JÁTÉKRA FEL!

Árián Péterné: Kirándulás Négyszögvárosba (Levelet hozott a postás átdolgozása)

  1. A játék neve, címe: Kirándulás Négyszögvárosba (Levelet hozott a postás átdolgozása)
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelemfejlesztés, négyszögek tulajdonságainak (meg)tanulása, nem utolsó sorban: jól érezzuk magunkat.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hely biztosítása, azaz padok elpakolása, nehogy nekifusson a gyermek.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: nyakba akasztható négyszögek, hátulján a négyszögek tulajdonságaival, harmadik szinten kivágott négyszögek.
  12. Technikai igény: projektor, ha nincs, akkor a kerettörténetet én mesélem el néhány kép segítségével.
  13. Az előkészítés feladatai: kellékek elkészítése, padok elpakolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: kellékeket én készítem el (későbbi osztályokban is alkalmazni szeretném), a padokat a gyermekek elpakolják.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Levetítjük a kerettörténetet. (ha nincs projektor, a kis négyszögházakat is elkészítem, hogy el tudjam mesélni,)
  17. A játék menete, játékszabályok: Kerettörténet: Sziasztok! Ma kirándulni megyünk Kabuval. Kabu Matematika ország Kabalabábúja. Figyeld csak meg, honnan kapta a nevét! (Kabalabábu első és utolsó két karakteréből.) Matematika ország Geometria megyéjének Négyszög városába megyünk. Itt olyan házak vannak, amelyek négyszög alakúak. Nincsenek utcák, nincsenek házszámok, így a postás a leveleket csak tulajdonságok alapján tudja szétosztani a következő módon: 1. szin: Körbe állunk, és a kérdező mond egy tulajdonságot: például: „Levelet hozott a postás annak, aki tengelyesen szimmetrikus. Ekkor azok a házak, akik tengelyesen tükrösek, helyet cserélnek. Aki a kérdező helyére kerül, ő az újabb kérdező. A lapok hátulján megtalálod a Te négyszöged tulajdonságait. Innen leshetsz, hiszen most tanuljuk meg! 2. szint: Nehezítsünk a feladaton: „Levelet hozott a postás…” és ide egy négyszög nevét mondod. Például: a paralelogrammáknak. Ekkor a paralelogrammák cserélnek helyet, a paralelogramma definícióját mond el magadban – ez nincs a lapon!- olyan négyszög, aminek szemben levő oldalai párhuzamosak. (négyzet, téglalap, rombusz és a paralelogramma). 3. szint: Újra nehezítünk a feladaton: Csak egy négyszöget tartva állj a körvonalra, ezt megfigyelve próbáld megállapítani, hogy Te kaptál-e levelet.
  18. A játék lezárása: Mindenki mond egy mondatot Kabunak, amelyben kifejti, hogy szerinte milyen volt a kirándulás.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszöni Kabu, hogy elkísérték a gyerekek erre az útra, ő is elmondja, hogy érezte magát (persze csak pozitív dolgokat). Következő órán egy villantó kártyával vagy páros kikérdezéssel erősítjük a megtanultakat, vagy tovább tanuljuk azokat. (Tudom, hogy a játék és ez a tanfolyam nem kimondottan a matematika oktatására irányult, de remekül használható erre is!)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha újra játszom (következő órán, akkor már több gyerekkel, mert most csak korrepetáláson próbáltuk ki), lesz egy 4. szint is: amikor semmilyen segédeszköz nincs a gyereknél. Megbeszéljük, ha figyelem, kire igaz még a kérdező állítása, akkor kiszemelhetem magamnak, kinek a helyére szeretnék állni. Így nem csak a négyszögek tulajdonságai „másznak” a fejükbe észrevétlenül, hanem figyelmet is fejlesztünk, sőt megosztott figyelmet is!
  21. A játékvezető speciális feladatai: segíteni a gyereknek a négyszögek hajtani, vagy fogatni, bíztatni őket akár a tekintetemmel is, néha direkt a kérdező helyére állni, mert akkor lehetőségem van vagy olyat kérdezni, amit fontos lenne megtanulni, vagy olyat kérdezni, hogy aki még nem mozdult, vagy csak keveset, ő is léphessen.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha már ügyesek a gyerekek, és sokan vannak, két kör is kialakítható.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.youtube.com/watch?v=OR1jPKUD3Iw&feature=youtu.be
  24. A Játékot lejegyezte: Árián Péterné