JÁTÉKRA FEL!

Pelsőciné Barna Mária: 1. Zongora billentyűk

  1. A játék neve, címe: 1. Zongora billentyűk
  2. A játék pedagógiai célja: 2. Hangok ismétlése, tanulása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: 5. Padok kialakítása, hogy elég hely legyen, krétával irányok bejelölése, ki merre fut, vonal kijelölése, ahonnan indulnak.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Zongora billentyűk makettja, fehér csomagolópapírra fekete billentyűket ragasztani, majd öntapadós cetliket ráragasztani, fehér billentyűkre egyet, feketére kettőt. (Pl.fisz-gesz)
  12. Technikai igény: fényképezőgép
  13. Az előkészítés feladatai: Két padot összetolni, rátenni a kelléket, öntapadós cetliket is elhelyezni, labdákat előkészíteni, esetleg felfújni, ha szükséges, különböző színű ceruzákat előkészíteni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a székek elpakolásába, illetve a terem visszarendezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kellék bemutatása, hangnevek átismétlése.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kellékként készítettem papírból egy nagy méretű billentyűzetet, amelyiken 1,5 oktáv fért el. Rátettem két padra, és minden hangra ragasztottam öntapadós cetliket, amit utána majd le lehet venni. A pad előtt, és mögött is hagytam helyet, hogy meg lehessen kerülni az asztalt. A gyerekek csapatotokat alkotnak, a csapatkapitány választja ki a tagokat. Különböző színű ceruzát kapnak kézbe, és a csapatok velem szemben foglalnak helyet, egy vonal mögött. (Nekem a vonalat most egy futószőnyeg helyettesítette.) Ahány csapat, annyi labda kell hozzá, amit a csapatkapitánynak dobok, megmondom a hangot, ő az asztalhoz fut (vagy valamelyik tagja), a ceruzájával beírja a kért hangot, megkerüli futva az asztalt, és visszadobja nekem a labdát, én adom a következő feladatot. A szabályokat úgy tudom nehezíteni, illetve könnyíteni, hogy pl. csak egy oktávon belül dolgozhatnak, a fekete billentyűknek két neve van (pl. fisz=gesz), s ha az egyiket mondom, plusz pontért lehet a másikat is írni, vagy marad az egyik. Nehezíteni lehet, hogy pl. C-t mondok, s a következő C-t is be lehet írni. Krétával megjelöltük az irányokat, merre lehet futni. A végén a színek alapján megszámoljuk a pontokat! Ilyen egyszerű.
  18. A játék lezárása: Miután minden hangot kitöltöttek, megkérem a csapatokat, számolják össze a pontjaikat. (Mivel mindenki más színnel írta, nem lesz nehéz.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Pontok alapján kialakul a sorrend. Ezt jóvá hagyom, esetleg ellenőrzöm. Gratulálok az elért eredményhez! Később megkérdezem a tapasztalataikat, élményeiket a játékkal kapcsolatban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a kellék sokféleképpen felhasználharó, rá lehet állni (ha nem asztalra teszem:) ) Így nemcsak a neveket, hanem pl. a hangközöket is lehetséges mérni, számolgatni. Kitalálósat játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel kükönböző tudású gyerekek játszanak, nekem az a feladatom, hogy olyan hangnevet kérjek tőlük, amelyiket már tudják, vagy könnyebb. Ha nagyobbak vannak ott, azonnal a papíron a párját is kereshetik, s beírhatják, így egyszerre több pontot kaphatnak. Én leszűkítettem egy oktávra először, s a játék második felében külön feladatként adtam a párok írását, a fokozatosság miatt.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pelsőciné Barna Mária, (pelsoci@freemail.hu)