JÁTÉKRA FEL!

Liszkai Éva: Kapszulás

  1. A játék neve, címe: Kapszulás
  2. A játék pedagógiai célja: Az együttműködés, egymás segítése,koncentráció, gyors helyzetfelismerés
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Egy nagyobb teremben játszható, és mivel szembekötős játék, ügyelni kell, hogy semmiféle akadály ne gátolja a gyerekeket mozgásukban.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: szembekötők, színes rudak
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Terem elrendezése és a játéktér akadálymentesítése. A hat darab szembekötő és a három piros, három fekete és két sárga színes rúd előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítenek a terem berendezésében, ill. a szembekötők felhelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A terem berendezése után a gyerekeket a játéktéren leültettem, hogy elmondjam a kerettörténetet és a szabályokat, illetve kijelöljem az első játékban résztvevőket, hiszen 16 fős csoportban próbáltam ki a játékot, és egyszerre csak 8 gyerek tud részt venni a játékban. Kerettörténet: A vízzel működő autó titkát két kapszulába zárták, és két ügynökre bízták annak megfelelő helyre juttatását. A két ügynöknek össze kell találkoznia és együtt kell eljuttatni a kapszulát. Azonban ellenfeleik ezt úgy próbálják megakadályozni, hogy kávéjukba olyan szert csempésznek, amitől egy időre nem látnak. Közben az olaj lobbi mindent megtesz, hogy hamisítványt juttassanak el a megfelelő helyre, így akadályozva, hogy a vízzel hajtott autó teret nyerhessen. Ám az ő két ügynökük is rövid időre megvakul, ők is isznak a kávéból. Hasonlóképpen a két segítő ügynökhöz, akiknek az a dolga, hogy akadályozzák a gonosz ügynököket a hamis kapszuláik eljuttatásában. Eljuttatni őket, egy az ügynökök számára ismeretlen helyre kell. Úgy tudják beazonosítani a helyet, hogy ha miután az ügynökök összetalálkoznak, jelet kapnak a személytől, akinek át kell adniuk a kapszulákat. A gonosz ügynökök is útra kelnek a jókkal egy időben, és a segítők is. A gonoszak szintén el akarják juttatni az ő személyükhöz a hamis kapszuláikat, és a találkozás után csak a jelre várnak. A segítők akkor lépnek közbe, amikor meghallják a jelet, és mindent megtesznek, hogy megakadályozzák a hamis kapszulák célba juttatását. Cél, hogy a valós kapszulák érjenek előbb célba. A játéknak az a két ügynök, illetve az ő segítőik a győztesei, akik eljuttatják a vízzel működő autók titkát a megfelelő helyre.
  17. A játék menete, játékszabályok: A kijelölt játékosoknak, kettő kivételével (ők az átvevők) bekötjük a szemét,és átadjuk nekik a kapszulákat, vagyis a színes rudakat.Egy-egy pirosat (jó kapszula), egy -egy feketét (hamis kapszula) és egy-egy sárgát. (Ők a segítők) Majd felállítjuk őket a terem két végében úgy, hogy nem tudják, merre áll a párjuk, akivel majd együtt kell működniük. A két személyt, akikhez a jó ill. hamis kapszulákat el kell juttatniuk az ügynököknek, szintén „elrejtjük” valahol a teremben. Jelre elindulnak az ügynökök, és megpróbálják megtalálni a társukat. Ha beleütköznek valakibe, csak annyit mondanak egymásnak: Piros vagyok vagy sárga vagyok vagy fekete vagyok. Hazudni nem lehet, azt a színt kell mondani, amit a játék elején kaptak. Ha rátaláltak egymásra, figyelniük kell.Ekkor szólal meg az emberük, akihez el kell indulniuk együtt. Csak ennyit mond háromszor: piros. Ez a jó kapszulásoknak a jel. Ha már tudják az irányt elindulhatnak megtalálni a személyt, hogy átadják a kapszulákat. De közben a feketék is egymásra találnak (vagy előbb, természetesen ez attól függ, ki a szerencsésebb), és ők is figyelik a jelet, amit egymásra találásuk pillanatában hallanak háromszor: fekete.Együtt kell nekik is elindulni a „fekete személyhez”, hogy átadják gyorsan a hamis kapszulákat. Ebben akadályozzák őket a sárgák, akiknek a célja a pirosak segítése. Ők külön- külön is mozoghatnak. Lökdösődni nem lehet, csak a másik személy elé állni, őt kicselezni, stb. A játék célja a jó ügy győzelemre juttatása közös erővel és együttműködéssel.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha vagy a fekete, vagy a piros rúd célba ért. Az első esetben nem sikerül legyőzni az olaj lobbit, a második esetben viszont a jó ügy győz, a környezetkímélő autók titka feltárul.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Először is olyan sikere volt, hogy rögtön eljátszottuk még kétszer, mindenki ki akarta próbálni. A második játék elején megfogalmazták, hogy milyen fontos, hogy csendben játsszuk, hiszen nagyon kell figyelni egymásra. Ezt be is tartották, és sokkal eredményesebbek voltak. Kiemelték, hogy a segítők dolga a legnehezebb, és adtak egymásnak ötleteket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Biztosítani a balesetmentes játékot, mivel szembekötős játék, és a csendet. Ötleteket adni a segítőknek, megfelelő helyre állítani a gyerekeket, hogy minél izgalmasabb legyen a játék, és ne legyen könnyű megtalálni egymást.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Liszkai Éva