JÁTÉKRA FEL!

Nagy Zoltánné: Vigyázz karvaly!

  1. A játék neve, címe: Vigyázz karvaly!
  2. A játék pedagógiai célja: A közös játék öröme, szabályok megértése, betartása, alakok, formák, méretek, színek felismerése, azonosítása, megkülönböztetése megfigyelőképesség, gondolkodás fejlesztése, figyelemmegosztás, gyors reagáló képesség…….
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy futáskor figyeljenek egymásra. A nagyobbak a magasabb padra, a kisebbek a tornapadra álljanak, fellépéskor ne kapaszkodjanak egymásba, ne lökdösődjenek, vigyázzanak magukra és társaikra egyaránt.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 2 db tornapad (az egyik magasabb, a másik alacsonyabb), 1 db szőnyeg, logikai játék (több készlet)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Egy megfelelő méretű szőnyeget a csoportszoba elülső részére helyezünk, erre rászórjuk a logikai készlet lapjait, úgy hogy elegendő legyen a válogatáshoz; a padokat megfelelő távolságra állítjuk.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek részt vesznek az eszközök előkészítésében, a teremrendezésben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elhelyezkedünk körben. Felidézzük élményeinket a téli madáretetésről. Beszélgetünk arról is milyen veszélyek leselkedhetnek a madáretető vendégeire. Elmesélem a gyerekeknek egy karvalytámadás nagyon érdekes és izgalmas történetét, amit az ablakból néztem végig: milyen villámgyorsan támad a karvaly, hogyan bújnak a verebek a fagyalbokor biztonságába, hogyan próbálja a ragadozó madár kiriasztani őket onnan, végül feladta és elrepült……… Játékra hívom a csoport tagjait. Elmondom a keretmesét és a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kiszámoljuk mondókával (Madarak voltunk… ), hogy ki lesz a karvaly, ez a kisgyerek kimegy a szobából és az ajtó mellett rejtőzködik. A madármamát (az óvónénit) körülveszik a kismadarak (a gyerekek), együtt indulnak a madárcsemegével teli madáretetőhöz (a szőnyeghez). A madármama elmondja a kismadaraknak, hogy milyen fajta magokat csipegessenek, szedegessenek, megdicséri azokat, akik jól és gyorsan válogatnak. A madármama közben arra is figyel, hogy a kismadarak biztonságban legyenek, Vigyázz karvaly!!! kiáltással figyelmezteti őket a veszélyre. A kismadaraknak minél gyorsabban el kell jutni a biztonságot adó odúba – a tornapadhoz, aki a tornapadon áll már nem fogható meg. A karvaly megpróbál elkapni valakit a kismadarak közül. Akit megfogott, az lesz a következő karvaly. Szerepcserével folytatódik a játék.
  18. A játék lezárása: Addig játszunk, amíg játékkedvük, érdeklődésük fennáll, ennek függvényében állítom meg a játékot. A keretmese folytatódik: Közösen felszedjük az összes "magot", majd körben a szőnyegre ülünk, egy lecsendesítő, megnyugtató zenére összebújunk a jó meleg, biztonságos fészekben.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdícsérem, megsimogatom a gyereket. Megköszönöm a játékot. Variációs lehetőség: zizi szemek csipegetése
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variációk: – Házas fogójátékként játszunk, eszköz nélkül – Magokat szedegetnek (búza, kukorica, napraforgó) – válogatás több szempont szerint; – hiányzó tulajdonság alapján is – Melyik féle „magra” (formára) gondoltam…( fokozatos nehezítés); – ha a kismadarak verebek, akkor páros lábú ugrással menekülnek a fogó elől………
  21. A játékvezető speciális feladatai: A vegyes életkorú csoport szükségessé teszi a differenciálást, a fokozatos nehezítést. fokozottan figyelemmel kísérem a szabályok megértését és betartását, a válogatást.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nem terveztem feldolgozást, azonban a gyerekek a szőnyegen maradtak, így lehetőség volt arra, hogy beszélgessünk átélt élményeikről.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagy Zoltánné