A játék pedagógiai célja: A környezetismeret órán tanultak gyakorlása játékos formában a délutáni önálló tanulás előkészítéseként.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: Alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: a tanulói padok hátratolása, hogy a játék során elkerüljük a padokkal való ütközést, biztonságosan lehessen mozogni.
Résztvevők száma: 15-20
Résztvevők életkora: 7+
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Kellékigény: nincs
Technikai igény: nincs
Az előkészítés feladatai: Az első padsor hátratolásával, a megfelelő nagyságú játéktér (2*2m) kialakítása. Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segítenek a játéktér előkészítésében, a padok hátratolásával.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék során, a környezetismeret órán tanultakat fogjuk átismételni.
A játék menete, játékszabályok: 16. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. Én, játékvezetőként a játék különböző fázisaihoz igazodva, hol a körben, hol a körön kívül helyezkedek el. Keretmese: SíksÁGI, DomBORI és HegyELEK nagyon szeretnek kirándulni. Bármerre is járnak a nagyvilágban, mindig rácsodálkoznak a természet szépségeire, a különböző felszíni formákra. Ma ők hívnak játékra bennünket. Ebben a játékban, a domborzat különböző elemeit fogjuk átismételni. (Játékvezetőként a körben állok.) Más-más felszíni formát fogok mondani, és akire rámutatok, annak azt kell mutatnia, amelyik felszíni formának elhangzik a neve. Nézzük először együtt, melyek lesznek a jelek. Síkság: mellhez tartás Domb: Fejtetőre tartás Hegy: Magas tartás az ujjak összeérintésével I. lépés: Akire rámutatok, azt kell mutatnia, amelyik felszíni formának a nevét hallotta. Vigyázzatok a társaitokra, amikor a karotokat felemelitek, nehogy megüssétek egymást! Tudjátok, a padok is mögöttünk vannak, ezért legyetek nagyon óvatosak! II. lépés: Stafétaként add át a társadnak a mutatás jogát! Akire rámutatsz, azt kell csinálnia, amit mondasz. Aztán ő mond és mutat. Próbáljuk egyre gyorsabban! III. lépés: SíksÁGI, DomBORI és HegyELEK úgy döntenek, hogy ezentúl csak olyan túrakabátot viselnek, amilyen színekkel jelölik őket a domborzati térképen. Milyen színű Ági kabátja? – zöld Milyen színű Bori kabátja? – sárgásbarna, a játék során sárga Milyen színű Elek kabátja? – barna vagy sötétbarna, a játék során barna Most színeket fogok mondani, és akire rámutatok, annak a hozzátartozó domborzati jelet kell mutatnia! Figyeljetek, mert egyre gyorsabban, mondom! Aki téveszt, az álljon a körön kívül, az egyik mellette álló társa mögé! Az a legügyesebb, aki utoljára marad. (Játékvezetőként a körön kívül állok.) A játékrész végén újra körbe állunk. IV. lépés: Ismételjük át milyen magas lehet Ági, Bori és Elek? SíksÁgi: 0-199m DomBori: 200-499m HegyElek: 500m-nél magasabb Most magassági számokat fogok mondani, és akire rámutatok, annak ismét a hozzátartozó domborzati jelet kell mutatnia! Aki téveszt, az guggoljon a kör közepére! V. lépés: A kirándulás során összetalálkoznak HegyElek jó barátjával VölGYuszival. Ők jól ismerik egymást, hiszen a völgyek a hegyek között húzódó hosszanti mélyedések. Így Gyuszi is beáll a játékba. A völgyet úgy fogjuk mutatni, hogy akire rámutatok, az leguggol, a tőle jobbra és balra álló társai pedig heggyé változnak, magasra tartják a karjukat. Légy figyelmes, mert most már négy jel közül kell valamelyiket mutatnod! VI. lépés: A hosszú túra során észrevesznek egy minden oldalról zárt, mélyebb, tágas területet. Mi lehet ez? – kérdezi Ági. Segítsünk neki! Mi ez? – Ez a medence. A medencét úgy fogjuk