JÁTÉKRA FEL!

Farkas Erika: TÁNCMESTER

  1. A játék neve, címe: TÁNCMESTER
  2. A játék pedagógiai célja: Néptáncban az improvizációs készség, az utánzási készség, a figyelem fejlesztésére alkalmas.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény: zenelejátszó eszköz
  13. Az előkészítés feladatai: A tanult tájegységnek megfelelő zene kiválasztása, beállítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Előzetes ismeretekre építünk. Már beszélgettünk arról, hogyan zajlott egy-egy falusi mulatság régen. Ma egy újabb dolgot szeretnék elmesélni nektek erről. Bizonyos tánctípusoknál pl. verbunkban voltak előtáncosok, akiket táncmestereknek is neveztek néhol. Bálokban is előfordult, hogy választottak előtáncosokat, a legügyesebb párost, ők a kör közepén táncoltak. Őket illett követni a többieknek. Ma mi is választunk táncmestert az új játékunkhoz, ő fogja nekünk a táncot előtáncolni, és nektek illik őt követni.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kiküldünk a teremből egy gyereket. Azután kijelölöm a táncmesterünket. Ő azonban nem megy be a kör közepére, mint a régmúlt táncmesterei, hanem a helyén maradva improvizál az eddig tanult motívumokból. ( Mindig meghatározzuk, melyik tájegység táncát fogjuk használni. Zenét is ennek megfelelően választunk.) A többi táncos őt fogja utánozni. Ha megszólal a zene, kezdődhet a tánc, és beléphet a terembe a kiküldött tanuló is. Az ő feladata megfigyelni társait tánc közben, és kideríteni, ki a táncmester.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha kitalálta, ki a táncmester.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszélhetjük, elégedettek voltak-e a többiek a táncmesterrel? Könnyű volt-e őt követni? Változatos volt-e a tánca? Minden motívum odaillő volt-e az adott tájegységhez? A kiküldött tanuló is elmondhatja, miért volt nehéz/ könnyű kideríteni ki a táncmester
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kicsit nagyobbacskákkal már úgy is játszhatjuk, hogy ha lelepleződött a táncmester, neki kell kimenni a következő fordulóban, és aki kitaláló volt, ő nevez ki táncmestert. Ekkor kicsit hosszabb a játék, de 2-3 fordulónál tovább nem játsszuk, hiszen csak bemelegítő ismétlésnek szánjuk. Nagyobb gyermekeknél már játszhatjuk úgy, hogy a kiküldött tanulónak csak 3 lehetősége van találgatni. Ha nem találja el harmadszorra sem, ki a táncmester, akkor ő marad a kör közepén „záptojásnak”. Mindaddig ott is marad, míg valaki úgy nem jár, mint ő, akkor visszaállhat a körbe, mert új tanuló kerül a kör közepére. Újabb lehetőség, hogy megvicceljük egymást, ha pl. a „záptojást” választjuk táncmesternek.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Farkas Erika