JÁTÉKRA FEL!

Gerencsér Henriett: TOLAKODÓ TULAJDONSÁGOK

  1. A játék neve, címe: TOLAKODÓ TULAJDONSÁGOK
  2. A játék pedagógiai célja: A csoporttagok egymáshoz fűződő pozitív érzelmeinek erősítése, egymás segítése, az egymásra való odafigyelés erősítése. További cél, hogy a csoporttagok még jobban megismerjék egymást. Fejleszti a testi kontaktus kialakítását, a kommunikációt, az egyensúlyt. Nyelvórán a szókincs gyakorlására szolgál.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét arra, hogy a székeken történő helycsere során nagyon ügyeljenek a saját és társaik testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: székek
  12. Technikai igény: Minden játékosnak legyen egy saját széke, amire felállhat. Ha a székeken szövet huzat van, célszerű a cipőket levenni a játék megkezdése előtt.
  13. Az előkészítés feladatai: A teremben egymástól kis távolságra körbe kell rakni annyi széket, ahány játékos van.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők körbe rakják a székeket, majd megkérem őket, hogy álljanak fel egy tetszőleges székre.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Miután a résztvevők felálltak a székekre, a játékvezető a kör közepén állva elmondja a keretmesét: „Képzeljétek azt, hogy vízen úszó szigeteken álltok. Mindenkinek van egy saját szigete, de jelenleg nem azon áll. A cél az, hogy minél előbb hazajuss, akár úgy, hogy közben rálépsz másnak a szigetére. A közlekedésben segítenetek kell egymást, mert senki nem eshet a vízbe, ugyanis az tele van krokodilokkal, akik csak a prédára várnak. Vigyázzatok! Egy szigeten egyszerre maximum 2 ember tartózkodhat, különben elsüllyed.”
  17. A játék menete, játékszabályok: Most pedig beszéljétek meg, hogy ki mikor született (év, hónap, nap), majd ez alapján növekvő sorrendben álljatok az egymás melletti székekre! A türemkedés, helycsere során tehát tilos a székről leszállni! / Most az alapján alakítsátok ki a sorrendet, hogy ki hányas szám alatt lakik! / Kinek mikor van a névnapja? / Kinek mi a telefonszáma? / Ki, hány országban járt már? Soroljátok is fel az országokat! / Kinek hány háziállata volt már? Milyen állatok voltak ezek?
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha a játékosok minden szempont alapján kialakították a sorrendet és ráálltak a megfelelő székre. Levezetésként, már a földön, kézfogással vagy rövid öleléssel megköszönik egymásnak a tovább haladásban nyújtott segítséget.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt és megbeszéljük, hogy ki hogyan érezte magát a játék alatt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az eredeti játékban a nevek kezdőbetűjének ABC sorrendbe való rakása volt a feladat ismerkedés céljából. Én egy már összeszokott csapatban (8. osztályban) használtam a játékot német órán, ezért továbbfejlesztettem más sorrend alakítási szempontokkal. A célom az volt, hogy a gyerekek új információkat tudjanak meg egymásról, illetve, hogy egy adott szókincset gyakoroljunk idegen nyelven. A játék szinte állandóan bővíthető újabb témákkal, így rendszeresen használható az órákon.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Feltenni a sorrend alakítási szempont kérdéseit az adott idegen nyelven.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék nagyon vidám hangulatban telt. Öröm volt látni, ahogy a gyerekek egymást finom, udvarias mozdulatokkal, érintésekkel segítették át egyik székről a másikra. A sorrend megbeszélése először kissé hangos volt, és egymás szavába vágtak, azonban a második kérdésnél már igyekeztek meghallgatni és kivárni a másikat. Minden sorrendállításnál az osztály két vezéregyénisége vette kézbe a dolgot, az ő irányításuk alatt született meg az eredmény, de ez cseppet sem zavarta a többieket. A játékot attól még ugyanúgy élvezték.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gerencsér Henriett,