JÁTÉKRA FEL!

Kulcsárné Kiss Csilla: Meglepetés a dobozban

  1. A játék neve, címe: Meglepetés a dobozban
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők az feltett kérdésekre minél gyorsabban (10 másodpercen belül) tudjanak válaszolni.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét felhívom, hogy a csomag átadáskor figyeljenek egymásra! Ne üssék meg véletlenül sem társukat! A játéktér közeléből a balesetveszélyes padokat, székeket el kell távolítani!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Több rétegben becsomagolt doboz; asztal a zenelejátszónak (a kialakított kör közelében); asztal, ahol a zálogokat gyűjtjük; terítő a zálogok letakarásához; szelektív szemét gyűjtő a kicsomagolt papírok elhelyezéséhez
  12. Technikai igény: Zenelejátszó; cd-n vagy pendrive-n zene;
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínen a székek, padok fal mellé helyezése az üres tér kialakítása érdekében, hogy ott körben állva biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A farsangi álarcok kiszínezése a játékot megelőző napokban. Ezekben vesznek részt a gyermekek a játékban. Lehet közös foglakozáson kidíszíteni a kapott álarcokat vagy otthon is kidíszíthetik a gyermekek. Többféle technikával dolgozhatnak. De az egyes technikák előnyeit és hátrányait közösen meg kell beszélni. (filctoll, színes ceruza, pasztellkréta, zsírkréta) Ez a plusz feladat plusz időt igényel!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden gyermek oda álljon a körben, aki mellé ő szeretne. De mindenki mellé kerüljön egy társ. Ezután vegyék fel a kiválasztott álarcukat a farsangi hangulat miatt! A körben egy könyöknyi távolság legyen a szomszédok között az esetleges balesetek (orrba ütés, fejen vagy hasba ütés) elkerülése miatt.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak álarcban. Hiszen farsangi időszakban járunk. Ezután a játékvezető a körön belül ismerteti a játékszabályokat, valamint a kerettörténetet, majd a körön kívül lép a zenelejátszó kezelése miatt. A zene is természetesen a farsanghoz kapcsolódik. (Gryllus Vilmos: Maszkabál) A játékot a játékvezető a körön kívül irányítja. A játékosok egymásnak adogatják az ajándék dobozt balról kapva, jobbra adva addig, amíg a zene szól. A zene elhallgatását követően az a játékos kap szerepet, akinél a doboz éppen van. Ő leszedi a doboz külső csomagolását. A következő becsomagolt papír tetején egy feladatot talál, amit a feladat ismertetése után 10 másodpercen belül végre kell hajtania. A feladat ismertetését a játékvezető végzi. Ha sikeresen teljesítette a feladatot, (pl. Mondj 3 állatnevet, amiben a kijelölt betű benne van!), akkor játékban marad. Ha időn belül nem sikerült teljesítenie a kitűzött feladatot, zálogot kell adnia, amit az asztalra kell helyeznie a terítő alá. A zálogok kiváltása a játék végén történik. A játék nyertese húzza ki az első zálogot és ő mondja meg a zálog kiváltás feladatát is. (Pl. Ugrálj el a táblától a digitális tábláig!)
  18. A játék lezárása: A játék addig folytatódik, amíg a legkisebb dobozban meg nem találja egy szerencsés játékos a meglepetést, jelen esetben a farsanggal kapcsolatos kulcstartót. Ezután a zálogot adott társak zálog kiváltása következik. Ezt már a kikészített székeken ülve nézik végig a játék résztvevői. Akik zálogot adtak, a tábla előtt várakoznak a feladatukra. Az első zálog kiváltásának feladatát a játék nyertese adja. A következő zálog kiváltós feladatot az első zálogot visszaszerző játékos adja, és így tovább. • A cél a megszerzett iskolai tudás alkalmazása magyar nyelv és irodalom, környezetismeret, matematika és ének-zene témakörben. • De elegendő, ha a játék élményéért játsszunk, következmény és versenyhelyzet nélkül! Ebben az esetben a játékból nincs kiesés, csak a szerencse dominál, hogy kié lesz a meglepetés.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékban részvevő valamennyi játékos megdicsérése. A részvétel megköszönése. Meg kell kérdezni minden esetben, hogyan érezték magukat a játékosok, illetve milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle. A kiválasztott álarcokat ajándékba kapják és a jövő évi farsangon felhasználhatják.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a Meglepetés a dobozban játékot húsvét időszakában játsszuk, a játékosok nyuszi fülekben is játszhatnak és a meglepetés egy húsvéttal kapcsolatos tárgy lehet. Karácsonyi időszakban játszva szaloncukor, karácsonyfadísz lehet a meglepetés. Ha nem ünnepek közeledtével játsszuk a játékot egy kedves apró, kis értékű ajándék lehet a dobozban. Nem kell zálogadással játszani, lehet kieséssel, vagy „Egy körből kimaradsz!”- szal is. Nem kell iskolai feladatokat adni, lehet tréfás feladatot is végrehajtatni a résztvevőkkel. A cél, hogy a játékosok jól érezzék magukat!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabb (pl. 2-5 másodperc alatt végezd el a feladatot!) feladat végrehajtást kérni. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelni kell a játékosok testi és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: A jól kiválasztott a zenének és a szerencsének is nagy szerepe van. Nemcsak a tudás számít!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kulcsárné Kiss Csilla