mutatni, hogy a körben megfogjuk egymás kezét. Én pedig MedEncinek neveztem el. A medencéről pedig, mi más juthatna eszünkbe, mint a víz. Tanultunk olyan vízbe nyúló földnyelvről, amit három oldalról vesz víz körül. Mi is ez? – félsziget Én most a játék alatt FélszigEtának fogom hívni. Úgy fogjuk mutatni, hogy mellső középtartásban tartjuk a kezünket a kör közepe felé, mintha belenyúlnánk a vízbe. Hogy hívják a rokonát, akit viszont minden oldalról víz vesz körül? – sziget Ő lesz SzigEta. A játék során a szigetet, úgy kell mutatni, hogy akire rámutatok egyenesen áll, a tőle jobbra és balra álló társa pedig szembefordul egymással és a középen álló társuk előtt és mögött megfogják egymás kezét. SíksÁgi, DomBori és HegyElek most pihennek egy kicsit. A játékot most VölGyuszi, SzigEtáék és MedEnci játsszák. Felváltva mondom a domborzati formákat, aki téveszt, az kiesik a játékból és a körön kívül kell állnia, ha a szigetet vagy a völgyet kell mutatni és abban tévesztetek, mindhárom résztvevő kiesik. Figyeljetek, mikor kell egyénileg és mikor hárman mutatnotok, egymásért is küzdetek. Az nyer, aki legtovább a játékban marad. Indulhat a játék! Ők lettek a győztesek. 🙂 VII. lépés: Ismételjük át az összes szóba került felszíni formát úgy, hogy bármelyiket mondhatom, ami a játék során elhangzott. Vagy a nevét, vagy a fogalmát mondom. Igazán nagy koncentrációt igényel, mert vagy csak hallod, hogy mit mutass és akkor mindenkinek mutatnia kell, vagy mondom is és rá is mutatok valakire és akkor vagy csak neki, vagy, ha három ember tudja mutatni, akkor mindhármuknak kell mutatni. Pl.: sziget, földnyelv, zöld, minden oldalról víz veszi körül, hosszanti mélyedés a hegyek között, 1000m, stb. Jókedvűen telt a játék! Az üres helyekről a beillesztett fényképek (15 db) hiányoznak, melyet e-mailben a megadott címre továbbítottam, a játékleírás dokumentálásával együtt, abban az e-mailben a játékleírást is továbbítottam egy olyan word dokumentumban, ahol a képek is mutatják a feladatokat. Ennek megtekintéséről már meg is kaptam a visszaigazoló e-mailt.
A játék lezárása: A játékrészeknek, illetve az egész játéknak akkor van vége, ha már csak egy vagy három (az adott játéknak megfelelően) résztvevő marad a játékban. Ügyesen barangoltatok hegyen –völgyön át.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ki az, aki szívesen barangolna legközelebb is DomBorival és társaival? Ki az, aki szívesen elmondaná, hogy érezte magát a játék során? Kinek, melyik rész tetszett a legjobban? Szeretném, ha elmondanátok, ti hogyan változtatnátok a játékon? Milyen ötleteitek vannak? Ki érzi úgy, hogy biztosabban tudja a felszíni formákat és a hozzájuk tartozó ismereteket? Akkor ti mindannyian nyertesei vagytok ennek a játéknak! (A padok visszahelyezése.)
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Azoknál a játékrészeknél, ahol nem fontos, hogy a kisdiák lássa, hogy a játékvezető vagy a társa rámutat, ott becsukhatják a szemüket, így nem kapnak „segítséget” a „gyorsabb” társaiktól. Ahol nem kell rámutatni valakire, alakíthatnak úgy kört, hogy nem a kör közepe felé, hanem kifelé néznek. Ha nem körben, hanem egyenes vonalban állnak fel és két csapatot alkotnak, akkor játszhatnak úgy is, hogy a csapat egyik tagjának bekötik a szemét, a többiek mutatnak valamilyen formát, amit fel kell ismerni és elmondani a térképen jelzett színét. Az a csapat nyer, ahol hamarabb a sor végére ér a bekötött szemű játékos. (Az idő órával is mérhető). Ha a csapatok rájönnek, hogy érdemes olyan felszíni formát mutatni, amelyet három játékos alkot, biztosan ők a nyertesek.
