JÁTÉKRA FEL!

Vajda Karola: Mesehős leszek!

  1. A játék neve, címe: Mesehős leszek!
  2. A játék pedagógiai célja: Számok tulajdonságairól tanultak gyakorlása Műveletek gyakorlása kétjegyű számokkal a 100-as számkörben-meglévő tudás elmélyítése Mozgáskoordináció fejlesztése, Logikus gondolkodás fejlesztése Fejszámolás gyorsítása
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a gyors feladatmegoldás közben nehogy a székeknek v. padoknak nekifussanak, el ne dőljenek a székkel, el ne csússzanak a parkettán !
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Krepp-papír szalag, színes papír, borítékok, értékelő lap
  12. Technikai igény: Székek, pad(ok), tábla vagy digitális tábla
  13. Az előkészítés feladatai: Osztályteremben lévő padok, székek elrendezése. Számítógép beállítása. Kellékek elkészítése. "Útvonal " elkészítése a papírszalagból-székekből és számokból
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Tantárgyközi kapcsolódás, hogy irodalom órákon az elmúlt napokban a mesefajtákat beszéltük át kül. népmeséken keresztül. Ez teszi aktuálissá ezt a matematikai játékot is. Segítettek a megfelelő nagyságú és biztonságos játéktér kialakításában.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Felelevenítve az eddig olvasott meséket megkérdezem őket, hogy eddig olvasói ill. hallgatói voltak a meséknek szeretnének-e most szereplői lenni ?! Most akár egy mese főhősévé is válhatsz ! Majd ezután elkezdem mesélni a mai mesénket ami természetesen rólunk szól: Egyszer volt, hol nem volt Veszprém egy iskolájában a 2. b osztály gyermekei. Szüleik gondosan útnak indították őket minden reggel és lelkükre kötötték, hogy járjanak szerencsével aznap, gyűjtsenek sok jó jegyet a „próbáik” során az iskolában !Így volt ez egy hideg januári reggelen is ! Ezen a napon tanítójuk, a hű társuk, aki végig segíti útjukat ,a kétjegyű számok erdejéhez vezeti őket. Az erdőhöz kanyargós út vezetett számokkal kikövezve, ami főhőseink első próbatétele lesz…
  17. A játék menete, játékszabályok: A mai mesehős jelölteinknek is három próbát kell kiállniuk sikeresen, begyűjtve a legtöbb pontot, mint ahogy a mesékben szokás. Így nyerhetik el jutalmukat a végén. 1. próba során el kell jutni a számok erdejébe úgy, hogy végig kell lépdelni a krepp-papír szalagon és a rajta levő „köveken” ( papíron levő számokon) De csak a páros számokat „rejtő” papírra vagy a szalagra lehet lépni. Aki lelép a szalagról vagy páratlan számra lép sajnos nem tudta teljesíteni az első próbát, kiesik. Ezután ezek a gyerekek a segítők közé állnak akik figyelik a játék tisztaságát. 1 pontot gyűjt, aki sikeres teljesít (játék: kb.: 5 perc) 2. próba során az erdőbe érve ki kell találni mi a „Titkos szám”,ami megnyitja majd az erdőből kivezető út ajtajának zárját. Kivetítve 4 számot látsz majd és három tagadó mondatot, amelyek matematikai műveleteket rejtenek. A mondatok alapján zárj ki három számot és a maradék 1 számmal, a megoldással, fuss be a középen levő szalaghoz és helyezd rá !A négy számot borítékban megkapjátok. A feladatot a "Rajt" vezényszóra egyszerre kezditek, amikor ezzel egy időben megjelennek a számok is a táblán ! Az gyűjti be a maximális pontot, akik először rakja a helyes számot a szalagra. A második jó megoldó eggyel kevesebb pontot kap stb.. Aki nem találja el a titkos számot, az sajnos kiesik, nem tudta teljesíteni a 2. próbát.( kb.: 4 perc) 3. próba során a lehető leggyorsabban a titkos szám bal oldalára a kisebbik tízes számszomszédját, jobb oldalára a nagyobbik tízes számszomszédját kell kirakni. A kerek tízeseket borítékban kapjátok meg. Vezényszóra, egyszerre indul a játék !(kb.: 2 perc)
  18. A játék lezárása: Az győz és lesz főhős, aki a legtöbb pontot szerezte, kiállta a három próbát, azaz a játék végéig helyesen és a leggyorsabban számol, jól ismeri a számok tulajdonságát !
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséreten kívül a játék végén levő győztes órai munka ötöst kap. Esetleg a második és harmadik helyezett órai munka csillagot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék második próbája előtt a tanító fel is mutatja a számokat és elrejti a terem kül. pontjain. Ebben az esetben nemcsak rá kell jönni a titkos számra, hanem meg is kell találni az osztályteremben. ( Memória fejlesztés) Ha bizonytalan a játékos, a többiek irányok megnevezésével segíthetik. (vagy éppen félrevezetik )
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fel kel hívni a figyelmet, hogy nemcsak a gyors reakció de a pontos számolás együttesen fontos.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vajda Karola