JÁTÉKRA FEL!

Hajdúné Szerezlai Éva: Evolúciós játék

  1. A játék neve, címe: Evolúciós játék
  2. A játék pedagógiai célja: Feszültségoldás mozgással, az érzelmi állapotok változásának megfigyelése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: nincs
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A kő-papír-olló játék megismertetése minden gyerekkel
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Első alkalommal még nem vonom be őket, de a későbbiekben közösen határozzuk meg a szintek milyenségét és mennyiségét.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elfoglaljuk a teremben a kijelölt helyet, mely a reggeli beszélgető köreink helyszíne, ismertetem a játékot.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék a kő-papír-olló szabályaira épül. A játékosok célja, hogy egymást legyőzzék a kő-papír-ollóban és feljebb léphessenek az evolúciós folyamatban. Amikor valaki eléri az evolúciós szint tetejét, megnyerte a játékot. Az evolúciós lépcsőfokokat kezdetben én határozom meg, de a későbbiekben a csoport határozhatja meg. Először mindenki az evolúció legalján vegetál, mindenki amőba. Az amőbák úszkálnak és mondogatják: amőba, amőba, amőba… Ha két amőba találkozik, játszanak maximum három kő-papír-ollót, aki legalább két játékot megnyer továbbfejlődik, tojás lesz. A tojás mondogatja: tojás, tojás, tojás… Ha két tojás találkozik, megint játszanak legfeljebb három kő-papír-ollót. A nyertes sas lesz, a vesztes marad tojás. A sas szárnyal és mondogatja: sas, sas, sas és kirepül a játéktérről.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már csak 1-2 amőba és tojás maradt, a sasok pedig elröpültek a játéktérről.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén körbeülünk és a gyerekek szabadon elmondhatják milyen érzelmi állapotokon mente keresztül a játék folyamán, milyen érzés volt elsőként sassá válni, illetve hogyan érezte magát az, aki amőba maradt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Különböző variációs lehetőségek vannak az evolúciós szintek növelésével illetve változtatásával, valamint növelhetjük a játékidőt azzal, hogy a vesztes játékos nem marad meg a saját szintjén, hanem visszafejlődik. A beszéd helyett különböző utánzó mozgással is szemléltethetik a szinteket.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az érzelmi állapotok, érzelmi megnyilvánulások kezelése.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezzel a játékkal egy témát vezettem be, mely a másságról, kirekesztésről szólt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hajdúné Szerezlai Éva