JÁTÉKRA FEL!

Molnár Tibor: Vándormaci Igaz – hamis állítások helyes értékelésének végigküldése a csapaton

  1. A játék neve, címe: Vándormaci Igaz – hamis állítások helyes értékelésének végigküldése a csapaton
  2. A játék pedagógiai célja: Tanult, ismert tények gyakoroltatása (nálam: Matematikai tények gyakoroltatása végzős középiskolai osztályomban az érettségire való készüléskor. )
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulókat (esetleg) figyelmeztessük, hogy ne billegjenek a széken !
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: – 4-5 méterről is jól látható állítás – kártyák, – közepes méretű plüssmaci(vagy „egyéb állatfajták”),
  12. Technikai igény: nincs (asztalok, székek, „maciállvány”)
  13. Az előkészítés feladatai: – állítás – kártyák elkészítése – helyszín berendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az állítás – kártyák elkészítését végezhetik a résztvevők (ha előre ismerjük őket). Ez igazából több hasznot hajt, mint maga a játék. A helyszín berendezésében a résztvevők segíthetnek. (Ha adott esetben a résztvevők felnőttek, lehet hogy kelletlenkednek
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevőket két csapatra osztjuk. Ennek módszere a korosztálytól, a pedagógiai céltól, valamint a résztvevők egymással és a játékvezetővel való kapcsolatától függően sokféle lehet. Én a matematika tudásuk szerint igyekeztem egyenlően kettéosztani őket.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az egyik csapat majd üljön le az asztal egyik oldalára, a másik a másikra. A szélső emberek székét kifelé fordítottam, hogy jól lássák mit mutatok, a többiekét enyhén az ellenkező irányba, hogy ne lássák, mit mutatok. Ha majd leülnek, mindenki fogja meg a mellette ülő kezét. A játék a következőképpen fog zajlani. A szélső embereknek mutatok egy matematikai állítást. Ha az állítás nem igaz, ne csináljanak semmit! Ha az állítás igaz, szorítsák meg a szomszédjuk kezét ! Aki érzi, hogy megszorították a kezét, adja tovább a szorítást ! Ha az utolsó ember szorítást érez, kapja fel a macit, amit az asztal végére helyeztem ! Ha az állítás tényleg igaz volt, akkor a macit megszerző csapatból az utolsó ember előrejön, a többiek eggyel hátrébb csúsznak. Ha az állítás nem volt igaz, akkor a macit tévesen megszerző csapatból az első ember hátramegy, a többiek előrébb csúsznak. Az a csapat győz, amelyiknek minden tagja legalább egyszer ( helyesen ) megszerezte mackó komát. A legközelebbi ilyen játékig náluk lehet a vándormaci. Üljenek le és játszunk egy-két próbajátékot !
  18. A játék lezárása: A … csapat tehát a következő ilyen játékig megszerezte a vándormacit. Most tegyék ki oda, hogy jól lássa, hogy a következő játékban hogy szerepelnek, és drukkolhasson maguknak !
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az állítások tartalmi feldolgozása fontos. Ez történhet közös megbeszéléssel vagy csoportban vagy egyénileg végzett módokon: pl. az állítás bizonyításával, vagy feladatmegoldásban való felhasználásával. Az értékelésnek, jutalmazásnak nálam két szintje van. A játékosabb: játék után a csapatok és egyének gyors szóbeli értékelése és kisebb jutalmak kiosztása (pl. csokik, cukrok). A komolyabb: a játék egy komplex tanítási – tanulási folyamatba épül, így érdemjegyek, osztályzatok létrejöttéhez is hozzájárul.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék tartalmában rendkívül széles körben használható. Formájában az információ továbbadásának mikéntjén, illetve a maci megszerzése helyett valami további feladaton érdemes még gondolkodni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Tudja, melyik állítás igaz, melyik hamis! Próbálja meg figyelni, hogy elindult-e jelzés vagy nem ( időnyerés!) ! Figyelje, hogy jó felé tolódnak-e a résztvevők !
  22. Egyéb/megjegyzés: Én élveztem !
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.586036958269144.1073741833.100005885348244&type=3
  24. A Játékot lejegyezte: Molnár Tibor, (molnartibor22@freemail.hu)