JÁTÉKRA FEL!

Csóka Beáta: Állatmentők

  1. A játék neve, címe: Állatmentők
  2. A játék pedagógiai célja: A részvevők bízzanak egymásban, figyeljenek egymásra valamint koncentráció és csapatszellem fejlesztése. Jobb és bal gyakorlása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a gyerekek figyelmét, hogy amikor odaszaladnak felkapni egy plüssfigurát, vigyázzanak, nehogy összeütközzenek!
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 3 plüssfigura (bármilyen különböző állat)
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Úgy kell berendezni a helyszínt, hogy a 2 sor kényelmesen elférjen egymás mellett (minimum 1, 5 méter legyen a 2 sor között). A 3 plüssfigura a 2 sor előtt kb. 3 méterre legyen elhelyezve (egyforma távolságra).
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet:A játék neve: Állatmentők Mindnyájan egy állatkertben dolgozunk. Az a feladatunk, hogy megmentsük az elkóborolt állatokat a rájuk leselkedő veszélytől. Hogyan is történik mindez? Szereposztás: 1 játékvezető, (ő a fő állatmentő és ő veszi észre, ha valamelyik állat veszélyben van) valamint a két sorban álló gyerekek, akik a játékvezető jelzésére megmentik az állatokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekeket 2 sorba állítom (2 párhuzamos sorba) egymás háta mögé. A bal kezüket ráhelyezik az előttük álló bal vállára, a jobb kezüket pedig a jobb vállára (természetesen a sor elején álló két gyerek csak áll és várja a jelzést). Az állatokat úgy kell elhelyezni, hogy mindkét csapattól egyenlő távolságra legyenek. A játékvezető a sorban álló diákok mögött áll, szintén középen. Csak a két sor utolsó helyeit elfoglaló gyerekek nézhetnek hátra ahol játékvezető a kezével jelez, Ha 1 ujját mutatja, akkor a gyerek megszorítja az előtte álló bal vállát. Ő továbbadja a szorítást és így tovább, amíg a jelzés elér a sor elején álló gyerekhez, akinek az a feladata, hogy fölkapja (ezzel megmenti) az elefántot. Ha a játékvezető 2 ujját mutatja, akkor a jobb vállat kell megszorítani, a jelzést továbbadni és a sor elején álló gyereknek a macit kell fölkapnia. Ha a játékvezető 3 ujját mutatja, akkor a mindkét vállat meg kell szorítani a jelzést továbbadni és a sor elején álló gyereknek a szarvast kell fölkapni. A nyertes gyerek visszateszi a plüssfigurát az eredeti helyére és beáll a sor végére, így ő lesz az, aki a hátranézve várja a jelzést (ő figyeli a játékvezető ujjait) így mindenki egy hellyel előrébb kerül. Ha rossz állatot kapott fel a játékos akkor a másik csapatnál történik a helycsere. A játék nehézsége, hogy egyszerre több dologra kell koncentrálni. Pl.: 1 ujj mutatása = bal váll szorítása = elefánt megmentése 2 ujj mutatása = jobb váll szorítása = maci megmentése 3 ujj mutatása = mindkét váll szorítása = szarvas megmentése
  18. A játék lezárása: A játékot az a csapat nyeri, amelyikben a gyerek, aki a sor elején állt a játék kezdetén, visszakerül a sor elejére. Ők mentették meg a leggyorsabban, legösszehangoltabban az állatokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megjutalmazhatjuk (szóban vagy cukorkával 🙂 ) a nyertes csapatot, hiszen ők mentették meg a legtöbb állatkát. A másik csapatot is megdicsérhetjük, hiszen valószínű ők is sok állatot mentettek meg. Megbeszéljük az esetleges nehézségeket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Úgy is lehet játszani, hogy az állattal a kezében a játékosnak hátra kell szaladni a játékvezetőhöz. Ilyenkor a két sorfal között szalad a gyerek, a vesztes csapat tagjai pedig kikaphatják a kezéből az állatkát. Semmilyen más módon nem érhetnek hozzá, nem akadályozhatják, az útját csak a kezéből kaphatják ki. Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy kb. a játék felénél megkeverhetjük az ujjal mutatott számok jelentését! Pl. 1 ujj mutatása = mindkét váll szorítása stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat a játék elején többször is elismételtetni a gyerekekkel.
  22. Egyéb/megjegyzés: Minden korosztály nagyon szerette ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csóka Beáta