JÁTÉKRA FEL!

Sivak Szilvia: Indulnak a vonatok

  1. A játék neve, címe: Indulnak a vonatok
  2. A játék pedagógiai célja: egy tananyagrész játékos átismétlése, tanult ismeretek sorba rendezése, csoportosítása, alkalmazása, együttműködés fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: előre nyomtatott kifejezések, blue teck
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: előre kinyomtatni a kifejezéseket kártyákra, kitalálni a kerettörténetet
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Szibériában mínusz 50 fok alatti hőmérsékletet mérnek hetek óta. A vízellátási és szennyvízkezelési berendezések meghibásodtak és tönkrementek. Nagy a baj. Szerencsére Magyarország segítséget nyújt és eszközöket, vegyszereket, berendezéseket küld 3 vonattal. Sajnos a nagy sietségben összekeveredtek a dolgok, így 3 mérnök és 1 főmérnök vezetésével ki kell válogatni és csoportosítani kell azokat. Az egyes vonatok: 1. fizikai technológiák, 2. kémiai technológiák, 3. biológiai technológiák.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. rész Kiválasztják maguk közül a vezetőt, a főmérnököt. A játékvezető kijelöli a 3 mérnököt. 1. fizikai technológiákat felügyeli, 2. kémiai technológiákat ellenőrzi, 3. biológiai technológiákat kontrollálja. Mindenki kap 1-1 előre készített kártyát, amin valamilyen berendezés, technológiai folyamat, alkalmazott eszköz vagy vegyszer neve áll. Eddigi tanulmányaik alapján külön kell választani a fizikai-, kémiai- és biológiai technológiák kellékeit. A választást a mérnökök ellenőrzik, a főmérnök irányítja. 2.rész Mielőtt a vonatok elindulnának, a vezetők segítségével össze kell állítaniuk egy szennyvíztisztítási folyamatábrát. Ehhez ki kell választaniuk a megfelelő kártyákat és sorba kell őket állítani.
  18. A játék lezárása: 1. rész Osztályszinten ellenőrizzük/megbeszéljük, minden a helyére került- e, majd 2. rész. 2. rész Az elkészített folyamatábra elemeit blue teck-kel felragasztják a táblára és az egyes technológiai lépésekről mesélnek egy-két mondatot. Zárás: indulhatnak a vonatok. Vonatozás-levezetés
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: közös megbeszélés, milyen volt együtt dolgozni, mást választanának-e a következő játékban főmérnöknek, mérnöknek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot igazítani lehet különböző tantárgyakhoz és tananyagokhoz. Nem kell feltétlenül kártyákat készíteni a résztvevők maguk is kitalálhatnak a témához illő címkéket, és a kalauz vagy vonatvezető dönti el, ki szállhat bele az adott vonatba. Fontos, hogy mindenki más-más címkét használhat csak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: koordinálni a munkát, segítő kérdéseket feltenni, biztatni a háttérben meghúzódókat
  22. Egyéb/megjegyzés: Az első alaklommal/vizsgaszituáció/ amikor lejátszottuk, a gyerekek nagyon meg voltak ijedve a kamerától és a fotóstól. Sokkal felszabadultabbak szoktak lenni. Ezenkívül ez egy önellenőrzési óra is volt egyben, szokatlan volt nekik az igazgatónő jelenléte. Ennek ellenére a játék elérte célját, mert megtörtént a tananyag ismétlése és rendszerezése szinte észrevétlenül. Sajnos a felszabadult örömködés elmaradt, ahogy a vonatozás is. Ez nagyon jó lett volna, feszültség levezetésnek, de annyira leültek a helyükre, hogy én is megfeledkeztem róla.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Sivak Szilvia