JÁTÉKRA FEL!

Papósné Horváth Judit: Sárkánytojás

  1. A játék neve, címe: Sárkánytojás
  2. A játék pedagógiai célja: szókincs gyakorlása, figyelemfejlesztés, koncentráció fejlesztése, memória fejlesztése
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, hogy a babzsákot (labdát, plüssöt) próbálják pontosan dobni a második változatban.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1 db babzsák (vagy labda, plüss), Kártyák témakörökkel, 1 db dobókocka.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: : A terem berendezése, a témakártyák elkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Terem berendezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: : A játék elején elmondjuk, hogy sárkánytojást őrzünk. A tojásnak kikelésig mozgásban kell lennie és közben a kissárkánynak szavakat kell hallania, hogy nyugodtan pihenjen a tojásban. Amikor kikel, akkor tüzet okád, amivel sérülést okoz. Ezt a varázsgyógyír segítségével (a kártyalappal) lehet meggyógyítani.
  17. A játék menete, játékszabályok: : A játékosok körben állnak. A játékvezető a kör széléről irányítja a játékot. Valakinek húznia kell egy kártyát, melyen egy témakör található. (pl. közlekedés, az iskolában, környezetvédelem…) A játékos hangosan felolvassa mi van a kártyáján, majd maga elé teszi azt a földre. Amilyen gyorsan tud, mond egy olyan szót, ami kapcsolódik a témakörhöz, majd továbbadja a tojást (babzsákot). A következő játékos akkor adhatja tovább a tojást, ha mond egy másik szót. (Megegyezés kérdése, hogy a mellette lévő játékosnak kell adni és sorban haladunk, vagy dobhatjuk a zsákot bárkinek. Az első változat kevesebb felfordulással jár, és így is izgalmas, a második esetben nem lehet előre felkészülni, mikor kerülünk sorra, valamint taktikai elem kerül a játékba.) Nagyon kell figyelni, mert a már elhangzott szót nem lehet újra mondani, mert akkor is kikel a sárkány. A játékvezető közben dobókockával dob. Amikor hatost dob, elkiáltja magát: Kikelt! (Ezzel a szerencsére bízzuk, hogy mikor kel ki a sárkány, így a kevésbé ügyes játékosok is megszabadulnak a stresszhelyzettől, mert nemcsak a tudáson és gyorsaságon, hanem a véletlenen is múlik, hogy mikor kel ki a sárkány.) Akinél a tojás van, amikor ez megtörténik, az megkapja a varázslapot az első játékostól, hogy meggyógyuljon. A „sérült” játékos ezt a lapot maga elé teszi a földre, húz egy másik kártyát és új kör kezdődik.
  18. A játék lezárása: : A játékot az nyeri, aki a legkevesebb sérülést szerzi (azaz aki előtt a legkevesebb kártya van a földön).
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérjük meg a játékosokat, köszönjük meg, hogy részt vettek a játékban. Megbeszélhetjük, melyik volt a legnehezebb témakör, hogy ennek mi az oka. Megbeszélhetjük, ki hogyan érezte magát a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A részvevők korától vagy (idegen)nyelvi szintjétől függ, hogy milyen témaköröket választunk. A dobókocka a véletlenszerű megállások miatt került a játékba, de könnyebb úgy játszani, hogy a játékvezető tapsol a megfelelő pillanatban. Ezzel egy kicsit befolyásolhatja is a játékot például akkor, ha már csak kevés olyan szó maradt, melyet az adott témakörben a játékosok ismernek (pl. ha színeket kell sorolni, akkor kb. a hatodik szó után meg kell állítani a kört, mert nem tudnak többet a fiatalabb játékosok).
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályokat fokozatosan kell ismertetni. Először szókártyák nélkül csak adogatni a babzsákot a dobókockára irányítva a figyelmet Ezután megkérhetjük a játékosokat, hogy mondjanak például számokat 1-30 között, vagy az abc betűit, de ne sorban. Figyeljenek egymásra! Ismételni nem szabad!
  22. Egyéb/megjegyzés: A kocka dobálásával és a kártyák kezelésével megbízhatunk egy olyan játékost is, aki nem szívesen vesz részt a játékban. Ilyenkor a játékvezető beállhat játszani. Úgy is játszottuk, hogy aki „megsérül”, az a következő körben „gyógyul”, ő lesz a kockadobáló. A kör végén ennek a játékosnak természetesen az eredeti helyére kell visszaállnia.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/0BxtjeQOng9tQbGlKaEtFWWZ6YVE?usp=sharing
  24. A Játékot lejegyezte: Papósné Horváth Judi