JÁTÉKRA FEL!

Reményiné Tulipán Gyöngyi: Hullámjáték / Koncentrálj, hogy ne téveszd el!/

  1. A játék neve, címe: Hullámjáték / Koncentrálj, hogy ne téveszd el!/
  2. A játék pedagógiai célja: A játékosok kooperációs készsége fejlődjön, egymással tudjanak konfliktusok nélkül együttműködni. Téri tájékozódás fejlesztése (jobb és bal gyakorlása). Empatikus képességüknek növelése. Szabálykövetés erősítése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékhoz szükséges székek elhelyezésénél figyelni kell a biztonságos távolság megtartására. Fel kell hívnom a játékosok figyelmét, hogy egymás testi épségére mindenki vigyázzon, fokozottan ügyeljenek egymásra a helyváltoztatások során. A székeket ne mozdítsák el, egymást véletlenül se lökjék meg!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: –
  12. Technikai igény: Annyi szék, ahány játékos részt vesz a játékban.
  13. Az előkészítés feladatai: A tanterem berendezését kell átalakítani. A padokat a terem szélére helyezni, így a középső szabad területen kört lehet kialakítani a székekből.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanterem átrendezéséhez kérem a segítségüket, a padok mozgatása során.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: – Játéktér elfoglalása: – A játékosok a köralakban elhelyezett székeken ülnek, én (a játékvezető) a kerettörténet előadásakor a körben-, a játék során azon kívül állok. – Ráhangolás: Rövid beszélgetés, megkérdezem milyen volt a napjuk az iskolában? Elmondom, hogy a játékkal, amit játszani fogunk szeretném vidámabbá tenni a napjukat. Felhívom a figyelmüket a balesetmentes játék szabályaira. – Kerettörténet előadása: Én egy öreg hajóskapitány vagyok, bizony nehezemre esik már a hajót irányítani, ezért matrózokat toboroztam. Ti vagytok a matrózok, akik segítenek nekem egyenesben tartani a hajót a víz hatásaival szemben. Ha jól együtt tudtok működni, akkor szerencsésen átszelhetjük az óceánt! Én a vizet kémlelem, kiáltok nektek, ha tapasztalok a vízen valami változást.
  17. A játék menete, játékszabályok: – Ahhoz, hogy biztonságosan „utazhassunk”, a következők játékszabályokat kell betartanotok: Ha azt kiáltom: Hullám jobbról! – mindenkinek balra egy hellyel arrébb kell ülnie! Amikor azt kiáltom: Hullám balról! – jobbra kell egy székkel arrébb helyezkednetek! Ha azt halljátok tőlem: Dagály! – helyben, ugranotok kell egy magasat! Apály! – vezényszóra mindenki gyorsan keressen magának másik helyet! – Megértettétek a hajó egyensúlyban tartásának szabályait? Ha igen akkor játszunk néhány próbajátékot! (4- 5 vezényszó, amíg biztosan mindenki tisztában van a játékszabályokkal). Látom, mindenki érti már a dolgát, így indulhatunk az útra. A hosszú út végén kiderül, ki a legalkalmasabb matróz, aki átveheti majd a kapitányi szerepet. Ugyanis ha valaki eltéveszti, hogy mit kell csinálnia, az sajnos vízbe zuhan. Megfogja a székét és kilép a körből. Utoljára a legjobban koncentrálni tudó matróz marad a hajón. Ő lehet a következő játékban a kapitány.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor az utolsó két matróz közül is az egyik játékos téveszt, és ezáltal kiesik. Az utoljára maradt játékos lehet a következő játék alkalmával a kapitány.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után megköszönöm a játékosok aktív részvételét. Megkérdezem, – hogyan érezték magukat a játék közben? Mi az ami tetszett nekik, illetve volt-e valami ami nem tetszett a játék során? Megdicsérem az ügyességüket, a lelkesedésüket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot fokozni még néhány vezényszó beiktatásával lehet / pl. Zátony! – mindenki emelje fel a lábát! Hurrikán! – a székkel szembe állva kapaszkodjatok a székbe! / Esetleg úgy is lehet játszani, hogy nem a játékvezető kiáltja a vezényszavakat, hanem egy tárgy /pl. labda/ továbbadásával kerül mindég más játékoshoz a vezénylés lehetősége.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A legfontosabb ebben a játékban, amire folyamatosan figyelni kell, a biztonságos játék. A székek ne mozduljanak el, ne akadályozzák a játékosok mozgását. A résztvevők a játék hevében se lökjék meg társaikat! Szükség esetén leállítom a játékot. Amikor biztos vagyok abban, hogy mindenki érti a szabályokat, csak akkor kezdődhet a játék kiesős változata, vagy akkor vezethetek be új vezényszavakat.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez egy dinamikus játék, a kitűzött pedagógia célok felé haladva nagyon jó hangulatot varázsolhatunk játékosaink számára.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.dropbox.com/sh/5ff7kfwmuogxak2/AADAQqfBEoawXkudMUyeIoRZa?dl=0
  24. A Játékot lejegyezte: Reményiné Tulipán Gyöngyi