadban is játszható, a földön körbe ülnek a játékosok. • Osztálykiránduláson játéksor részeként is játszható.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kisvállalkozók jelzéseinek figyelése, három játékos jelzése esetén az együttes, egyszerre történő rámutatás levezénylése.
  22. Egyéb/megjegyzés: Négy kört játszottunk, és meg kellett ígérnem, hogy máskor is fogjuk majd játszani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagy Judit