JÁTÉKRA FEL!

Szabóné Nádházi Henriett: Köznév- tulajdonnév párosító

  1. A játék neve, címe: Köznév- tulajdonnév párosító
  2. A játék pedagógiai célja: – nyelvtani tananyag alkalmazása – gyors reagálóképesség fejlesztése – figyelem fejlesztése – szókincsfejlesztés
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanteremben lévő padokat és székeket biztonságos távolságra húzzuk, hogy a köralakítást ne zavarja.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: csipeszek, plüsslabda
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezzük a helyszínt, hogy ott körben állva, biztonságosan tudjunk játszani. Az asztalra készítem a csipeszeket és a labdát.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mindenki segít a teremrendezésben. A padokat két-két ember teszi arrébb.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Holnap érkezik az osztályunkba egy angol anyanyelvű kisdiák, aki csak egy- két szót tud magyarul. Szeretnék választani mellé egy „mentort” közületek, de nem tudok dönteni, ki legyen. Aki ma a nyelvtani tudását a legjobban tudja alkalmazni, azt választom. ( másnap valóban eljátsszuk az angol gyermek és a mentor közös tevékenységét szerepjátékkal)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. Én a kör közepéről irányítom a játékot. Dobom a labdát az egyik játékosnak és közben mondok egy köznevet. A gyermek elkapja a labdát, majd leguggol. A tőle jobbra, illetve balra álló szomszédai egymásra néznek és gyorsan mondanak a köznévhez kapcsolódó tulajdonnevet ( pl. csoki- Milka). Aki később mond szót, vagy egyáltalán nem mond,esetleg rosszat mond, az kap a ruhájára egy csipeszt. Arra a gyerekre is rakunk csipeszt, aki nem guggol le, amikor elkapja a labdát, vagy esetleg rosszkor szólal meg.
  18. A játék lezárása: Akkor van vége a játéknak, ha elfogytak a csipeszeim. A győztes az, akinek a legkevesebb csipesz van a ruháján.( Reményeim szerint lesz olyan gyermek, aki egyet sem kapott.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret mindenkinek a játékban való részvételért, a fegyelmezett magatartásért. Taps a győztesnek. Piros vagy fekete színű papírt dobnak egy dobozba név nélkül. Piros- jól éreztem magam; fekete-nem éreztem jól magam a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármely tananyaghoz kapcsolható a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – Tisztázzuk a játék során felmerülő nyelvtani fogalmakat. – A szabályok részletes ismertetése. – Próbajátékkal leellenőrzöm, hogy megértették-e a szabályokat. – A hibás válaszokat közösen elemezzük – Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! – Folyamatosan figyelnem kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is! – Arra is figyelek, hogy minden gyerekre jusson mindkét pozíció többször is ( guggolás- tulajdonnév mondása)
  22. Egyéb/megjegyzés: Tapasztalataim szerint a gyerekek szeretik ezt a játéktípust. Jó hangulatban telik a játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://mail.google.com
  24. A Játékot lejegyezte: Szabóné Nádházi Henriett