JÁTÉKRA FEL!

Kitley Tiborné: Számkirály

  1. A játék neve, címe: Számkirály
  2. A játék pedagógiai célja: A figyelem fejlesztése, a már tanult számkörben az alapműveletek gyors elvégzésének gyakorlása. A szorzótábla ismétlése, begyakorlása. Tanult fogalmak játékos ismétlése, megerősítése kötetlen formában.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tér biztosítása a játékhoz, székek, asztalok átrendezése. Játékosok figyelmének felhívása, hogy amikor leguggolnak, majd felállnak nehogy megsérüljenek.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Labda, korona, jogar, országalma
  12. Technikai igény: Ez a játék nem igényel semmilyen technikai eszközt
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín és kellékek előkészítése, asztalok, székek elrendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok segíthetnek a játéktér kialakításában
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékvezetőként egy kerettörténettel nyitom meg a játékot. A számok országában Számkirály kerestetik. A régi király elhanyagolta a feladatait: nem ellenőrizte az egyenletek megoldásait, éjszakára nem zárta be a zárójeleket és a megszökött előjelek a műveleti jelekkel csavarogtak, ahelyett, hogy összesöpörték volna a lepotyogott kitevőket. Ma reggelre az ismeretlenek megfordították a relációs jeleket, elferdítették a törtvonalakat és még a számegyenest is meggörbítették. Az alattvalóknál betelt a pohár, megfosztották koronájától a lusta királyt, aki nem védte meg őket. A Számboszit hívták segítségül, aki egy emeletes tört számlálójában lakik. Lovagi torna lebonyolítása lesz a feladata, ahol a legügyesebb lovag elnyeri a Számkirály címét. Két Segítője a 2. 3. játék győztese lesz.
  17. A játék menete, játékszabályok: Szabályok ismertetése A tanulók körben állnak, a tanár (Boszi) középen kezében labdával mond egy szorzás (Pl.:6*7) és odadobja a labdát egy tanulónak. A labdás tanuló leguggol és a két szomszédjának kell mondani a helyes szorzatot. Az marad versenyben, aki gyorsabban mondja a helyes választ, a kieső játékos leül a körön kívül. A labdás tanuló felállhat, labda visszakerül a kérdezőhöz és folytatódik a játék. Ahogy egyre többen kiesnek, a szomszédok messze fognak állni egymástól a körben – figyelni kell, kinek kell gyorsan válaszolni. Szükség esetén próbajáték, aztán kezdődhet a játék.
  18. A játék lezárása: A végén, amikor már csak két játékos maradt, ők „párbajoznak”, úgy hogy a kérdezett művelet eredményét gyorsabban helyesen megválaszoló játékos lesz a győztes. A játék akkor ér véget, amikor végül egy tanuló állva marad, ő lesz a Számkirály. A következő 2 játékban ő lesz a kérdező, a győztesek a segítői lesznek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A Számkirály jutalmul megkapja a Koronát, melyet meghatározott ideig (1-2 hét) viselhet a matematika órákon. Segítői az Országalmát és a Jogart kapják, hasonló időtartamra. A faliújságon nyilvántartást vezetünk, ki hányszor nyerte el a királyi és segítői címet – félévente jegyre váltható. Az élmények, visszajelzések megbeszélése. A játékosok dicsérete, a részvétel megköszönése. Mondat befejezése: Nekem az tetszett ebben a játékban, hogy…
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék a szorzó- és bennfoglaló táblán kívül más matematikai fogalmakkal is variálható. Korosztályonként bővül a számkör, nehezednek a feladatok. A hagyományos Számkirály játék továbbfejlesztett változata.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára. Figyelni arra is, kinek megy nagyon jól vagy rosszul a játék és segítséget nyújtani a továbbiakban. Ha nem ő a kérdező, akkor is figyelnie kell a helyes válasz elfogadására.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék pl. nyelvi órán idegen szavak, vagy történelem órán az évszámok-események felhasználásával is játszható. Napköziben, tanulószobán a fáradtabb, gyengébb tanulók is könnyebben bevonhatóak, motiválhatóak, sikerélményhez juthatnak a kötetlenebb tanulással.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kitley Tiborné