JÁTÉKRA FEL!

Gyömbér Csabáné Judit: Puszi csata

  1. A játék neve, címe: Puszi csata
  2. A játék pedagógiai célja: közösség formálás, nemek egymáshoz közeledésének elősegítése, küzdeni tanulás
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Magas
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: elegendő hely biztosítása a körön belül, óvatosságra intés
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény: szék minden résztvevőnek
  13. Az előkészítés feladatai: Elpakolni a padokat, körbetenni a székeket, felírni a táblára a számokat és a betűket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek rendezik át a termet. A számokat, betűket is felírhatják a táblára.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Egy háborút fogunk vívni. A lányok az amazonok, akik egy csodás paradicsomban élnek. A fiúk egy hódító ellenséges törzs tagjai, akik el akarják foglalni az amazonok paradicsomát. A fegyver, amivel legyőzhetik egymást, a puszi.
  17. A játék menete, játékszabályok: Játékleírás: A gyerekek körben ülnek 1-1 széken. A lányoknak kiosztunk 1-1 számot 1-től kezdve sorban annyit, ahányan vannak. A fiúknak kiosztunk 1-1 betűt az ABC-ből, sorban annyit, ahányan vannak. Mindenkinek a fülébe súgjuk a saját betűjét, vagy számát, hogy a többiek ne hallják. Az egyik lány székét középre tesszük, őt fogja támadni egy „betolakodó” fiú úgy, hogy a középen ülő mond egy betűt és egy számot. Először a számot mondja ki hangosan, ezzel hívja egyik amazon társát, hogy védje meg őt a betolakodóval szemben. Egyből utána mondja a betűt, ezzel hívja a támadót. A támadónak igyekeznie kell megpuszilnia a középen ülőt az arcán, míg ebben őt meg akarja akadályozni a védő, aki viszont a támadót kell, hogy puszival legyőzze. Akinek sikerül megpuszilnia a „célszemélyt”, az győz. A vesztes leül középen a székre, a többiek visszaülnek a körbe. Ha fiú volt a vesztes, akkor ő először egy fiú betűjét mondja ki, a védőjét hívja elsőként. Majd egy lány számát mondja, hívja a támadót és kezdődhet a harc. A lány a középen ülő fiút akarja megpuszilni úgy, hogy közben ne tudja megpuszilni őt a védő fiú. Csak az arcra adott puszi ér győzelmet. Előre felírtam a táblára a számokat és a betűket, a fiúk és a lányok létszámától függően. Ez segít a középen ülőnek a választásban. Minden alkalommal áthúztam azt a betűt és számot, amit már hívtak, így biztosítva, hogy legalább egyszer mindenki sorra kerüljön. Előre megszabtam, hogy hány csatából álljon a háború. Most 15 csatából kellett megvívni a harcot, így biztosan lett győztes csapat, mert a 15 páratlan szám és biztosan mindenki sorra is került, mert 12 lány és 8 fiú harcolt.
  18. A játék lezárása: A játékvezetőként számoltam a győzelmeket és a végén kihirdettem, hogy meg tudták-e védeni az amazonok a paradicsomukat. Az értékelés után visszarendeztük a termet.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megtapsoltuk a győztes csapatot. Megdicsértem a nagy küzdelmet vívókat. Megkérdeztem, hogy tetszett nekik a játék.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha valamelyik küzdő páros nem bír egymással, akkor a középen ülő hívhat egy új párost, miközben az eredeti páros folytatja a küzdelmet. Ha bármelyik párosnál elcsattan a puszi, meg van az adott kör győztese. Úgy is lehet játszani, hogy adott pontot kell elérni valamelyik csapatnak a győzelemhez. (pl. 10-et, ekkor lehet, hogy 10 csatából van meg a győztes, ha mindig csak az egyik csapat nyer, de az is előfordulhat, hogy a győzelemhez 19 csatára van szükség (10:9).
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nincs, de ha szeretném, hogy bizonyos gyerekek egy párba kerüljenek, akkor a középen ülő helyett én hívom a küzdőket a betűkkel és a számokkal.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nincs, de ha szeretném, hogy bizonyos gyerekek egy párba kerüljenek, akkor a középen ülő helyett én hívom a küzdőket a betűkkel és a számokkal.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gyömbér Csabáné Judit