JÁTÉKRA FEL!

Zátik Annamária: Névháló

  1. A játék neve, címe: Névháló
  2. A játék pedagógiai célja: – a résztvevők toleranciájának fejlesztése saját magukkal és másokkal szemben – együttműködésre sarkallás – koncentrációs képességük fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A résztvevőknek megfelelő távolságra kell állniuk egymástól.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzétek be a helyszínt úgy, hogy a résztvevők egy nagyobb körben állva, biztonságosan tudjanak játszani. Ha tanteremről van szó, akkor a padokat, székeket toljátok el megfelelő távolságra a játszó csoporttól.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek félrerakni a székeket és padokat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Abban az esetben, ha a játékosok nem ismerik egymást,kezdhetsz egy egyszerű névtanulós játékkal. Abban az esetben ha ismerik egymást, mindenki szótagolja el a saját nevét egyszer,. Ezután minden résztvevő szótagolja el a jobb oldalán álló játékostársa nevét. Ezután mondd el a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Álljatok körbe. Elmondasz 3 szótagot, amikhez mozdulatok is járulnak: NÉV – HÁ – LÓ. A szótagokat hangosan és érthetően kell kimondani. A három mozdulatnak egymás után kell következnie, de az mindegy hogy milyen irányba mutatsz. ITT, ennél a pontnál csináljatok egy próbát. Mondjátok el a NÉV -HÁ – LÓ szótagokat háromszor egymás után úgy hogy közben mutassátok hozzá a három mozdulatot is. Folyt.: Mindig az a játékos folytatja a szótagolást, akire az előző játékos rámutat. ITT, ennél a pontnál csináljatok egy újabb próbát. Folyt.:Ezután cseréljétek le a NÉVHÁLÓ szót egymás nevére. Kezd el valaki nevének szótagolását és a mozdulatsort, amit addig kell folytatni, míg összeáll valamelyik résztvevő neve. Így fogtok a mozdulataitokkal hálót szőni, miközben egymás nevét fogjátok szótagolni. Ahogy összeállt valaki neve, előről kell kezdeni a mozdulatsort. Ez azért kihívás, mert ugye vannak 2,3 vagy 4 – szótagú nevek is, így változni fog a mozdulatsor hossza. Ha egy név több mint 3szótagú, akkor a 4. szótaggal újra el kell kezdeni a mozdulatsort. A játékot kezdjétek úgy, hogy ismételjétek el kétszer a mozdulatsort a NÉVHÁLÓ szóval, majd indítsd el a kört valaki nevének szótagolásával. Ha valaki téveszt, kiesik,ekkor a tőle jobbra álló játékos folytatja a mozdulatsort és a szótagolást. Amikor már nagyon jól megy a játék, beépíthetsz egy nehezítést. Aki egy név utolsó szótagját mondja ki, annak rá kell mutatnia arra a személyre, akinek a nevét mondja. A játékot az a játékos folytatja, akinek a neve elhangzott.
  18. A játék lezárása: Kétféleképpen játszhatjátok ezt a játékot. Kiesősre, tehát ha valaki ront, kiesik. Abban az esetben viszont, ha a játékosok fejlesztése a cél , akkor az a játékos aki ront, a körön kívülre áll, de továbbra is figyeli a játékot, és a harmadik teljes név elhangzása után visszaáll a körbe. Ebben az esetben addig lehet játszani, amíg a résztvevők élvezik a foglalkozást, és a Te feladatod hogy megítéld mikor zárod le a játékot. Ez függhet a játékosok visszajelzéseitől, ill. bármilyen külső tényezőtől.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dícsérd meg a játékosokat, köszönd meg hogy részt vettek a játékban, kérdezd meg hogy hogyan érezték magukat a játék ideje alatt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot használhatod még : -szavak helyes elválasztásának gyakorlására – idegen nyelv tanításakor pedig egy-egy témakör szavainak begyakorlására. Ekkor minden játékos egy-egy szót képvisel. Hosszabb idegen szavak esetében könnyítés lehet, ha ezeket kártyákra írva ruhájukra tűzzük vagy a nyakukba akasztjuk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A fokozatosság elve ebben a játékban nagyon fontos. Fontosnak tartom a játékszabályok ismertetése közben lejátszott próbákat.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék az E-ME-SE átdolgozása, ill. továbbfejlesztése. Mivel a játék után volt lehetőségem a feldolgozásra, így sok konkrét visszajelzést kaptam a játékosoktól. Nekem ugyan voltak fenntartásaim a játék menetével kapcsolatban /menet közben egy kicsit komplikáltnak tűnt, mivel több mindenre kellett a gyerekeknek egyidőben figyelniük/, de a gyerekeknek nagyon pozitív hozzászólásaik voltak. Ezek szerint, a játékban a mozdulatsor, és maga a kihívás tetszett nekik a legjobban. Magukat felszabadultnak és jókedvűnek, vagy kicsit szétszórtnak, de jókedvűnek jellemezték a játék ideje alatt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Zátik Annamária