A játékvezető speciális feladatai: A biztonságos játékvezetést szem előtt tartva a játék levezetésének gyorsítása, ezáltal nehezítése.
Egyéb/megjegyzés: Jól érezték magukat a gyerekek! És én is! 🙂
A foglalkozásról készült fotó/videó:
A Játékot lejegyezte: Horváth Márta
A felhasználói élmények javítása érdekében sütiket használunk, amiket az oldal használatával, vagy a gombra kattintással fogadsz el! ELFOGADOMCookie beállításokbővebb infó
Adatvédelem és irányelvek
Adatkezelési összefoglaló
A Játékra Fel (jatekrafel.hu) oldala sütiket használ az oldalon való navigációhoz és a tartalmak megjelenítéséhez. Ezen sütik két csoportra oszthatóak. A "Szükséges" sütikre, amelyek szigorúan az oldal használható működését biztosítják, illetve a "Javasolt" sütikre, melyek segítik analizálni és megérteni, hogyan használják az ügyfeleink az oldalunkat, ennek segítségével és a tartalmak optimailzálásával még személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtunk.
Ezek a sütik az oldal működéséhez elengedhetetlenek. Ide csak azok az alap sütik tartoznak, amelyek szükségesek a biztonságod és az oldal zavartalan használatához és Google Analytics rendszerével anonimizált statisztikai adatok gyűjtéséhez, melyek az oldal zavartalan és felhasználóbarát működtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlenek. Ezek semmilyen személyes információt sem tárolnak és nem is nyerhető belőle ki semmilyen rád vonatkozó adat.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-non-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Non-necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
Ide tartoznak azok a sütik, amik nem közvetlenül az oldal működéséhez szükségesek, viszont fokozzák és javítják az oldal használhatóságát azáltal, hogy anonimizált adatokat gyűjtenek azt oldal látogatóinak szokásairól, hogy azokat analitikai céllal felhasználva javíthassuk a te felhasználói élményed is. Illetve a Facebook és Google rendszerével való kommunikáció által, a későbbiekben a számodra már nem releváns ajánlatokkal nem, az esetleg téged érdeklő, a képzésre épülő további kedvezményes ajánlatunkkal pedig találkozhatsz.
Ezek a sütik nem alapvetőek az oldal működése során, de a felhasználóbarát működéshez nélkülözhetetlenek, mint például a beágyazott videók megjelenítéséhez, a tartalmak közösségi oldalon való megosztásának lehetőségéhez stb.
Cookie
Duration
Description
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Cookie
Duration
Description
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk például megtudni, hogy mennyien tekintenek meg egy adott oldalt, az ide látogatók milyen forrásból kattintottak ide, mennyi időt töltenek az oldalunkon stb. Az ezekből nyert adatok statisztikai fehasználásával tudjuk kideríteni, hogy mely részét fejlesszük következő lépésben tovább az oldalon, illetve hogy hol érdemes tovább optimalizálni a folyamatokon.
Cookie
Duration
Description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_5JTFRREVRT
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Ezek segítségével tudunk számodra olyan, a saját vagy az általunk szakmailag is elismert partnereink ajánlatát megjeleníteni, melyek számodra is érdekesek lehetnek, az érdeklődési terüledbe vághatnak. Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk ezen ajánlatok eredményességét visszamérni, illetve például a facebookon is így tudunk számodra értesítést küldeni olyan lehetőségekről, kedvezményekről, melyekre jogosult vagy.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és még nincsenek besorolva egy kategóriába sem.
Az űrlap kitöltésével elfogadom
Az űrlapon beküldött játékot én jegyeztem le. Nem sért semmilyen szerzői jogokat. Kizárólagos felhasználási joggal rendelkezem!
Szavatolom, hogy a játékleíráson nem áll fenn harmadik személynek olyan kizárólagos szerzői vagyoni/felhasználási joga, amely a játék közzététele esetén jogsértést eredményezne.
Hozzájárulok, hogy a képzés vezetője közzétegye a www.jatekrafel.hu honlapon, vagy annak valamelyik aloldalán az általam beküldött játékleírást, vagy annak a meg változtatott alakját! Elfogadom, hogy ezért semmilyen juttatásban nem részesülök!