JÁTÉKRA FEL!

Kiss Zoltánné: Jégkirály (Terpeszfogó)

  1. A játék neve, címe: Jégkirály (Terpeszfogó)
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők jó közösséggé váljanak, térbeli tájékozódás alakítása. Gyors reagálóképesség és a szabálytudat fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy futásnál figyeljenek egymásra, össze ne ütközzenek a terpesztett láb alatti átbújáskor is.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Alapjátéknál nem kell eszköz, de lehet korona a fogó fejére, variációknál színes játék vagy babzsák.
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín elrendezése, kellékek behozatala.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtti foglalkozáson készíthetünk egy koronát a fogó (jégkirály) számára.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Jégország lakói békében éltek együtt, de egyszer a Jégkirály megharagudott az alattvalóira. Akit a Jégkirály a játék során megfog, azt örökre megfagyasztja. Csak úgy tud a varázslat alól szabadulni, ha terpeszben megáll, és egy alattvaló átbújik a lábai között. Kiszámolunk mondókával egy fogót, ő lesz a jégkirály, az ő fejére kerül a korona. A játék többi résztvevője alattvaló lesz. Ha mindenkit kiszabadítottak megtörik a gonosz király varázslata. A gyerekek szanaszét vannak a csoportban, az óvónő indítja a fogót (Jégkirály). Az óvónő a terem széléről irányítja a játékot. – Nagyon figyeljetek futásnál és átbújásnál egymásra, hogy ne ütközzetek össze.
  17. A játék menete, játékszabályok: Jégország lakói békében éltek együtt, de egyszer a Jégkirály megharagudott az alattvalóira. Akit a Jégkirály a játék során megfog, azt örökre megfagyasztja. Csak úgy tud a varázslat alól szabadulni, ha terpeszben megáll, és egy alattvaló átbújik a lábai között. Ha mindenkit kiszabadítottak megtörik a gonosz király varázslata. – Nagyon figyeljetek futásnál és átbújásnál egymásra, hogy ne ütközzetek össze.
  18. A játék lezárása: A játék élményéért játszunk, ezért annak az óvónő vet véget. Fejlettebb nagycsoportosoknál a játék végén összeszámolhatjuk a terpeszben elhelyezkedőket. Az a jégkirály a győztes, akinél a legtöbb terpeszben állót számoltuk össze.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, különösen a fogókat (Jégkirály), megkérdezem, hogy jól érezték-e magukat a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1) Az átbújás során lányok csak lányokat, fiúk csak fiúkat szabadíthatnak fel. 2) Színes építőjáték, vagy babzsák van a gyerekek kezében. A terpeszben állókat, csak az ugyanolyan színű játékot fogó alattvaló szabadíthatja fel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése, kipróbálás. Ha mindenki megértette a szabályokat, bevezetem a következő variációs szabályt.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék alapját Demeter Lázár Katalin: Játszótárs című könyvéből vettem.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kiss Zoltánné