JÁTÉKRA FEL!

Tálasné Kalo Edina: Kosárba vele!

  1. A játék neve, címe: Kosárba vele!
  2. A játék pedagógiai célja: Az egymásra figyelés, a jó kommunikáció (a pontos megfogalmazás és utasítás) fontossága, a bizalom megtapasztalása, a testséma és téri orientáció fejlesztése, irányok tudatosítása, az összetartozás erősítése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék kezdete előtt a tanteremben, udvaron, a játéktér kialakítása ( kb. 4×4 méteres akadálymentes, szabad terület). Gondoskodni arról, hogy a labdák senkit ne üthessenek meg.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Egy nagyobb és egy kisebb kosár, 20 kislabda / babzsák /rongylabda
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Szabad terület kialakítása a tanteremben, az iskolapadok összetolásával.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek bevonása a szabad játéktér kialakításába.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt beszélgetni arról, miért fontos gondolataink, utasításaink pontos megfogalmazása, hogyan lehet egymást segíteni rövid, konkrét és egyértelmű utasításokkal. Szóbeli példákkal illusztrálni a különbséget, a precíz és pontatlan megfogalmazás között. Előkészítés: A terem közepén elhelyezünk egy kosarat. A kosártól 5 m-re meghúzott vonalnál felsorakoznak a játékosok, babzsákkal/ labdával a kezükben, egyesével próbálnak beletalálni a kosárba. Bemelegítésként 2-3 próbálkozása van minden résztvevőnek. A játék kerettörténete: Az erdei tisztáson dobó ügyességi versenyt rendeznek az erdei manók. A mai napon a Tölgyfa manók versengenek a Fűzfa manókkal. A győztes csapat aznap délután mentesül az erdei iskola napközis termének takarítása alól. ( Köztudomású, hogy a kis manók kedvenc időtöltései között nem szerepel a takarítás.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A résztvevő játékosokat 2 – lehetőleg hasonló erősségű és képességű (vegyes korosztály esetén mindkét csapatba ugyanannyi kisebb gyerek kerüljön) – azonos létszámú csoportra osztjuk. A Tölgyfa manók csapata kiválasztja első játékosát, aki kiáll a csoportja elé, szemben a csapattársaival. Leteszünk elé egy kisebb kosarat, benne 20 babzsákkal / labdával. A játékos mögött 5 méterrel elhelyezünk egy nagyobb kosarat. Az 1. játékosnak az lesz a feladata, hogy a rendelkezésre álló 20 labdából minél többet bedobjon – a válla fölött – a háta mögött álló kosárba úgy, hogy nem fordulhat hátra, tehát nem látja pontosan hol áll a kosár. A csapattársak instrukciói segítségével kell kitalálnia, megéreznie, hogy hová, merre, mekkorát kell dobnia. A csapattársak maguk döntik el, beszélik meg, milyen módon segítik utasításaikkal társukat. ( Csupán 2-3 gyerek mond egy-egy szót, vagy felváltva mindig más-más gyerek segít a dobó játékosnak. Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a játék során egyszerre csak egy gyerek adjon utasítást, mert ha egymás szavába vágva többen beszélnek, megzavarják a dobó játékost. ) Amikor az 1. játékos mind a 20 labdát felhasználta, megnézzük és felírjuk mennyit sikerült a kosárba dobnia. A Tölgyfa manók csapata annyi pontot kap, ahány labda a kosárban landolt. Ezután a Fűzfa manók első játékosa következik, hogy beügyeskedje a kosárba a labdákat. A két csapat játékosai felváltva dobnak a kosárba. Mindkét csoport valamennyi játékosára sor kerül a játék során.
  18. A játék lezárása: A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor minden játékos megpróbálta a 20 labda valamelyikét a kosárba dobni. Az a csapat nyer, amelyiknek több labdát sikerült a kosárba dobnia.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszélni mi segített a pontos célzásban? Mi okozott nehézséget a játék során? Megkérdezni, mi adott nagyobb sikerélményt: helyes utasításokkal segíteni társukat a sikeres célzásban, vagy társaik instrukciói alapján beletalálni a kosárba? Hogyan ítélik meg a saját szerepüket a játékban? Milyen szerepe volt a pontos megfogalmazásnak a játékban? Dicséret mindenkinek jár, az eredménytől függetlenül.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A dobó játékos szemét bekötjük, ezzel nehezebbé válik a térben való tájékozódás. 2. A kosarat nem közvetlenül a háta mögötti vonalon helyezzük el, hanem a tengelytől kissé balra vagy jobbra. 3. A kosarat 5 m-nél nagyobb távolságra helyezzük el.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék során felügyelni a játék tisztaságát: Egy játékos sem fordulhat hátra a dobás során. Figyelni, hogy az utasítások ne legyenek megtévesztőek, a megfogalmazás legyen egyértelmű és pontos. Egyszerre csak egy gyerek adjon utasítást, a hangzavar és káosz elkerülése érdekében.
  22. Egyéb/megjegyzés: Amennyiben a résztvevők között különböző életkorú gyerekek vannak, felhívni az idősebb gyerekek figyelmét arra, hogy a kisebbeknek több türelemre, odafordulásra van szükségük a játék során, dicsérettel, pontos utasításokkal segítve őket.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tálasné Kalo Edina