JÁTÉKRA FEL!

Rendesné Iványi Mária: Bumm!

  1. A játék neve, címe: Bumm!
  2. A játék pedagógiai célja: Ismerkedés, együttműködés és örömteli játéktevékenység + figyelem-koncentráció, jobb-bal irányok gyakorlása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szabadtéren játszunk, kánikulában és néhányan mezítláb. A játék előtt vizet iszunk, megbeszéljük, hogy a helyváltoztatáskor odafigyelünk egymásra, illetve az esetleg előforduló rovarokra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs szükség kellékre.
  12. Technikai igény: A helyszín megválasztásán kívül nincs technikai igény.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín megválasztása. (Egy vidéki telken vagyunk, fontos, hogy elkerüljük a balesetveszélyes helyeket, illetve vigyázzunk a kertre.) Nagy meleg van, árnyékos helyen játszunk és mindenki iszik a játék előtt.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Együtt választjuk ki a helyszínt, átnézzük a terepet, nincsenek méhek a fűben, sem egyéb, a játékban esetleg balesetveszélyt jelentő, otthagyott tárgyak.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Van a társaságban egy kislány, aki a szomszédban vendégeskedik, ő nem mindenkit ismer, így a bemutatkozással kezdjük.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kört alakítunk, a körben állók először hangosan elmondják a nevüket. Középre állok, ismertetem a szabályokat, többen ismerik a játékot. Akire a játékvezető rámutat, leguggol, a tőle jobbra és balra álló játékosok egymás felé fordulva minél gyorsabban kimondják a másik nevét. Néhány kör után új változat következik, a változatok egyre nehezebbek, és néhány játék után mindig az előzőekkel felváltva használja a játékvezető a „vezényszavakat”. Mosógép – a kétoldalt állók mosógép-dobot formáznak a karjaikkal a középen álló feje körül, aki ekkor a fejét forgatja (ahogy a ruhák forognak a mosógépben), közben zúgó hangot ad. Különböző életkorú és méretű gyerekek játszanak, mindig a magasabbak igazodnak az alacsonyabbakhoz, ez szinte magától megy, az első játéknál, amikor bemutatjuk a következő változatot, érdemes rögtön úgy választani, hogy ez terítékre kerüljön. Viking – a középen álló a viking, szarvakat mutat, a mellette állók eveznek, itt figyelni kell arra is, hogy „kívül” kell húzni a képzeletbeli evezőket. Oldalkocsi – az oldalkocsitól jobbra álló beül az oldalkocsiba, vagyis leguggol a középen lévő elé, aki mögé guggolva két karját köré emeli, a bal oldalon álló pedig állva marad, ő a motoros, aki fogja a kormányt és húzza a gázkart. Bika – a középen álló felemeli a két kezét, mint szarvakat, a tőle balra álló lesz a bika hátsó fele, vagyis előre dőlve megfogja a „bika” derekát, a jobb oldalon álló pedig a torreádor, aki felemelt kézzel a bika elé áll.
  18. A játék lezárása: A játék után a gyerekek kérésére egy másik játék következett, amelyben a győztes indulhatott jutalomból a medencébe, de természetesen követhette mindenki, akinek kedve volt hozzá.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszöntem a részvételt, megdicsértem a gyerekeket. Meg sem kellett kérdeznem, hogy tetszett nekik, nagyon nagy örömmel fogadták, az első változat, az eredeti játék kivételével nem ismerték a változatokat, ezek nagy sikert arattak. Javasoltam, hogy találjanak ki ők is változatokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ebben a játékban már több továbbfejlesztés, variáció szerepel, a korosztálytól és a pedagógiai céltól függően változtathatjuk a variációkat. Új társaságban a névtanulás lehet a cél, ekkor érdemes többször változtatni a résztvevők helyét, de pl. adott tananyag gyakorlására is használható (műveletek), illetve esetleg olyan kiesős változatot is lehet játszani, ahol leül vagy leguggol a lassúbb válaszadó, így a következőnél már a mellette állónak kell átvenni a helyét. Akár külön játékot lehet tervezni, amelyben hármasával kell mutatni, utánozni, eljátszani valamit, ezeket egymásnak megmutatni, megtanítani, és csak ezután használni ebben a játékban. (Mi a játék után vízi változatokat is terveztünk.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A korosztályt és az összetételt figyelembe kell venni, pl. a „bika” változatot ebben a csoportban nagyon jól lehetett játszani (unokatestvérek, rokonok és barátok voltak a játékosok, 6-15 évesek), de pl. felső tagozatos fiúk és lányok vegyesen lehet, hogy nem szívesen játszanák, ha mégis, akkor is körültekintően, még az öltözékre is odafigyelve. Az egyes változatokat, különösen azokat, amikor a jobb és bal oldalon állónak más feladata van, többször el kell próbálni, tudatosítani az irányokat, és csak akkor lehet felváltva az előző vezényszavakkal, ha ez már jól megy. Minden egyes változatnál be kell tartani ezeket a fokozatokat. A már ismert változatokat viszont érdemes a végső határokig felgyorsítani, ilyenkor a gyors szerepváltásra is figyelni kell, de nem szabad annyira gyorsan, hogy lehetetlen legyen követni (különösen a kisebbekre kell odafigyelni, 6-10 éves korban ez még kifejezetten nehéz). Nagy derültség forrása a sietség, és nem is egymás kárára, hanem saját kapkodásukon nevetnek a legnagyobbakat!
  22. Egyéb/megjegyzés: Ennek a játéknak az alapját Tőletek tanultam, csak a további változatok a sajátjaim! Nagyon élvezték a gyerekek!
  23. A Játékot lejegyezte: Rendesné Iványi Mária