JÁTÉKRA FEL!

Kirizsné Zetz Krisztina Bernadett: UNO, DUE, TRE … (Egy, kettő, három…)

  1. A játék neve, címe: UNO, DUE, TRE … (Egy, kettő, három…)
  2. A játék pedagógiai célja: Idegen nyelvi foglalkozáson játszhatjuk, a játék célja a korábban elsajátított számok begyakorlása (1-30) olasz nyelven, a koncentráció fejlesztése, mozgás, vidám légkör megteremtése, a jobb, bal irányok gyakorlása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a csoport tagjainak figyelmét arra, hogy a számokat kísérő mozdulatok mutatásakor vigyázzanak egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs szükség semmilyen kellékre a játék során.
  12. Technikai igény: Semmilyen speciális technikai eszközre nincs szükség a játék folyamán.
  13. Az előkészítés feladatai: Át kell rendezni a tantermet, a padokat, székeket el kell tolni, hogy elegendő hely legyen arra, hogy a játékot körben állva, biztonságosan tudjuk játszani. Szabadtéren olyan sík területet kell keresni, ahol körben állva elfér a csoport.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtti órákon, foglalkozásokon sajátítják el a számokat olasz nyelven.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt ismertetem a szabályokat, a résztvevőkkel elismételjük a számokat, és begyakoroljuk a számokat kísérő mozdulatokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékszabályt úgy magyarázom el a játékosoknak, hogy meg is mutatom, hogy mit kell tenniük: egy megadott mozdulatsor kíséretében a játékosok egyenként, egymás után mondják az olasz számokat. A mozdulatsor három elemből áll (1. taps, 2. térdre csapás, 3. mutatás), a mozdulatok nem felcserélhetőek, egymás után ismétlődnek. Az első két mozdulatnál az óramutató járásával ellentétesen megy a játék, a harmadik mozdulat után az a résztvevő mondja a következő számot (újra kezdve a mozdulatsort), akire rámutatnak. A számot, vagy mozdulatot tévesztő játékosok kiállnak a körből, a feladatuk az lesz, hogy kívülről zavarják a még a körben álló játékosokat a koncentrációban. A játékosokhoz nem szabad hozzáérniük, kizárólag a számok halk sorolásával zavarhatják a többieket. A játék menete a következő: a játékosok körben állnak, a játékvezető kezdi a játékot, tapsol egyet és elkezdi olaszul a számolást: uno (1). A tőle jobbra álló játékos a két tenyerével egyszerre a térdére csap és folytatja a számolást: due (2). A következő, tőle jobbra álló játékos a karját kinyújtva rámutat egy társára, a következő számot kimondva: tre (3). A játékos, akire társa rámutatott, újra kezdi a mozdulatsort (tapsol), és folytatja a következő számmal a számsort: quattro (4). Mindig a soron következő játékos folytatja a mozdulattal kísért a számolást: cinque (5), sei (6), sette (7)… A tévesztő játékosok a körön kívülről a számok sorolásával zavarják a még játékban álló játékosokat a koncentrációban.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már csak egy résztvevő marad a játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A részvétel megköszönése után arra kérem a játékosokat, hogy mondják el, hogyan érezték magukat a játék során, a játék mennyire segítette őket a számok elsajátításában.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az öttel osztható számok esetén, a soron lévő játékosnak a mozdulat mutatása és a szám kimondása mellett le kell guggolnia, ezáltal tovább növelve a játék nehézségét. Amennyiben a számok emelkedő sorrendben történő felsorolása már könnyű a csoport számára, a számokat csökkenő sorrendben is fel lehet sorolni. Számok helyett a hónapok neveivel vagy a napi rutin történéseinek időrendben való felsorolásával is játszathatjuk a játékot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetését lépésenként érdemes megtenni, majd begyakoroltatni, hogy mindenki számára érthetővé váljanak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Szórakoztató játék, segíti az új szavak elsajátítását.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kirizsné Zetz Krisztina Bernadett