JÁTÉKRA FEL!

Pappné Oláh Tünde: Családi perpatvar

  1. A játék neve, címe: Családi perpatvar
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció, reakciógyorsaság, helyzetfelismerő képesség feltérképezése. Jó hangulat megalapozása.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy saját és a másik testi épségére vigyázzanak helyváltoztatás közben. Egymást ellökni, elbuktatni, hátráltatni, akadályozni mozgás közben tilos! A cipőfűzők legyenek bekötve, kulcs ne lógjon a nyakban!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: székek / zsámolyok
  12. Technikai igény: szék / zsámoly minden résztvevőnek
  13. Az előkészítés feladatai: székek (tornateremben zsámolyok) körben történő elhelyezése Rendelkezésre álló tér berendezése: a székek / zsámolyok körben történő elhelyezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székek körben történő elhelyezésén kívül nincs szükség más előkészületre.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A körben történő elhelyezkedés után a játékvezető mindenkinek „kiosztja” a megnevezését: apa, anya vagy gyerek lesz minden résztvevő. A játékszabályok ismertetésével folytatódik a játék megnyitása.
  17. A játék menete, játékszabályok: A résztvevők körben ülnek. Középen áll egy ember. A játékvezető sorban egymás után elnevezi a játékosokat: apa, anya, gyerek, apa, anya, gyerek stb… (a középen állónak is lesz megnevezése). A középen állónak a három megnevezés közül kell az egyiket hangosan, érthetően kimondani. Aki a saját megnevezését hallja, annak fel kell állni a helyéről, és egy másik, szabadon maradt helyet keresnie, arra minél hamarabb leülni. Közben azonban a középen állónak is az a célja, hogy leüljön egy megüresedett székre, így valakinek nem lesz helye. Az, akinek nem jutott hely, beáll középre, és mondja a következő megnevezést. Ha a középen álló azt mondja, hogy: „családi perpatvar”, akkor mindenkinek fel kell állni, és másik helyet keresnie magának. Saját helyre nem lehet visszaülni, mindenképpen másik helyet kell keresni a játékosoknak.
  18. A játék lezárása: Bizonyos idő után a játékvezető vet véget a játéknak, ha már úgy értékeli, hogy a játékosok motivációs szintje csökkent, vagy ha tovább akar haladni egy következő játékkal.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret a játékosoknak azért, hogy hogyan reagáltak, mennyire figyeltek egymásra, mennyire mondták érthetően, határozottan a megnevezéseket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Olyan megnevezések közbeszúrása, ami nem hangzott el (pl. gyerkőc, testvér, fater stb…) – ezekre nem kell reagálni, vagyis nem lehet elmozdulni a székről. Esetleg lehet úgy játszani, hogy aki mégis feláll a helyéről egy-egy rossz megnevezésnél, az kiesik a játékból.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Először csak a három megnevezés elhangzásával lehet a játékot kipróbálni (apa, anya, gyerek). Ha ez már nagyon jól működik, akkor lehet bevetni a „családi perpatvar” lehetőségét. Először csak a három megnevezés elhangzásával lehet a játékot kipróbálni (apa, anya, gyerek). Ha ez már nagyon jól működik, akkor lehet bevetni a „családi perpatvar” lehetőségét. Először csak a három megnevezés elhangzásával lehet a játékot kipróbálni (apa, anya, gyerek). Ha ez már nagyon jól működik, akkor lehet bevetni a „családi perpatvar” lehetőségét. Először csak a három megnevezés elhangzásával lehet a játékot kipróbálni (apa, anya, gyerek). Ha ez már nagyon jól működik, akkor lehet bevetni a „családi perpatvar” lehetőségét. Ezek után lehet a félrevezető megnevezéseket is használni.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők nagyon szeretik ezt a játékot, mindig izgalmas, ha egy fiúra jut pl. az anya megnevezés vagy fordítva.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pappné Oláh Tünde