JÁTÉKRA FEL!

Túri Jácintné Bozó Anita: Számos kockadobó

  1. A játék neve, címe: Számos kockadobó
  2. A játék pedagógiai célja: -A matematika tantárgy megszerettetése matematikai játékokkal. -Társas kapcsolatok fejlesztése együttműködéssel, kommunikációval. -Összefüggésfelismerő képesség fejlesztése különböző fajtájú dobókockák használatával. -Számok tulajdonságairól tanultak gyakorlása számképzéssel.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Folyamatos pozitív visszajelzés a gyerekeknek a pedagógustól.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: tanterem, iskolai padok, székek, dobókockák, toll, feladatlap
  12. Technikai igény: Székek és iskolai padok a résztvevőknek.
  13. Az előkészítés feladatai: Lefoglalni a tantermet és időpontot az osztályfőnöknél, a szülőktől engedélyt kérni a gyerekek részvételéhez ill. a fotókészítéséhez. Otthon a feladatlap létrehozása, fénymásolása megfelelő mennyiségben. Otthon kipróbálni, ha lehetséges a játékot. Közvetlen előtte a tanterem berendezése a játékhoz. A feladatlapok és dobókockák kiosztása. Íróeszköz biztosítása páronként.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezése a játékhoz közösen a gyerekekkel. A kellékek kiosztása a gyerekek segítségével.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Most képzeletben Számországba utazunk. Ott felkeresünk egy kórházat, ahol a számok születnek. Párban fogtok ott segíteni a kórház dolgozóinak. Így megtudhatjátok, hogyan is jönnek létre a számok Számországban. Hoztam nektek olyan eszközöket, amiknek a segítségével megszületnek a számok: különböző fajtájú dobókockákkal lehetséges ez. Megmutatom őket, megbeszéljük, melyik, miben más. (Mi lehet a legkisebb ill. legnagyobb 3-jegyű szám, amit dobni lehet vele… stb.) -1-6-ig lehet dobni vele (3 dobás=3 számjegy) -1-8-ig (3 dobás=3 számjegy) – 0-9-ig (a 0 nem kerülhet a százasok ill. a tízesek helyére, mert akkor nem lenne a szám háromjegyű) -1-20-ig (úgy lehet használni: ha kétjegyű számot dobsz, akkor már csak egy egyjegyű dobókockával lehet dobni, ami a százasok helyére kerül.) -dobókocka a dobókockában (a legbelső kocka értéke az egyesekhez, a külső kocka értéke pedig a tízesekhez kerül + dobnak még egyet a csak egyjegyű kocka valamelyikével). Ez egyben a játék nehézségi fokát is megadja.
  17. A játék menete, játékszabályok: A pár egyik tagja lesz a szülész, ő fogja a dobókocka segítségével világra hozni a számokat. Méghozzá úgy, hogy háromszor dob a kockával, így megszületik a háromjegyű szám. A pár másik tagja az adminisztrátor lesz, aki dokumentálni fogja a számszületéseket. A dobott számokat a papíron lévő helyiérték táblázatba fogja beírni. Az első dobás értéke a táblázat EGYES megnevezésű oszlopába, a második dobásét a TÍZES oszlopába, a harmadikat pedig a SZÁZAS helyiértékbe kell beírni. Egy játék alatt a szülésznek 5 számot kell világra hoznia, a dokumentálónak pedig ezt az 5 számot bevezetnie a táblázatba. Majd, aki dobó fogja az általa dobott számokat a megadott szempontok szerint megvizsgálni. A következő lépés a szerepcsere. A szülészből adminisztrátor, az adminisztrátorból szülész lesz ugyanazzal a szabályokkal, ahogy az előzőekben játszották.
  18. A játék lezárása: A számok vizsgálata után összehasonlítást végeznek a párok az adott szempontok szerint. Szempontokként vizsgálva csillagot kap az a tag, aki : -a legnagyobb számot -a legkisebb számot -a legtöbb páros számot – legtöbb páratlan számot hozza létre és – akinek a legközelebb van az egyik dobott száma az 500-hoz. Az nyer, aki több csillagot gyűjt össze. Ha döntetlen a játék, akkor új játékot kell kezdeni, hogy el lehessen dönteni, kinek volt nagyobb szerencséje a dobásai során.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után mindenkinek megköszönöm, hogy játszott, egyben dicséretet is kapnak. Megkérdezem tőlük, mi tetszett és mi nem a játékban? Mit tanultak ettől a játéktól? A játék, melyik része volt a legizgalmasabb?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A különböző dobókockák lehetőséget adnak a differenciálásban, nehezítésben is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos a játékvezetőnek figyelni, hogy a megbeszélt szabály szerint a megfelelő helyiértékbe írják a számjegyeket.
  22. Egyéb/megjegyzés: Jelenleg GYED-en vagyok otthon, így a lányom osztályában (3.o.) végeztem el a játéktanítást a tehetséggondozás foglalkozás keretén belül. Nyolc gyerek jár oda, így 4 párt tudtam létrehozni. Egyébként ez az osztály a munkahelyemen van. A feladatlapot, amit létrehoztam, a fényképekkel együtt küldöm.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Túri Jácintné Bozó Anita, (b.mazsi@freemail.hu)