JÁTÉKRA FEL!

Kapornyai Enikő: Hatos dobós

  1. A játék neve, címe: Hatos dobós
  2. A játék pedagógiai célja: A 100-as számkörben való tájékozódás, a számsorozatok ismerete a szorzótáblák előkészítéseként, gyakorlásaként.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Asztal köré a csoport létszámának megfelelő mennyiségű szék. Dobókocka,ceruza (2. osztályban még nem írnak tollal!) az asztal közepére készítve. Írólapok minden személynek odakészítve.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A közösséget megfelelő létszámú csoportokra osztom (4-8 fős csoportok). Asztalok, székek előkészítése, lapok kiosztása, ceruza, dobókocka középre helyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: 2. osztályos korcsoporttal szabadidős foglalkozáson játszottuk. Ők a 100-as számkörben dolgoznak matematika órákon, a 2. félévben tanulják a szorzótáblát. A játék nehezítéseként célom a szorzótáblát előkészíteni a számsorozatok alkalmazásával.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Csapatválasztás után üljék körbe az asztalt a résztvevők! Ne nyúljanak a kellékekhez, amíg jelt nem adok a játék kezdésére.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék célja az, hogy írjuk fel a számokat egyesével a lapra 1-20-ig. A számok közé mindig vesszőt teszünk. Aki elsőnek leírja 20-ig a számokat, felteszi a kezét, és kiált, hogy kész. Ezzel megnyerte a játékot. Ehhez a feladathoz a csapat csak egyetlen ceruzát kap. Ezt az asztal közepéről az a játékos veheti el először, és kezdheti írni a számokat, aki elsőnek 6-t dob. A dobókockát odaadom az első játékosnak. Ő dobhat vele egyet. Ha 6-t dobott, felkapja a ceruzát és elkezdi írni a számokat. A tőle jobbra lévő játékos a lehető leggyorsabban dob egyet. Ha ő is 6-t dobott, akkor az előző játékostól el kell, hogy vegye a tollat, kikapja a kezéből és elkezdi ő írni a saját számsorozatát. Ha nem 6-t dobott, akkor az azt követő játékos dob. Ha az sem dob 6-t, akkor az azt követő játékos dob. Mindaddig, amíg valaki nem dob 6-t. Ha egyszer valaki 6-t dob, akkor elveszi az előző játékostól a ceruzát és elkezdi írni a saját számait. Ha valaki kikapta a kezedből a tollat és valameddig már eljutott a számok írásában, akkor ha legközelebb sorra kerül és ismét 6-t dob, onnan folytatja a számsor írását, ahol abbahagyta.
  18. A játék lezárása: A nyertes játékos(ok)nak gratulálok és a csapat megtapsolja.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 1. lehetőség: Gratuláció, taps 2. lehetőség: A nyertes piros pontot kap. 3. lehetőség: A nyertesek jutalmul kapnak 1-1 szem cukrot. (Én ilyenkor mindig adok 1-1 cukrot a veszteseknek is, ők vigaszdíjként kapják. 🙂 )
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. variáció 1-30-ig írjuk a számokat, itt van a győzelem. 2. variáció 1-40-ig írjuk a számokat, itt van a győzelem. 3. variáció 1-50-ig írjuk a számokat, itt van a győzelem. Nehezítés: Ha valaki 1-t dob, akkor is kiveszi az előző kezéből a ceruzát, viszont őneki visszafele kell írni a számokat! Nehezítés: A számokat 2-esével kell írni a játék elejétől kezdve, aki a 100-at eléri az a nyertes. Itt is lehet 1-es dobásnál visszafelé írni. (2-es szorzótábla előkészítése) A számokat 5-ösével írni, 4-esével írni, 3-asával írni…, mindig az adott szorzótáblát előkészítve alkalmazni a megfelelő számsor gyakorlásához. Akár óra eleji játék is lehet. Minden esetben meg kell határozni, hogy meddig kell eljutni a számsorban a nyeréshez. Minden esetben lehet 1-esnél visszafelé haladni a számsorban. 3.- 4. osztályosoknál már 2 dobókockás változatot is lehet alkalmazni. Itt ha csak külön-külön 6-ost dob, az nem számít. Akkor lehet írni a számsort, ha a 2 szám összege lesz 6. Ha mindkettővel 6-ost dobsz, akkor párosával írhatod a számokat. (Vagy számsorozatos változatnál duplát haladhatsz előre pl. 3, 6, 9, ..és itt dupla ugrás: 15, 21,.. ) Ha viszont 2 db 1-est dobsz, visszafelé kell haladnod a számsorban.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az elején a játékszabály ismertetése után egy csapattal próbajátékot mutatunk be, amit végig kommentálva játszunk. Az itt felmerülő kérdések tisztázása után kezdjük csak a játékot. Ha változik a szabály, azt mindenkiben tudatosítani kell, csak úgy indulhat a következő játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon vidám perceket éltünk át a játék folyamán.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kapornyai Enikő