JÁTÉKRA FEL!

Tadity Enikő: Szigetlakók

  1. A játék neve, címe: Szigetlakók
  2. A játék pedagógiai célja: ismerkedés, jó hangulat teremtés
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: a játéktér legyen akadálymentes, a szigetként szolgáló felület sem jelentsen veszélyt a játékosokra (ne legyen csúszós, ne ugorjon ki a játéktér talajából). Hívd fel a játékosok figyelmét arra, hogy ügyeljenek egymás testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 2 különálló, egyforma nagyságú sziget kialakítására alkalmas kellék pl. újságpapír, sátorlap, pokróc (ha a terem padlózata kockás meghatározott terület kijelölése is megfelel). A sziget méretét a játékosok létszáma befolyásolja, kezdetben akkora legyen, hogy mindannyian rá tudjanak állni.
  12. Technikai igény: zene hallgatására (hangosítására és halkítására) alkalmas eszköz
  13. Az előkészítés feladatai: Készíts elő 2 egyforma nagyságú papír szigetet (vagy jelöld ki azok területét) egymástól 3-4 méter távolságra. Válassz ki egy olyan zeneszámot, amire jól lehet táncolni. A hangtechnikát készítsd magad mellé, mert a játékban te fogod halkítani és hangosítani a zenét (ezzel irányítva a játékot).
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéktér felszabadításában kérd segítségüket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Két egyforma létszámú csoportot kell alakítanod (te döntöd el hogy csoportalakítós játékkal vagy számolással teszed-e). A csoportok egymástól távol, 2 szigeten élnek az óceán közepén (kérd meg a játékosokat, hogy foglalják el szigeteiket). Az óceán hemzseg az éhes cápáktól, így egy szigetlakó sem léphet le a sziget területéről, akkor ugyanis a cápák áldozatául esik, ezzel gyengítve saját törzsét (kiesik a játékból).
  17. A játék menete, játékszabályok: A szigetlakók egyetlen módon tudnak találkozni a másik sziget törzsével- apálykor (amikor te felhangosítod a zenét). Ilyenkor a víz visszahúzódik, a két sziget között pedig egy átjáró keletkezik (a játéktér egész területe) és minden játékos elhagyja saját szigetét. A szigetlakók nagyon barátságos emberek, szeretnek beszélgetni, táncolni. Egyre figyelnek csak nagyon, nehogy a dagály meglepje őket, időben vissza kell térniük a saját lakhelyükre. Amikor lassan halkítani kezded a zenét, minden játékos saját szigetére menekül a víz és a cápák elől. Néhány apály-dagály váltás után vihar keletkezik, s a háborgó víz leszakít egy-egy azonos méretű darabot a szigetekből, így a szigetlakóknak már kisebb helyen kell biztonságosan elférniük. Ha valaki mégis lelóg, azt a cápák elragadják (kiesik a szigetlakók sorából, de a táncos találkozókra még visszajárhat beszélgetni illetve buzdíthatja csapatát). A játékot addig folytatjátok, amíg nagyjából megfeleződik a szigetek területe, vagy amíg látod hogy a játékosok jól szórakoznak apálykor a táncos, beszélgetős találkozásokon.
  18. A játék lezárása: A játék végén, amikor már mindkét csoport szűkölködik a helyben, számoljátok át hogy hányan maradtak a csoportból. Egy nagy tapssal gratuláljatok annak a csapatnak akik többen maradtak, illetve tapsoljátok meg mindkét csapatot a derekas játékért.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után érdemes ülve beszélgetni a benyomásokról és az élményekről. Mit tanultak a játékból, hogy érezték magukat a játék ideje alatt?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Két változatát ajánlom a játéknak. A fent leírt változatot (ahol apálykor csak táncolnak, önfeledten ugrálnak a játékosok) a fiatalabb, kisiskolás korosztályal ajánlom. Az idősebb kamasz, illetve felnőtt csoportokkal való játékban a következő változatot tudod használni: apálykor, a zenés részekben minden játékos párt keres a másik törzs népéből, akivel meghatározott témáról beszélgetnek (a témát te adod meg, attól függően, hogy mennyire ismerik egymást a játékosok, lehet az kedvenc étel, legjobb élmény az iskolában stb.) Minden fordulónál más-más témát beszélnek meg, arra is figyelve hogy olyan párt válasszanak, akivel előzőleg még nem társalogtak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: ügyelj arra, hogy ne váljon vontatottá a játék, a zenés és halk ciklusok gyakran váltsák egymást, mozgásban tartva a csoportot. Éld bele magad a történetbe, narrátorként folyamatosan közöld az eseményeket. Amikor leszakad egy-egy sziget darab (te szakítod le/ vagy a kijelölt területen kihúzol egy-egy kockát, miközben a játékosok táncolnak és beszélgetnek) hagyj időt hogy a csapat megoldja a szigetre való felállást és csak néhány másodperc elteltével járd őket körbe, hogy ki lóg le a szigetről.
  22. Egyéb/megjegyzés: nincs
  23. A Játékot lejegyezte: Tadity Enikő